Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tříkolové rodeo: Ulítlá Fenomenální Ojedinělost Can-Am Spyder

aktualizováno 
Can-Am Spyder je natolik atypická záležitost, že se kvůli vám bude zastavovat i doprava, chodci do sebe budou vrážet a řidiči vám budou dávat přednost, i když nebudou muset.

Can-Am Spyder | foto: ČMN - David M. Bodlák

Spyder je něco rychlého, něco, co vypadá jako sněžný skútr na kolečkách zkřížený s UFO. Ale není to Unidentified Flying Object, ale spíš Ulítlá Fenomenální Ojedinělost - Can-Am Spyder.

Kanadský plastikový velorex se může zdát jako dokonalá kombinace nevýhod aut a motorek. Pocit máte jako na motorce, ale šířku jako auto. Takže v kolonách máte smůlu, místo na zaparkování musíte hledat, ale zato na vás prší.

Anebo díry v silnici: autem je přejedete, na motorce objedete, ale na tříkolce vymetete úplně každou. Ale i když tohle už předem víte, svezete se na spyderu a všechno je úplně jinak. Nic, na čem jste dosud na dvou i na čtyřech kolech jezdili, vás na tuhle podivnost nepřipraví.

Spyder má být pro lidi, kteří se necítí na motorce dobře, zdá se jim vratká a naklání se, ale přesto chtějí adrenalin, otevřenou jízdu a nechtějí se bát, že to někde "položí".

Jízda se spyderem se opravdu nejvíc podobá motorce, akorát že se nenaklání. Další rozdíl byste velmi draze poznali, kdybyste se spyderem chtěli prokličkovat mezi auty ve stojící koloně. Musíte respektovat, že to má vpředu dvě kola, že je to široké jako auto a že to nemá páčku přední brzdy. Navíc se na něm musí pracovat tělem jako na čtyřkolce, zejména pokud jedete zostra. Ale ať jedete rychle nebo pomalu, stejně vás neustále hlídá elektronika, konkrétně systémy VSS, ABS, TCS a SCS...

Elektronika, kam se podíváš
Spyder je skrz naskrz prolezlý elektronikou, ale má to svůj důvod v jeho tříkolovém konceptu. Elektronický systém se jmenuje VSS, byl vyvinut ve spolupráci s Boschem a sestává ze tří částí. První je starý známý ABS, jen je rozšířený o EBD, Electronic Brake Distribution, neboli o elektronické rozdělování účinku brzd mezi přední a zadní kola v závislosti na rychlosti jízdy.

Druhá část se jmenuje TCS, Traction Control System, a porovnává otáčky zadního kola oproti předním za účelem omezení jeho protáčení. To proto, abyste výkon motoru bezpečně přenesli na silnici. Ale naštěstí je nastaven celkem bohatýrsky.

Třetí díl, SCS, vám do řízení mluví nejvíc a někdy byste ho nejraději neměli. Vyhodnocuje příčné a podélné síly za jízdy, monitoruje i zvedání vnitřního předního kola v zatáčce a hlídá, aby se spyder nepřevrhl. Jakmile ale zaúřaduje, spadnou vám otáčky někam mezi dva až tři tisíce.

Kanaďané bohužel zřejmě nemysleli na úzké evropské zatáčky, takže když se chcete nějakou rychle protáhnout a jdete po plynu, zachová se motor úplně opačně a vy málem přepadnete dopředu, protože zatímco čekáte razantní forsáž, brzdí vás komprese 10,8:1.

Ale abychom si rozuměli. Tenhle systém je ve spyderu plným právem, jen by mohl být víc závislý na rychlosti.

Motor chuligán
To nejlepší na spyderu je motor. V-twin o objemu 998 cm3 s přímým vstřikováním paliva je pořádný chuligán. Na jedničku pálí i zadní gumu 225/ 50 15R (která má asi o 600 % větší kontaktní plochu než motocyklová guma), ale pravé drama se odehrává za mokra. Pak totiž i přes systém TCS gumuje nejen jednička, ale i dvojka, trojka a čtyřka. Can-Am uvádí, že motor vyrábí Rotax, ale bude srozumitelnější napsat, že tenhle výtržník pochází z Aprilie RSV Mille. Má 106 koní, a když si k tomu přičtete suchou hmotnost jen 316 kilo, je už jasné, proč musí být jízda hlídána takovou porcí elektroniky. Poměr výkonu a hmotnosti totiž dělá ze spydera žihadlo, které si pochutnává i na autech kalibru Dodge Viper V10.

Se spyderem se dá i klidně cestovat. V přední kapotě najdete ohromný vodotěsný kufr, do kterého by se měly vejít dvě helmy, váhově pojme 16 kilo.

Rád rychlost
Zlodějům ztíží práci imobilizér DESS, únavu při cestách minimalizuje posilovač řízení, který víc zabírá v malých rychlostech, za rychla jej skoro necítíte. Právě za toho "rychla" je ovšem spyder také doma. Rychlá jízda se mu vyloženě líbí. Spyder prostě jede, brzdí a na tříkolku má překvapivě dobré jízdní vlastnosti.

Samozřejmě musíte respektovat jeho konstrukci, například nemá moc rád vyjeté koleje. Když přední kola jedou v údolí a třetí po hrbu, je spyder neklidný a vy se s ním perete. Jakmile ho ale vytáhnete na dobrou silnici, jste jejím králem. A čím rychleji jedete, tím máte ze spydera lepší a jistější pocit. Jako by se přihrbil, zpevnil a rozhodl se, že bude sedět líp. Prostě že se bude chovat naprosto perfektně. Ne, není to závoďák, ale svižná jízda mu sedí.

Musíte si na něj zvyknout. Nejvíc vám ze začátku asi bude scházet páčka brzdy na řídítkách. Dalším specifikem je třeba plný rejd. Jednak vám při něm zasahuje SCS a jednak je tak veliký, že při otáčení na normální silnici potřebujete zpátečku.

Pérování vzadu je nastavené celkem natvrdo, a to i ve dvou, zatímco přední je zas poměrně měkké. Na místě se můžete na spyderu houpat ze strany na stranu jako na houpacím koni. Přední pérování je provedeno dvojitými A-rameny z ocelových trubek, vzadu najdete kyvnou vidlici s jedním centrálním pérem, náhon zadního kola má na starosti chudák řemen. Ale prý to snáší dobře.

Evropská novinka
Spyder přišel na svět roku 2007, ale pro Evropu byl uvolněn až letos. Pro příští rok se chystá nová, sekvenční převodovka s automatickou spojkou. Cena na českém trhu se pohybuje kolem 430 tisíc, a komu by nestačilo standardní provedení, ten si může začít vymýšlet doplňky.

Can-Am Spyder Roadster v číslech
objem 998 ccm
max. výkon 79 kW/106 k
max. toč. moment 104 Nm
hmotnost 316 kg
délka x šířka x výška x rozvor 2 667 x 1 506 x 1 145 x 1 727 mm
výška sedla 737 mm
pneumatiky přední 165/65 R14, zadní 225/50 R15
objem nádrže 25 l
cena 425 000 Kč

VÍCE SI PŘEČTĚTE V 33/08 VYDÁNÍ ČMN

Autoři:


Témata: Dodge, jízdné, UFO


Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.