BRP Spyder hybrid

BRP Spyder hybrid | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.cz pro iDNES.cz

BRP Spyder hybrid: tříkolka na benzin a elektřinu

  • 2
Zelenobílá variace na první pohled obyčejného spyderu. Tříkolka, kterou mají ve flotile i pražští strážníci, nemusí jezdit jen na benzin. Kanadský Bombardier představil její hybridní variantu.

Při bližším ohledání najdete několik nápisů "hybrid" a zástrčku na levém boku. Kromě toho se koncept liší upravenými blatníky, které mají na bocích plexisklo, jiné je sedlo s umělým potahem a také zajímavě řešený kryt kyvné vidlice.

Zadní kolo je řešeno jako plné, bez paprsků, v kombinaci s bílou barvou vypadá rozhodně zajímavě. I přední kola mají nový design a navíc jsou vícebarevná. Ekologický směr pak dokresluje zelený lak v kombinaci s mírumilovnou bílou.

Jízda se spyderem

Policejní tříkolka, která jezdí dvě stě - čtěte ZDE

Mnohem zajímavější je ale technika ukrytá pod kapotami. V BRP pracovali na hybridu dlouho a je dotažený do nejmenších detailů. K pohonu slouží samozřejmě motor Rotax o objemu 600ccm, je to čtyřtakt o výkonu 60 koní. To ale není všechno, benziňáku pomáhá elektromotor s výkonem 20 kW, který bere energii z li-on baterií.

Dohromady je tedy výkon hodně zajímavý, dokáže tříkolku rozhýbat na rychlost 185 km/hod. Zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost trvá 4,5 sekundy. Celkově dokáže spyder najet na nádrž 600 kilometrů, což je více než dvojnásobek oproti současnému benzinovému motoru. Dojezd na baterii je 30 kilometrů. Spotřeba je menší než 4 l na sto km a emise klesly o padesát procent.

BRP Spyder hybrid

U spyderu má tedy hybridní technologie smysl a přitom zachovává zábavnost čistě rekreačního stroje. Spotřeba je navíc podstatně menší v porovnání s benzinovým motorem. U motorek a podobných strojů navíc neexistuje alternativa v podobě naftového motoru, jako je tomu u aut. BRP zatím s uvedením na trh čeká a hybrid můžeme očekávat zhruba za dva roky. Do té doby se bude ještě pracovat na vývoji a ladění prototypu.