Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trend posledního desetiletí: Auta ztloustla o metrické centy

aktualizováno 
Jak se změnila osobní auta za posledních deset let? Jsou komfortnější a bezpečnější, jejich motory získaly na výkonu a jsou ohleduplnější k životnímu prostředí. Nic z toho však není zadarmo. Vozy nabraly na váze a silnější motory jim jen udržely rychlost jejich nedávných slabších předchůdců, spotřeba paliva v některých případech dokonce vzrostla. Vyplynulo to i z testu, ve kterém MF DNES porovnala Opel Vectra modelového ročníku 2001 s jeho deset let starým předchůdcem. Tento Opel Vectra roku výroby 1991 je v dlouhodobém redakčním testu, který hledá v průběhu 40 tisíc kilometrů odpověď na otázku, do jaké míry je pro motoristu výhodná koupě nejčastěji prodávané ojetiny v ceně zhruba 100 tisíc korun.
Na první pohled se zdá, že za deset let se na osobním automobilu mnohé nezměnilo, ale opak je pravdou

Na první pohled se zdá, že za deset let se na osobním automobilu mnohé nezměnilo, ale opak je pravdou. | foto: MAFA - Martin Pinkas

Obě vectry vyjely na testovací trať za sebou. První měla na kontě téměř deset let a zhruba sto tisíc kilometrů, u druhé tachometr ukazoval jen o málo víc než setinu této porce. Desetiletý opel měl pod kapotou motor 1.6 s výkonem 55 kilowattů (75 koní), nový model poháněl motor 1.6 16V o výkonu 74 kilowattů (100 koní). V zájmu objektivity se za jejich volanty oba řidiči střídali a v cíli trasy čekalo překvapení: starý opel spolykal v průměru 6,5 litru benzinu na 100 kilometrů, zatímco jeho bratr o automobilovou generaci mladší žádal víc - 7,2 litru na 100 kilometrů.

Bezpečí a komfort nejsou zadarmo

Vysvětlení není složité: za vyšší spotřebou stojí trend devadesátých let - auta přibrala na váze. Musela, pokud chtěla být bezpečnější a komfortnější než dříve. Větší bezpečnost dokazují testy nezávislé evropské asociace Euro NCAP. Ta za posledních pět let vyzkoušela v nárazových testech na sedm desítek aut a rok od roku konstatuje v dané oblasti další a další zlepšení. Ale nejenom bezpečnost, také větší komfort přispěl k tomu, že se auta přerodila v cvalíky. Zatímco před deseti lety vážil Opel Vectra 1069 kilogramů, dnes má o téměř tři metráky víc. Ve voze přibylo oceli v podobě nejrůznějších výztuh, své udělala i před deseti lety nemyslitelná výbava. Přibyly čtyři airbagy, ABS, elektrické ovládání oken, centrální zamykání, posilovač řízení, v základní výbavě dnešní vectry je rádio a jiné doplňky. A jestliže základní provedení Oplu Vectra stálo před desetiletím necelého půl milionu korun, se stejnou výbavou, jako má dnešní základní verze, by vozidlo tehdy přišlo na 670 tisíc korun. Současná vectra 1.6 stojí v základním provedení - ale už se zmíněnou bohatou výbavou - o 75 tisíc korun méně. Větší hmotnost navíc automobily zpomalila. Proto dnes firmy vyrábějí mnohem silnější základní motory než dřív - aby dynamika vozů neklesala a také v nejlevnějších verzích zaručovala pořád ještě poměrně bezpečné předjíždění. Kromě vyšší váhy omezují hbitost aut také současné přísnější emisní limity. Prostě - motory musí pracovat především ekologicky, pružnost je až na vedlejší koleji. Rozdíl ve výkonech motorů porovnávaných oplů činil 25 koní ve prospěch novinky. Jak se to projevilo ve výsledcích měření v nezávislém Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze? Nová, silnější vectra svou předchůdkyni porazila, ale sportovně řečeno - jen o prsa. Zrychlení z klidu na 100 kilometrů v hodině zvládla pouze o čtyři desetiny sekundy dřív. V ochotě akcelerovat na čtvrtý rychlostní stupeň dokonce stará vectra mladší sestru překonala. Až při zrychlování na pětku se situace obrátila. Motor dnešní Vectry 1.6 je však tišší než jeho deset let starý předchůdce. Z údajů výrobce plyne, že dřive pronikalo do kabiny vozu 75 decibelů, zatímco nyní to je o tři decibely méně. Kromě toho, že rostoucí bezpečnost vozů dokazují crash testy, všimne si změny v robustnosti karoserií každý, kdo mezi desetiletím vzdálenými modely přesedá: práh se rozšířil o několik centimetrů, mnohem širší než dříve jsou dveře. Statistiky dokazují, že právě boční náraz představuje pro posádku největší riziko.

Nový opel má víc místa

Pracovníci zkušebny pražského ÚSMD měřili u obou vozů také brzdnou dráhu. Ta se téměř nelišila. Oba automobily měly brzdy v dobrém stavu. Nový byl jen málo opotřebovaný, u starého oplu brzdy prošly opravou nedlouho před testem. Zkušebna se zaměřila také na vnitřní prostor obou vozů. V novém Oplu Vectra přibylo místa do šířky - o dva centimetry. Cestující na zadních sedadlech se mohou těšit i z více prostoru v oblasti kolen. A naopak - nová vectra se neslavně chlubí vyšší hranou kufru. Tuto nevýhodu konstruktéři vysvětlují jako daň vyšší tuhosti karoserie.


Měření MF DNES
Opel Vectra

Opel Vectra 1.6 (r.v. 1991)

1.6 16V (r.v. 2001)

Zrychlení 0-100 km/h (s)

15,3

14,9

Zrychlení 0-400 m (s)

19,7

19,5

Zrychlení 0-1000 m (s)

36,9

36,0

Zrychl. (IV.) 50-90 km/h (s)

15,1

16,3

Zrychl. (V.) 50-90 km/h (s)

25,1

24,8

Zrychl. (IV.) 80-130 km/h (s)

26,1

21,6

Zrychl. (V.) 80-130 km/h (s)

42,9

38,1

Brzdná dráha z 80 km/h (m)

30,0

29,9

Šířka vpředu/vzadu (mm)

1415/1410

1430/1430

Prostor na kolena vzadu (mm)

120

165

Výška nad zad. sedad. (mm)

805

835

Výška hrany kufru (mm)

655

720

Pramen: ÚSMD

Srovnání technických údajů dle výrobce

Opel Vectra

Opel Vectra 1.6 (r.v. 1991)

1.6 16V (r.v. 2001)

Výkon motoru (kW/k)

55/75

74/101

Max. točivý moment (Nm)

125

150

Maximální rychlost (km/h)

176

188

Spotřeba (l/100 km)

5,2/6,8/8,9/7,0 1)

9,8/5,6/7,1 2)

Pohotovostní hmotnost (kg)

1069

1330

Rozměry d/š/v (mm)

4430/1700/1400

4495/1707/1425

Rozvor (mm)

2600

2637

Objem zavazadlového prostoru (l)

530

500

Poznámka: 1) v režimech 90 km/h / 120 km/h / město / mix, 2) město/mimo město/ kombinace
Pramen: MF DNES

 

Očima designéra Jana Prokopa

(autor je spolupracovníkem redakce)

Původní Opel Vectra nikdy nebudil velké emoce a svými oblými tvary připomíná to, čemu se občas hanlivě říká "japonský design". I tak to ale jsou právě tvary, které dělají ze staré vectry stále ještě přijatelný vůz. Tvůrci nového modelu už byli ke svému dítku daleko pozornější a původní poměrně fádní odkaz předchozí generace vybrousili k lepšímu. Pojem vybroušení přitom obrazně i věcně. Důkazem je absence výrazně nových řešení (téměř se nezměnila například koncepce dveřních výplní, které jsou podobné jako v nové astře), ale také řada detailů, které dostaly kvůli zvýšení originality decentní hrany. Změny se překvapivě nedotkly mnoha detailů (dílů), které ignorují čas a jsou téměř stejné, ne-li totožné s deset let starými řešeními. Například kliky dveří, aretační kolíky či páčky pod volantem svým designem značně přesluhují. Pokud se týká prostorového řešení - z dnešního pohledu mile překvapí, že již původní vectra měla průchozí otvor v opěradle zadního sedadla do zavazadlového prostoru, což - bohužel - ještě nemají ani některá současná auta. A ergonomie? Opel potvrzuje, že se už léta pohybuje v nejvyšších patrech.

Jak se změnily ceny a výbavy (Kč)

Opel Vectra

1.6 GL

1.6 Comfort

Rok výroby

1993

2001

Základní cena

497 900

594 900

Cena srovnatelně vybavených vozů

671 640 1)

594 900

ABS

34 790

bez příplatku

Airbagy přední

16 990 2)

bez příplatku

Airbagy boční

nebyly v nabídce

bez příplatku

Zadní dělené sedadlo

5690

bez příplatku

Centrální zamykání

11 290

bez příplatku

El. okna přední

10 890

bez příplatku

Otáčkoměr

3590

bez příplatku

Posilovač řízení

 10 690

bez příplatku

Výškově stav. sedadlo řidiče

2490

bez příplatku

Výškově stavitelný volant

3990

bez příplatku

Příprava pro rádio

10 790

bez příplatku

Rádio

12 790

bez příplatku

Metalíza

10 990

bez příplatku

Tónovaná skla

6290

bez příplatku

Kola 195/65

15 6190

bez příplatku

Osvětlení kufru

490

bez příplatku

Poznámka: Ceník z roku 1991 se dovozci vozů značky Opel nepodařilo sehnat; Vectra 1.6 je nyní v nabídce pouze jako čtyřdveřová a kombi; 1) po připočtení níže uvedených výbav (i airbagu spolujezdce v ceně řidičova a bočních airbagů v ceně 10 000 korun); 2) v nabídce pouze airbag řidiče
Pramen: MF DNES

Autor:


Témata: Opel


Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.