Tříkolku-rikšu zatím v tuzemsku nikdo nevyrábí

Vyrábí v současnosti někdo motorky - tříkolky zvané rikša? V minulosti se v tuzemsku vyráběl skútr-rikša Čezeta, jaký by i dnes, kdy se stále zdražuje benzin, byl pro zahrádkáře, řemeslníky a další lidi velmi užitečný.
tříkolky zvané rikša? V minulosti se v tuzemsku vyráběl skútr-rikša Čezeta, jaký by i dnes, kdy se stále zdražuje benzin, byl pro zahrádkáře, řemeslníky a další lidi velmi užitečný. Věra Lískovcová, Tábor - Horky

Josef Pokorný z Ministerstva dopravy a spojů České republiky informoval, že v současné době v tuzemsku nikdo nevyrábí motocykly-tříkolky, které by byly vhodné jako pomocníci pro zahrádkáře, živnostníky a podobně. "Projekty sice existovaly a konkrétní výrobky byly schváleny k provozu na tuzemských silnicích, ovšem obvykle skončily pro malý zájem zákazníků," sdělil Josef Pokorný. Měl na mysli především tříkolku Mera z Motoru Jikov České Budějovice. Byl to stroj ještě víc užitkový a terénní než zmíněná čezeta - měl americký motor Briggs a Stratton o objemu 206 kubických centimetrů a maximální rychlost jen do 20 kilometrů v hodině, ale na rozdíl od různých zahradních fréz směl se státní poznávací značkou do běžného silničního provozu. V základním provedení stála tříkolka Mera zhruba 50 tisíc korun. "Ani při této ceně, která byla pro výrobu neperspektivní, se neprojevil větší zájem zákazníků. V polovině roku 1998, po výrobě asi 250 kusů, jsme projekt ukončili," řekl Jan Janda z českobudějovické společnosti M.I.C.B., které Motor Jikov patří. "Tříkolku Mera lze dnes získat už jen jako ojetinu. Občas se na trhu objeví," doplnil Jan Janda. Tříkolku Tribetu s motorem o objemu 50 kubických centimetrů značky Hero Puch a se schválením k provozu na silnicích se státní poznávací značkou a jen s nejnižším řidičským průkazem třídy M vyráběla donedávna společnost Dioss v Nýřanech na Plzeňsku. "Vloni jsme rovněž pro malý zájem zákazníků s produkcí skončili. Vyrobili jsme celkem 250 kusů, z nichž část se dostala na export do Švédska a Německa," informoval vedoucí odbytu firmy Dioss Marek Lukáč. Doplnil, že výrobce v současnosti doprodává poslední tribety ze zásob - za ceny snížené z původních 56 tisíc na 32 tisíc až 36 tisíc korun podle provedení a výbavy. Nepočítáme-li tříkolky pro volný čas, které nemají s užitkovými stroji prakticky nic společného, není obyčejná pracovní tříkolka-rikša ani v nabídce dovozců. Potvrdil to tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. "Pokud vím, má k dovozu do tuzemska schválenu tříkolku firma Piaggio, ovšem jedná se o velký stroj s nosností nad 500 kilogramů. Ten se v Česku nerozšířil - zákazníci před ním upřednostnili dodávková či menší nákladní auta," uvedl Pavel Tunkl. "Situace se ale může změnit - v současnosti usiluje několik výrobců o schválení svých tříkolek k provozu na pozemních komunikacích," sdělil Josef Pokorný. "Mezi připravovanými výrobky jsou i stroje na elektrický pohon. Není jisté, zda vůbec a kdy vyjedou. Může to být za měsíc stejně jako za rok."


Témata: Živnostník