Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trendy letošní Ženevy: do aut vstupuje internet a vodík

Automobily na vodíkový pohon a využití internetu za jízdy přímo v motorovém vozidle - Automobily na vodíkový pohon a využití internetu za jízdy přímo v motorovém vozidle, to jsou dvě z největších zajímavostí, které dostaly na 70. autosalonu v Ženevě reálnou podobu. Francouzský koncern PSA Peugeot Citroën ještě letos nabídne sadu, která řidiče propojí s centrálou a pomůže m u nejen v případě havárie, ale i například při hledání restaurace v neznámém městě. Automobilka Opel zase oznámila, že do pěti let začne běžně prodávat auto poháněné vodíkem.

Zatímco ještě před pár lety bylo jediným doprovodem posádky v autě rádio, od letošního září začne v západní Evropě fungovat systém, který řidiče v případě potřeby propojí s centrálou a ta mu splní téměř každé přání. "První centrály otevřeme ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Belgii, Holandsku a Británii. Pak přidáme celou západní Evropu a nakonec se dostane i na její východní část," konstatuje šéf koncernu PSA Jean Martin Folz. "Přes malou obrazovku a reproduktory se posádka dostane k mnoha informacím, které přináší především internet. Samozřejmostí je navigace, k dalším možnostem patří například zajištění hotelu nebo restaurace. Důležité je, že auto nemá počítač s internetem přímo na palubě, ale má k němu rychlý přístup přes centrálu," míní Jean Marie Messier ze společnosti Vivendi, která s automobilkou na systému pracuje. Rychlé propojení posádky s centrálou pomůže i v případě poruchy vozu, když rychlé přivolání pomoci bude jednodušší než dnes. K uším pasažérů se přitom i v cizích zemích vždy dostane rada v jejich rodném jazyce. Překlad budou mít na starosti počítače. "Systém nabídneme v budoucnu i jiným výrobcům aut," doplňuje Jean Martin Folz. "Náklady na provoz novinky nebudou vyšší než pět až sedm euro (250 korun, pozn. redakce) měsíčně." Systém dostal jméno Wappi! "V každodenním životě usnadní například cestu do práce, protože podle informací z centrály o aktuálním provozu vyhodnotí všechny možné cesty směrem k danému cíli a řidiči nabídne tu nejrychlejší možnost," tvrdí Jean Marie Messier. Otázkou je, zda velké množství informací, které řidič lehce získá, přehnaně nezaměstná jeho pozornost. Ukazuje se totiž, že například telefonování v autě i při použití sady hands free nemusí být bezpečné. Je proto těžké odhadnout, jak zapůsobí záplava informací z internetu. "Je vždy nutné apelovat na rozumné chování za volantem. Přesto si myslím, že je bezpečnější poslechnout si informace z reproduktorů než listovat v mapě nebo hledat hotel v neznámém městě," brání novou techniku šéf automobilky PSA Jean Martin Folz. Reálnou tvář dostávají také projekty automobilů na jiné než benzinové nebo naftové palivo. "Dnes už jsme tak daleko, že do pěti let dáme na trh automobil s vodíkovým pohonem. Abychom ukázali, že už dnes je auto téměř hotové a přitom velmi ekologické, pojede jeden z vozů Opel Zafira s palivovými články před maratonskými běžci na letošních olympijských hrách v Sydney," říká Richard Wagoner, šéf koncernu General Motors, pod jehož křídla značka Opel spadá. Sportovci se přitom nemusí obávat dýmu ani zplodin. Vůz s palivovými články totiž nevypouští žádné emise. Jediným jeho vedlejším produktem je vodní pára.

Hans Demant: Vodíkové auto koupíte za pár let 
Byť se zdá, že benzinové a naftové motory zdaleka neřekly ve svém vývoji poslední slovo, prosazují se poslední dobou čím dál silněji alternativní pohony. "Netajíme se s tím, že v roce 2004 chceme prodávat auto s palivovými články, které přesvědčí zákazníky k jeho koupi," říká Hans Demant, jenž zodpovídá za projekty alternativních aut značky Opel.

Můžete stručně popsat elektromobil, který získává energii z palivových článků?

Nejdůležitější částí jsou právě palivové články. Jde o systém, který chemickou cestou přeměňuje vodík v elektrickou energii a vodu. Nedochází při tom k žádnému spalování. Poslední dobou jsme řešili především získávání vodíku. Ten už je dnes možné bezpečně natankovat a vozit v nádrži auta, takže nemusíme jako dříve přemýšlet o čerpání jiné látky, jako byl metanol, ze kterého se vodík teprve v autě získával.

Kdy v prodeji převáží auta s alternativními pohony nad klasikou se spalovacími motory?

V roce 2200. Ale už v dohledné době - během několika málo let - může podíl palivových článků v celkovém počtu prodaných aut dosahovat deseti až patnácti procent. Ze hry však nelze vyloučit ani druhou generaci vylepšených benzinových motorů.

Jakou budoucnost před sebou mají benzinové motory?

Myslím, že ještě uvidíme hodně motorů s přímým vstřikováním paliva.

Je Opel Zafira s palivovými články, představený na ženevském autosalonu, nejnovější z vyvinutých verzí?

Vůz jsme nepřipravili jen pro výstavu. Je to významný konkrétní krok, který jsme udělali ve vývoji zmíněné technologie. Zkrátka - vývoj palivových článků se velmi zrychluje.

Nezaostává za vývojem alternativních pohonů příprava čerpacích stanic, servisů a podobně?

Nikdo, koho se záležitost týká, nespí. Například technologie pro tankování bude bezpochyby včas hotová.

Jste přesvědčen o tom, že palivové články jsou nejlepším řešením, které v budoucnu nahradí spalovací motory?

Ano, během posledních let jsme vyzkoušeli všemožné formy alternativních pohonů a právě palivové články vyšly nejlépe. Je to nejlepší cesta pro výrobu elektrické energie přímo ve vozidle.

Nabídne vodíkové auto hned ve svých začátcích svému uživateli stejný komfort, jaký poskytují současné vozy například v dojezdu na jednu naplněnou nádrž?

To nebude problém. Už teď řešíme takové uskladnění paliva, které umožní stejný dojezd jako u auta s benzinovým motorem. Kvalita pohonné jednotky by také neměla být špatná - jde přece o dávno známý elektromotor. A co se jízdního pohodlí týká, soudím, že bude velmi příjemné, neboť zmíněné motory nabízejí obrovský zátah ihned po sešlápnutí plynového pedálu. Otázkou samozřejmě zůstává, jak novou technologii přijmou zákazníci. Určitě ale budeme dlouho nabízet také auta se spalovacími motory. Umím si představit rychlý nástup vodíku tam, kde si to vynutí zákony, třeba ve velkých městech. Například v Tokiu už nyní Toyota dobře prodává auto s hybridním motorem (kombinace elektromotoru a benzinového motoru, pozn. redakce), o kterém se ví, že není právě nejlepší. Ale v Tokiu je dnes důležité, zda auto produkuje emise, nebo ne. Já osobně ve snižování emisí aut vidím jednu z největších výzev v historii automobilismu.

Nebudou mít lidé z nových vodíkových technologií strach?

Všechno je otázka kvality. Když ukážeme, že jde o spolehlivý pohon... Podle mého názoru nebude dlouho trvat, než si lidé na novinku zvyknou. Určitě to ale nebude skokem, při kterém by se ze dne na den přestala prodávat auta na benzin.

Ve výrobě automobilů stále častěji nahrazují ocel jiné materiály. Jakou budoucnost má například hliník nebo křemík?

Ocel zdaleka ještě není na konci své kariéry. V blízké budoucnosti si umím představit auto s ocelovou karoserií, ale ostatní části, jako jsou blatníky, dveře a kapoty, budou stále častěji hliníkové. Výrobci budou nadále volit materiály s ohledem na využití příslušného dílu a jednoznačným cílem přitom bude další snižování hmotnosti automobilu 

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

Sázka na elektro autopůjčovně nevyšla. Vrací se ke spalovacím motorům

Autopůjčovna Hertz

Autopůjčovna Hertz Global Holding kvůli vysokým nákladům na opravy a slabé poptávce prodá třetinu...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...