Co si to poslanci zase vymysleli za hloupost? Ptají se řidiči nákladních automobilů, které silniční zákon posílá na povinné neuropsychologické vyšetření.
Pokud chtějí jako profesionálové za volantem zůstat, musí vyšetřením projít do konce roku.
"Naše zákony jsou vůči nákladním přepravcům přehnaně tvrdé. Myslím si, že v jiných zemích by řidiči už dávno stávkovali," říká autodopravce Pavel Lýr z Ostřešan na Pardubicku.
Profesní řidiči, kterým ještě loni stačilo jen potvrzení praktického lékaře, že jsou schopni vykonávat svou práci, musí teď navíc ještě k psychologovi, neurologovi a na vyšetření EEG.
"Je to diskriminace. Proč takovou prohlídkou nemusí procházet šoféři osobních aut? Ti způsobí nehod mnohem více," říká autodopravce Lýr.
Argumentem pro prohlídky jsou ale čísla. Odborníci, kteří v červenci začali provádět vyšetření řidičů, odhalili totiž nezanedbatelnou část lidí, kteří nemají za volantem co dělat.
"Vyšetřili jsme dvanáct tisíc řidičů, a tři procenta z nich kritérii neprošlo. Když vztáhneme tři procenta na celkový počet řidičů v České republice, dojdeme k varovnému číslu,“ říká Pavel Oplt ze společnosti Neurops. Ta patří v zemi k největším firmám, které řidiče vyšetřují.
Oplt vypočítává, že v Česku jezdí devět až dvanáct tisíc profesionálních řidičů, kteří jsou z hlediska zdravotních poruch rizikoví.
Podle neurologa Oldřicha Vyšaty šoféry nejčastěji diskvalifikuje epilepsie, ohrožení mrtvicí, některé geneticky podmíněné choroby nebo nadměrná spavost.
Nejde přitom o řídké případy. "Mrtvice je druhá nejčastější příčina smrti v České republice. Lidé, které mrtvice nakonec postihne, mívají nejprve opakovaně poruchy hybnosti končetin nebo vědomí. Při nich mohou velmi snadno způsobit nehodu," vysvětluje Vyšata.
Dodává, že pokud řidiči neprojdou prohlídkou, nemusí je to z profese trvale vyloučit. "Některé poruchy se dají včas odhalit a léčit," říká Vyšata.
Důvody, proč někoho nepustit za volant, mají i psychologové. "Může to být nedostatečná výkonnost psychiky, sklon ke konzumaci návykových látek nebo osobnostní důvody, jako je například agrese, dobrodružnost nebo touha závodit," říká psycholog Aleš Jelínek.
Řidiči upozorňují, že je vyšetření stojí nemalé peníze. "Je to tahání peněz z lidí posvěcené zákonem. Podobně jako technické prohlídky. Ty neodsuzuju, jsou potřeba. Ale soukromé firmy se díky zákonu pakují penězi. V případě nesmyslných zdravotních prohlídek to platí obzvlášť," říká řidič Milan Trpkoš z Heřmanova Městce.
Prohlídka přijde řidiče nebo jeho zaměstnavatele asi na tři a půl tisíce korun. Projít jí musí do padesáti let věku jednou, po padesátce každých pět let.
"Je to prevence a ta je vždy drahá. Myslím si ale, že jsou prohlídky morálně a profesně správné," říká psycholog Jelínek.
STATISTIKA
V roce 2006 se na českých silnicích stalo celkem 187 965 nehod. Největší absolutní nárůst počtu nehod v loňském roce policejní statistici zaznamenali u havárií zaviněnými řidiči nákladních automobilů (o 3,7 % více než v roce 2005).
Nákladní automobily zavinily 31 329 nehod. Nehod autobusů bylo 2 283 (o 7,2% více než v roce 2005).
Nejvíce nehod nákladních aut zavinili řidiči náklaďáků kategorie nad 12 tun a na jimi zaviněné nehody připadá nejvíce usmrcených osob (43% z celkového počtu).
Nákladní automobily rok 2006 | |
hmotnostní třída | počet nehod |
do 3,5 tuny | 9 219 |
3,6 až 7,5 tun | 6 519 |
7,6 až 11,9 | 4 248 |
nad 12 tun | 10 905 |
nezjištěno | 438 |