Can-Am Spyder

Can-Am Spyder | foto: ČMN - David M. Bodlák

Tříkolové rodeo: Ulítlá Fenomenální Ojedinělost Can-Am Spyder

  • 14
Can-Am Spyder je natolik atypická záležitost, že se kvůli vám bude zastavovat i doprava, chodci do sebe budou vrážet a řidiči vám budou dávat přednost, i když nebudou muset.

Spyder je něco rychlého, něco, co vypadá jako sněžný skútr na kolečkách zkřížený s UFO. Ale není to Unidentified Flying Object, ale spíš Ulítlá Fenomenální Ojedinělost - Can-Am Spyder.

Kanadský plastikový velorex se může zdát jako dokonalá kombinace nevýhod aut a motorek. Pocit máte jako na motorce, ale šířku jako auto. Takže v kolonách máte smůlu, místo na zaparkování musíte hledat, ale zato na vás prší.

Anebo díry v silnici: autem je přejedete, na motorce objedete, ale na tříkolce vymetete úplně každou. Ale i když tohle už předem víte, svezete se na spyderu a všechno je úplně jinak. Nic, na čem jste dosud na dvou i na čtyřech kolech jezdili, vás na tuhle podivnost nepřipraví.

Spyder má být pro lidi, kteří se necítí na motorce dobře, zdá se jim vratká a naklání se, ale přesto chtějí adrenalin, otevřenou jízdu a nechtějí se bát, že to někde "položí".

Jízda se spyderem se opravdu nejvíc podobá motorce, akorát že se nenaklání. Další rozdíl byste velmi draze poznali, kdybyste se spyderem chtěli prokličkovat mezi auty ve stojící koloně. Musíte respektovat, že to má vpředu dvě kola, že je to široké jako auto a že to nemá páčku přední brzdy. Navíc se na něm musí pracovat tělem jako na čtyřkolce, zejména pokud jedete zostra. Ale ať jedete rychle nebo pomalu, stejně vás neustále hlídá elektronika, konkrétně systémy VSS, ABS, TCS a SCS...

Elektronika, kam se podíváš
Spyder je skrz naskrz prolezlý elektronikou, ale má to svůj důvod v jeho tříkolovém konceptu. Elektronický systém se jmenuje VSS, byl vyvinut ve spolupráci s Boschem a sestává ze tří částí. První je starý známý ABS, jen je rozšířený o EBD, Electronic Brake Distribution, neboli o elektronické rozdělování účinku brzd mezi přední a zadní kola v závislosti na rychlosti jízdy.

Druhá část se jmenuje TCS, Traction Control System, a porovnává otáčky zadního kola oproti předním za účelem omezení jeho protáčení. To proto, abyste výkon motoru bezpečně přenesli na silnici. Ale naštěstí je nastaven celkem bohatýrsky.

Třetí díl, SCS, vám do řízení mluví nejvíc a někdy byste ho nejraději neměli. Vyhodnocuje příčné a podélné síly za jízdy, monitoruje i zvedání vnitřního předního kola v zatáčce a hlídá, aby se spyder nepřevrhl. Jakmile ale zaúřaduje, spadnou vám otáčky někam mezi dva až tři tisíce.

Kanaďané bohužel zřejmě nemysleli na úzké evropské zatáčky, takže když se chcete nějakou rychle protáhnout a jdete po plynu, zachová se motor úplně opačně a vy málem přepadnete dopředu, protože zatímco čekáte razantní forsáž, brzdí vás komprese 10,8:1.

Ale abychom si rozuměli. Tenhle systém je ve spyderu plným právem, jen by mohl být víc závislý na rychlosti.

Motor chuligán
To nejlepší na spyderu je motor. V-twin o objemu 998 cm3 s přímým vstřikováním paliva je pořádný chuligán. Na jedničku pálí i zadní gumu 225/ 50 15R (která má asi o 600 % větší kontaktní plochu než motocyklová guma), ale pravé drama se odehrává za mokra. Pak totiž i přes systém TCS gumuje nejen jednička, ale i dvojka, trojka a čtyřka. Can-Am uvádí, že motor vyrábí Rotax, ale bude srozumitelnější napsat, že tenhle výtržník pochází z Aprilie RSV Mille. Má 106 koní, a když si k tomu přičtete suchou hmotnost jen 316 kilo, je už jasné, proč musí být jízda hlídána takovou porcí elektroniky. Poměr výkonu a hmotnosti totiž dělá ze spydera žihadlo, které si pochutnává i na autech kalibru Dodge Viper V10.

Se spyderem se dá i klidně cestovat. V přední kapotě najdete ohromný vodotěsný kufr, do kterého by se měly vejít dvě helmy, váhově pojme 16 kilo.

Rád rychlost
Zlodějům ztíží práci imobilizér DESS, únavu při cestách minimalizuje posilovač řízení, který víc zabírá v malých rychlostech, za rychla jej skoro necítíte. Právě za toho "rychla" je ovšem spyder také doma. Rychlá jízda se mu vyloženě líbí. Spyder prostě jede, brzdí a na tříkolku má překvapivě dobré jízdní vlastnosti.

Samozřejmě musíte respektovat jeho konstrukci, například nemá moc rád vyjeté koleje. Když přední kola jedou v údolí a třetí po hrbu, je spyder neklidný a vy se s ním perete. Jakmile ho ale vytáhnete na dobrou silnici, jste jejím králem. A čím rychleji jedete, tím máte ze spydera lepší a jistější pocit. Jako by se přihrbil, zpevnil a rozhodl se, že bude sedět líp. Prostě že se bude chovat naprosto perfektně. Ne, není to závoďák, ale svižná jízda mu sedí.

Musíte si na něj zvyknout. Nejvíc vám ze začátku asi bude scházet páčka brzdy na řídítkách. Dalším specifikem je třeba plný rejd. Jednak vám při něm zasahuje SCS a jednak je tak veliký, že při otáčení na normální silnici potřebujete zpátečku.

Pérování vzadu je nastavené celkem natvrdo, a to i ve dvou, zatímco přední je zas poměrně měkké. Na místě se můžete na spyderu houpat ze strany na stranu jako na houpacím koni. Přední pérování je provedeno dvojitými A-rameny z ocelových trubek, vzadu najdete kyvnou vidlici s jedním centrálním pérem, náhon zadního kola má na starosti chudák řemen. Ale prý to snáší dobře.

Evropská novinka
Spyder přišel na svět roku 2007, ale pro Evropu byl uvolněn až letos. Pro příští rok se chystá nová, sekvenční převodovka s automatickou spojkou. Cena na českém trhu se pohybuje kolem 430 tisíc, a komu by nestačilo standardní provedení, ten si může začít vymýšlet doplňky.

Can-Am Spyder Roadster v číslech
objem 998 ccm
max. výkon 79 kW/106 k
max. toč. moment 104 Nm
hmotnost 316 kg
délka x šířka x výška x rozvor 2 667 x 1 506 x 1 145 x 1 727 mm
výška sedla 737 mm
pneumatiky přední 165/65 R14, zadní 225/50 R15
objem nádrže 25 l
cena 425 000 Kč

VÍCE SI PŘEČTĚTE V 33/08 VYDÁNÍ ČMN


Témata: Dodge, jízdné, UFO