Trident Iceni Grand Tourer | foto: Trident Performance Vehicles

Sen milovníků dieselů: supersporťák s dojezdem přes tři tisíce kilometrů

  • 87
Malý britský výrobce sportovních aut Trident se rozhodl svůj model Iceni Grand Tourer udělat nesmrtelným. Místo dříve montovaného benzinového šestiválce nasadil do malého roadsteru obří dieselový motor z amerických pick-upů. Sporťák sprintuje na stovku za 3,7 sekundy a atakuje rychlost 320 kilometrů za hodinu.

Trident Iceni ale není jen rychlý sprinter nebo jedno z nejrychlejších aut na světě. Je to zároveň asi jeden z nejúspornějších sporťáků na trhu. Výrobce uvádí, že při ustálené rychlosti 113 kilometrů za hodinu spotřebuje jen 4,1 litru nafty na sto kilometrů. A to je parádní výsledek.

Motor, který britská miniautomobilka použila, běžně pohání v USA velké pick-upy, jako je Chevrolet Silverado 3500HD, což už je z evropského pohledu spíš malý náklaďák než osobní auto. Osmiválec z dílen General Motors má objem 6,6 litru a Trident ho pro iceni ještě notně upravil.

Trident Iceni Grand Tourer

Auto se dodává ve dvou výkonových variantách. Slabší má 321 kW, silnější verze pak neuvěřitelných 492 kW. A k tomu musíme připočíst točivý moment, který u slabšího provedení má hodnotu 1 287 Nm, u silnějšího dokonce 1 422 Nm.

S ohledem na obří objem a tah motoru nepřekvapí, že při udávané rychlosti 113 kilometrů za hodinu točí motor jen 980 otáček za minutu. Navíc si motor poradí i s bionaftou nebo rovnou palmovým či lněným olejem. Prostě šetřílkův sen, jen kdyby samotné auto nestálo přes 2,3 milionu korun.

V každém případě při ustálené rychlosti dokáže iceni dojet na jednu nádrž stěží uvěřitelných 3 218 kilometrů, což bohatě postačí pro cestu přes celou Evropou bez natankování. Samotná nádrž pak pojme 120 litrů paliva.

Samotný roadster vyrábí automobilka kusově již 12 let, aktuální model má nejen jiný motor, ale i pozměněnou přední a zadní část. Design je vcelku povedený, auto navazuje na tradici britských roadsterů z šedesátých a sedmdesátých let. Křivky jsou hodně zaoblené a za malou kabinou pro dva pasažéry se středovým tunelem ve střeše je velmi bachratá zadní část, která ukrývá skromný kufr a také obří nádrž.

Značka Trident má v britské automobilové historii relativně dlouhou, ale několikrát přerušenou tradici. Současná firma Trident Performance Vehicles vznikla teprve v roce 1999. Pamětníci si ale jistě vzpomenou na značku Trident, která působila na trhu zhruba desetiletí na přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Taktéž malosériový výrobce produkoval malé roadstery s velkými americkými motory. Takže se pokoušel vlastně o to samé, o co se pokouší novodobý Trident. I původní značka ale své modely vyráběla jen kusově a velkého úspěchu nedosáhla.

Upravený Trident Iceni Grand Tourer se veřejnosti představí na začátku září na přehlídce aut Salon Privé 2012 v londýnském Syon Parku.