Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trh ojetin se cestou do Evropy kultivuje

aktualizováno 
- Tuzemský trh s jetými osobními automobily se stává kulturnějším a začíná se blížit standardu západní Evropy. Na významu ztrácejí nevybavené plácky, jejichž majitelé či nájemci bez nejmenších podnikatelských rizik nabízejí auta často řádně neprohlédnutá, a rozhodující roli začínají hrát autobazary s kvalitním technickým zázemím a s odborníky,kteří si mohou troufnout na obchod natolik náročný,jako je výkup ojetin za hotové,jejich opravy či úpravy a nakonec další prodej.
Tuzemský trh s jetými osobními automobily se stává kulturnějším a začíná se blížit standardu západní Evropy. Na významu ztrácejí nevybavené plácky, jejichž majitelé či nájemci bez nejmenších podnikatelských rizik nabízejí auta často řádně neprohlédnutá, a rozhodující roli začínají hrát autobazary s kvalitním technickým zázemím a s odborníky,kteří si mohou troufnout na obchod natolik náročný,jako je výkup ojetin za hotové,jejich opravy či úpravy a nakonec další prodej. "V motoristicky vyspělé západní Evropě je výkup ojetin za hotové naprosto běžný. Například v Německu zmíněný způsob představuje devětadevadesát procent z trhu se staršími vozy," řekl Petr Svoboda, který s novými i jetými automobily obchoduje v Plzni.

Cesta k evropskému standardu však ani na trhu ojetin není zadarmo. Z největší části ji platí motoristé, kteří se starších aut zbavují. Bazary jim při výkupu za hotové zpravidla vyplatí méně, než by se při troše štěstí snad dalo získat z komisního prodeje. V případě komisního prodeje auto kratší či delší čas čeká na svého kupce v bazaru, který až po prodeji inkasuje provizi od dvou do pěti procent z transakce. Někdy účtuje nevelké poplatky za marné parkování, nenajde-li vůz kupce. "Při výkupu osobních aut za hotové je normální a opodstatněná provize ve výši deseti až patnácti procent z ceny nabízeného vozu. Dvacet procent už je dost," prohlásil Petr Svoboda. Obchod se staršími auty vykoupenými za hotové se může šířit jen na trhu, kde nabídka ojetin značně převyšuje poptávku. Dočkalo se tedy i Česko, kde na své kupce čeká od tří set do čtyř set tisíc starších vozů. "Výkupu aut za hotové se mohou věnovat jen bazary, kde se auta prodávají ve velkém a kde si mohou dovolit na některém autě nevydělat či dokonce prodělat," řekl Tomáš Jínek, spolumajitel pražského bazaru Auto Esa. Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA A uto Praha, doplnil, že firma, v níž pracuje, prodává 450 aut vykoupených za hotové týdně a čeká, že po prázdninách tento počet vzroste až na 600 vozů. Právě velký obrat automobilů umožňuje ve velkých a finančně zajištěných bazarech pokles provizí z obchodu i výrazně pod deset procent. Ceny aut nabízených k prodeji tak klesají, což láká další a další zákazníky. "Jsme česko-australská firma a obchodní výsledky, které dosahujeme v Praze, jsou vzhledem k počtu vozů prodaných z jednoho místa velké i na poměry v USA," konstatoval Tomáš Pánek. Je to dáno malou konkurencí, která zatím v tuzemsku podobným způsobem s ojetinami pracuje. Razantní nástup firem, které v Česku dominují obchodu s ojetinami vykoupenými za hotové, má však své kritiky. "Na ceny,které velké bazary při výkupu za starší auta nabízejí, může podle mého názoru přistoupit jen hazardní hráč, který rychle potřebuje peníze do hry. A potom člověk, který si je dobře vědom, proč mu za nabízený vůz stačí méně," vyjádřil jeden z názorů Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel. "Nabízejí příšerné vraky, prodávají kradená auta," zaznělo také mnohokrát zejména z menších bazarů, kde zpravidla setrvávají u komisního prodeje ojetin. Představitelé společností obchodujících ve velkém s auty vykoupenými za hotové to však odmítají. "Na rizikovém českém trhu ojetin vykoupíme jen automobil, který je na sto padesát procent prověřený jako bezproblémový. Na druhé straně ale zákazníkovi garantujeme, že nekupuje kradený vůz," konstatoval Tomáš Jínek. "Nevykoupíme auto, u kterého není jasný a věrohodně prokázaný původ," potvrdil Tomáš Pánek. "Spolupracujeme se společnostmi, které se prověrkami vozidel zabývají, nebo doklady o původu vyžadujeme od prodávajícího. Při prodeji dvou tisíc aut měsíčně jsme v historii firmy zaznamenali asi pět kradených vozů. A jestliže ručíme za to, že nabízené zboží není kradené, tak při konfliktu ihned vracíme kupci peníze." Na kvalitu prodávaných ojetin má podle názoru odborníků vliv i celková situace za posledních deset let, z hlediska předpisů kolem dovozu ojetých aut i jejího praktického naplňování velmi benevolentní. Není tajemstvím, že v zemi jezdí bezpočet opravených vraků, vzácností není auto sestavené ze tří jiných. Nejlepší prevencí proti takovým rizikům je účast skutečného odborníka při koupi a obezřetnost v rozhodování.

Pláckům s ojetinami, připomínajícím spíše vrakoviště, patrně brzy odzvoní.

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.