Jeep Compass

Jeep Compass | foto: Jeep

Tři nové jeepy s modrou knížkou

  • 7
Ne, nejedná se o laciný předvolební vtip. Modrou knížkou je myšlena modla mladých mužů z nedávné minulosti. Stejně jako šťastní držitelé kusu modravého papíru, znamenajícího nejméně rok svobodného života navíc, je naprostá většina nových modelů značky Jeep spíše neschopna vojenské služby.

Chybí jim k tomu – kromě robustní a odolné konstrukce – především ta správná míra nepohodlí. Vojenské auto prostě musí být co nejméně komfortní a nejhůře ovladatelné, což nové jeepy vskutku nesplňují.

Lesk khaki slávy přetáhl jeepu konkurenční Hummer, takže čtyři písmenka, v půlce dvacátého století vozící hlavně vojáky, dnes zdobí především pracovní a cestovní čtyřkolky.

Schéma, které si dlouhá desetiletí vystačilo s maximálně třemi vyráběnými modely, se během dvou let zdvojnásobí. 32letý cherokee, se svým větším třináctiletým potomkem grand cherokee, se po zdánlivě nekonečnou dobu zdál dostatečně pohodlný celým generacím cestovatelů a terénních pracovníků, nové milénium však zakrátko narušilo i letité meze jednotlivých kategorií. Proto se tento a příští rok dočkají překvapení jeepofilové hned tří vyloženě civilně laděných nových modelů.

Nedávno uvedený commander dostal podobu velkého SUV pro sedm osob a stal se v rámci značky reprezentantem rodinných vozů. Téměř pět metrů dlouhý a dva metry široký jeep již vozí první zákazníky, kteří si pochvalují rozměrný a stylový interiér. Zůstal sice inteligentní pohon všech kol a redukční převodovka, ovšem pro těžký terén se 2,3 tuny těžký obr nenarodil; jeho bojištěm bude třída superkomfortních velkých SUV.

Aktuální novinkou je středně velký patriot, spolu se svým dvojčetem compass velikostí i hierarchií patřící těsně pod cherokee. Ryze civilní crossover si od svých terénních sourozenců vypůjčil dobrodružný vzhled a pohon všech kol, ten je však volitelný – v základní konfiguraci se síla přenáší jen dopředu. Mimoamerické trhy se však pravděpodobně dočkají pouze pohonu všech kol Freedom Drive ve dvou verzích – dražší bude obsahovat bezestupňovou variátorovou převodovku CVT s možností extrémně lehkého terénního převodu 19:1.

4,4 m dlouhý hranatý vůz nabídne prostor pěti cestujícím a také nadprůměrných 659 litrů jejich zavazadlům. Stroze řešený interiér koresponduje se stručnými křivkami zevnějšku. Stylově zapadá mezi cherokee a grand cherokee, ve srovnání s nimi ale nabízí lepší ergonomii a variabilitu. Ve volitelné výbavě nechybí zásuvka na 115 V, samonabíjecí vyjímatelná ruční lampa, omyvatelná vložka zavazadlového prostoru či sedadlo spolujezdce, zaklopitelné do podlahy.

Technika dostane do vínku výhradně čtyřválcové motory – především domácí zákazníky osloví zážehový 2,4 l s variabilním časováním ventilů o výkonu 126 kW, pocházející ze společného vývoje s Mitsubishi a Hyundai. Evropu zase osloví dvoulitr CRDi, zkonstruovaný volkswagenem, s manuální šestistupňovou převodovkou. Díky použité koncernové platformě GS bude Patriot historicky prvním jeepem s nezávisle zavěšenými zadními koly, proti tradicím jsou i vzpěry McPherson na přední nápravě.

Špičku své třídy by měly vytvořit terénní parametry – nájezdové úhly 29/33° a přejezdový 23° jen tak nějaké SUV nenabízí. Znamenitá je i světlost 229 mm (pouze u verze Freedom Drive II) a brodivost 480 mm. S trakcí v extrémních podmínkách pomůže ABS + BA, HDC a ESP, speciálně přizpůsobené pro terénní nasazení. Stabilizační systém potom nabídne tři ručně volitelné pracovní módy a také ochranu proti převrácení vozu.

Compass
Komu se dosud při zvuku slova "džíp" vybaví především vojenské uniformy a těžký terén, bude koukat na dosud nejoblejší jeep v historii značky poněkud vyjeveně. Technicky se zcela shoduje s klasicky hranatým patriotem, avšak nabídne módní "sportovně" zaoblenou karoserii a pokusí se do stáda zákazníků nahnat i ovečky, které původně nepatřily mezi typické kupce strohých amerických teréňáků.

Wrangler 2007
Současný model s kódem "TJ", který vrátil jeepům kulaté světlomety, se příští rok dočká nástupce "JK". Ten nabídne ještě jednodušší linie, klasickou konstrukci, zážehový šestiválec 3,8 l nebo vznětový čtyřválec 2,8 l a výbavu do nejtěžšího terénu – naviják, kluznou desku a přejezdové lyžiny. Ale především, dočkáme také historicky prvního čtyřdveřového wrangleru!