Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trh ojetin se cestou do Evropy kultivuje

- Tuzemský trh s jetými osobními automobily se stává kulturnějším a začíná se blížit standardu západní Evropy. Na významu ztrácejí nevybavené plácky, jejichž majitelé či nájemci bez nejmenších podnikatelských rizik nabízejí auta často řádně neprohlédnutá, a rozhodující roli začínají hrát autobazary s kvalitním technickým zázemím a s odborníky,kteří si mohou troufnout na obchod natolik náročný,jako je výkup ojetin za hotové,jejich opravy či úpravy a nakonec další prodej.
Tuzemský trh s jetými osobními automobily se stává kulturnějším a začíná se blížit standardu západní Evropy. Na významu ztrácejí nevybavené plácky, jejichž majitelé či nájemci bez nejmenších podnikatelských rizik nabízejí auta často řádně neprohlédnutá, a rozhodující roli začínají hrát autobazary s kvalitním technickým zázemím a s odborníky,kteří si mohou troufnout na obchod natolik náročný,jako je výkup ojetin za hotové,jejich opravy či úpravy a nakonec další prodej. "V motoristicky vyspělé západní Evropě je výkup ojetin za hotové naprosto běžný. Například v Německu zmíněný způsob představuje devětadevadesát procent z trhu se staršími vozy," řekl Petr Svoboda, který s novými i jetými automobily obchoduje v Plzni.

Cesta k evropskému standardu však ani na trhu ojetin není zadarmo. Z největší části ji platí motoristé, kteří se starších aut zbavují. Bazary jim při výkupu za hotové zpravidla vyplatí méně, než by se při troše štěstí snad dalo získat z komisního prodeje. V případě komisního prodeje auto kratší či delší čas čeká na svého kupce v bazaru, který až po prodeji inkasuje provizi od dvou do pěti procent z transakce. Někdy účtuje nevelké poplatky za marné parkování, nenajde-li vůz kupce. "Při výkupu osobních aut za hotové je normální a opodstatněná provize ve výši deseti až patnácti procent z ceny nabízeného vozu. Dvacet procent už je dost," prohlásil Petr Svoboda. Obchod se staršími auty vykoupenými za hotové se může šířit jen na trhu, kde nabídka ojetin značně převyšuje poptávku. Dočkalo se tedy i Česko, kde na své kupce čeká od tří set do čtyř set tisíc starších vozů. "Výkupu aut za hotové se mohou věnovat jen bazary, kde se auta prodávají ve velkém a kde si mohou dovolit na některém autě nevydělat či dokonce prodělat," řekl Tomáš Jínek, spolumajitel pražského bazaru Auto Esa. Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA A uto Praha, doplnil, že firma, v níž pracuje, prodává 450 aut vykoupených za hotové týdně a čeká, že po prázdninách tento počet vzroste až na 600 vozů. Právě velký obrat automobilů umožňuje ve velkých a finančně zajištěných bazarech pokles provizí z obchodu i výrazně pod deset procent. Ceny aut nabízených k prodeji tak klesají, což láká další a další zákazníky. "Jsme česko-australská firma a obchodní výsledky, které dosahujeme v Praze, jsou vzhledem k počtu vozů prodaných z jednoho místa velké i na poměry v USA," konstatoval Tomáš Pánek. Je to dáno malou konkurencí, která zatím v tuzemsku podobným způsobem s ojetinami pracuje. Razantní nástup firem, které v Česku dominují obchodu s ojetinami vykoupenými za hotové, má však své kritiky. "Na ceny,které velké bazary při výkupu za starší auta nabízejí, může podle mého názoru přistoupit jen hazardní hráč, který rychle potřebuje peníze do hry. A potom člověk, který si je dobře vědom, proč mu za nabízený vůz stačí méně," vyjádřil jeden z názorů Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel. "Nabízejí příšerné vraky, prodávají kradená auta," zaznělo také mnohokrát zejména z menších bazarů, kde zpravidla setrvávají u komisního prodeje ojetin. Představitelé společností obchodujících ve velkém s auty vykoupenými za hotové to však odmítají. "Na rizikovém českém trhu ojetin vykoupíme jen automobil, který je na sto padesát procent prověřený jako bezproblémový. Na druhé straně ale zákazníkovi garantujeme, že nekupuje kradený vůz," konstatoval Tomáš Jínek. "Nevykoupíme auto, u kterého není jasný a věrohodně prokázaný původ," potvrdil Tomáš Pánek. "Spolupracujeme se společnostmi, které se prověrkami vozidel zabývají, nebo doklady o původu vyžadujeme od prodávajícího. Při prodeji dvou tisíc aut měsíčně jsme v historii firmy zaznamenali asi pět kradených vozů. A jestliže ručíme za to, že nabízené zboží není kradené, tak při konfliktu ihned vracíme kupci peníze." Na kvalitu prodávaných ojetin má podle názoru odborníků vliv i celková situace za posledních deset let, z hlediska předpisů kolem dovozu ojetých aut i jejího praktického naplňování velmi benevolentní. Není tajemstvím, že v zemi jezdí bezpočet opravených vraků, vzácností není auto sestavené ze tří jiných. Nejlepší prevencí proti takovým rizikům je účast skutečného odborníka při koupi a obezřetnost v rozhodování.

Pláckům s ojetinami, připomínajícím spíše vrakoviště, patrně brzy odzvoní.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...