Cirbin | foto: Cirbin

Trike Cirbin: čtyři kola jsou nuda

  • 11
Motorka má na váš vkus kol málo a auto zase hodně? Parádu uděláte i ve vozidle s lichým počtem pneumatik. Tříkolka Cirbin má motor z harleye a nepřehlednutelný "hot rod" vzhled.

Dějiny technického pokroku jsou roubeny spoustou slepých uliček či větviček. Tříkolky různých koncepcí sice nikdy masového rozšíření nedošly, přesto však kdekoli se objeví, budí svým exotickým či roztomilým zjevem mezi fanoušky techniky stejnou pozornost jako pokojoví psíci mezi fanoušky domácích mazlíků.

Zatímco v Evropě se poslední pojednání na téma tříkolka (Piaggio MP3 apod.) snaží spojit výhody skútru a nezávislého zavěšení předních dvou kol při průjezdu zatáčkami, severoamerický kontinent si více libuje v exhibicionistických kreacích – příkladem jedné z těch nejpreciznějších je Cirbin V13R.

Kanadská firma Cirbin (neplést si s Corbin – výrobce sedel a dalších doplňků pro motorky amerického střihu) je specialista právě na tříkolky, doposud se však majitelé věnovali svému koníčku v šeru dílen na montrealském předměstí.

Představením modelu V13R se rozhodli podělit se o své zkušenosti s jejich konstrukcí nejen se svými kamarády v provincii Quebec, ale také s širší veřejností, a ještě přitom něco vydělat.

Cirbin se nerozptyloval vývojem motoru, když na severoamerickém kontinentu už nějaké pořádné existují.

Tento pochází z dílen Harley-Davidson: kapalinou chlazený dvouválec do V se sevřením 60 stupňů, označovaný Revolution, má vstřikování, objem 1 250 ccm, výkon 125 koní a kroutící moment 114 Nm.

Navíc je přislíben ušlechtilý zvuk amerického dvouválce – co pak chtít víc? Cirbin rovnou uvádí, že na servis motoru můžete jezdit k nejbližšímu dealerovi Harley-Davidson.

Kromě motoru má motocyklový původ také podvozek – vpředu jsou dva teleskopické tlumiče, vzadu centrální jednotka. Sekundární převod je rovněž z dílen H-D, použit je klasický řemen z modelu V-ROD.

Některá technická řešení se zase mezi motocykly běžně nevyskytují, např. pětistupňová převodovka je sekvenční a má zpátečku.
 
Rozměrově je V13R něco mezi motorkou a autem: délka je 3,53 m, šířka rovné dva metry, výška ochranných oblouků je 1,07 m. Rozvor je pak o chlup větší, než má nová Fabia − 2,48 m.

Po americku vyleštěné ráfky házejí ohromná prasátka, vpředu 17palcové, vzadu dokonce 18palcové. Všechny tři kola jsou vybavena brzdami s motocyklovými čtyřpístkovými brzdiči. Důstojná je i šířka pneumatik: přední 205/45, zadní 295/35.

Design vychází podle slov svých tvůrců ze stylu "hot rod" – v Americe populární, muskulární směr tuningu, zaměřený na sprinty.

Základem celé konstrukce je tuhý trubkový rám, zvnějšku krytý laminátovými panely. Díky nim je hmotnost celého triku jen 475 kg.

Výbava V13R je spíše spartánská, nicméně ty základní věci zde najdeme. Jednoduchému vzhledu přístrojové desky dominuje jediný přístroj umístěný v centru s rychloměrem, otáčkoměrem, měřičem celkové a denní ujeté vzdálenosti. Další základní funkce jsou na páčkách blinkrů pod volantem.

Vzadu pod odklápěcím a uzamykatelným krytem je úložný prostor pro pár cestovních nezbytností a pláštěnky. Kryt je nepromokavý, voděodolné je údajně i kožené polstrování interiéru.

Na otázku, co to celé vlastně je, Cirbin odpovídá: dvoumístná tříkolka (trike), která je do provozu registrována jako motocykl. Z toho plyne povinnost užívat helmu (s výjimkou několika amerických států). V kokpitu jsou ale pro jistotu i tříbodové bezpečnostní pásy.

Výrobce, kanadská firma Cirbin Inc., sídlí v Delsonu, což je jižní aglomerace Montrealu. Spatřit jejich výtvor naživo tak není pro našince nic jednoduchého, prezentuje se výhradně na severoamerických výstavách.

Nejbližší bude v Cincinnati začátkem února, o měsíc později nebude Cirbin chybět na floridském Daytona Bike Week.

Pokud byste přes všechny naznačené obtíže po exotické tříkolce zatoužili, vězte, že V13R je k mání ve třech barvách – červené, černé a stříbrné − a cenově je na úrovni Harley-Davidsonů – 54 tis. USD