Trh ojetin preferuje škodovky a malá auta

Po stagnaci z prvních měsíců roku i z počátku chladného jara nyní obchod s ojetinami nebývale kvete.
Po stagnaci z prvních měsíců roku i z počátku chladného jara nyní obchod s ojetinami nebývale kvete. "Za poslední dubnový den si v našich bazarech v Praze a Brně koupilo auto rekordních 138 motoristů. Za první čtyři měsíce roku jsme prodali více než devět tisíc vozů, což představuje výsledek o takřka tři tisíce vozů lepší než ve stejném období vloni," říká Anthony James Denny, šéf bazarů AAA Auto Praha a AAA Auto Morava, které jsou největším obchodem svého druhu v zemi.

"Obchod se rozběhl výborně," pochvaluje si také Roman Mudra, technik karlovarského bazaru Mudra, který je jedním z největších a nejstarších zařízení svého druhu na Karlovarsku. "Největší zájem je samozřejmě o škodovky všech modelů, poněkud překvapivě jdou na odbyt i kvalitní zahraniční auta v ceně do čtvrt milionu korun. Citelně se nedostává malých vozů." Velký zájem o starší auta potvrzuje i Tomáš Pánek, vedoucí nákupu v pražském bazaru Autocentrum Na Strži. "Ve středu pozornosti jsou - samozřejmě kromě škodovek - zánovní a pak malá pětidveřová auta," upřesňuje a přidává postřeh, že zákazníci víc než kdykoliv předtím nyní při výběru ojetiny berou v úvahu výši povinného ručení. "Často se mi to zdá snad až nezasloužené - vždyť mezi částkami za motory 1.1 a 1.4 nejsou zas tak významné finanční rozdíly." "Enormní zájem je o škodovky - například octavií prodáváme pět až sedm denně," potvrzuje Aleš Kužel, vedoucí nákupu AAA Auto Praha. "Velká poptávka je rovněž po kombi a o velkoprostorových autech, naopak zájem poklesl u malých dodávek a levných off-roadů či minivanů." Přehled o situaci v celé zemi má Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem informací a cen o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. "Levná auta v akceptovatelném stavu a v ceně do 100 tisíc korun jsou takřka vzácností, o vozech dané cenové kategorie a ve výborném stavu ani nemluvě. Ty prostě nejsou," uvádí. "Naopak v cenách od 150 tisíc do 250 tisíc korun nabídka převyšuje poptávku. Přitom na trhu ojetin přibývá aut koupených jako nové již v tuzemsku, což ovšem automaticky neznamená vyšší kvalitu než dřív, kdy převažovaly vozy dovezené po haváriích či jako použité z ciziny. V Česku totiž přibývá motoristů, kteří s auty po ujetí 100 tisíc až 150 tisíc přestávají jezdit k pravidelnému odbornému servisu. Je tu ale větší jistota, že takové vozidlo není kradené či problematicky po těžké havárii opravené." I při značném jarním pohybu si zdejší trh ojetin udržuje přetlak zhruba 300 tisíc ojetin, které čekají na své kupce. Toho mnohé hledají velmi těžce. "Pramalý zájem je o vozy hodně jeté, s minimální výbavou a vysokou spotřebou," konstatuje Peter Kolník. "Ještě horší situace nastává, je-li automobil bílý a disponuje motorem velkého objemu."

jan.cech@mfdnes.cz

Barometr trhu s jetými auty - jaro 2001

Třída tendence poptávky stabilita cen

malé vozy + +
nižší střední + *
střední * *
vyšší střední - -
vyšší - -
terénní + *
velkoprostorové + *
kabriolety * +

+ zvýšení; * stabilní; - snížení
Pramen: Eurotax


Témata: AAA Auto