Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoauto drží na silnici elektronika. Can-am je tříkolový silák

aktualizováno 
Americké tříkolky Spyder budí na silnicích pozornost a i u nás už jich jezdí několik desítek. Pro letošní sezonu výrobce připravil sportovnější model F3, který si vzal za vzor power-cruisery ze světa motocyklů. Vyzkoušeli jsme, jak se jezdí se sportovním křížencem auta, motocyklu a sněžného skútru.

Tříkolový cruiser Canam Spyder F3-S | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Před pár týdny jsme vyzkoušeli americký tříkolový vůz, dnes přišla řada na další americkou tříkolovou motorku – tedy zhruba ze tří čtvrtin. Tak lze nejvýstižněji charakterizovat nejnovější verzi spyderu s označením F3. Mezi jeho zákazníky totiž patří ze tří čtvrtin majitelé motocyklů, jen čtvrtina jezdců přestupuje z aut bez předchozích zkušeností s motocyklem.

Fotogalerie

A podobné to je po usednutí za řídítka spyderu, kde se cítíte skoro jako na motorce, ale mohutná přední kola po stranách zase tak trochu ponechávají dojem ze sportovního auta.

Tříkolka s odvahou

Designéři F3 si vypůjčili mohutný přední chladič po vzoru amerických sportovních aut, nad kterým je kryt malého zavazadlového prostoru o objemu pouhých 24 litrů, tedy tak akorát na přilbu nebo batůžek. Na větší náklad je pak nutné si přiobjednat zadní boční kufry.

Světlomety i boční bodová světla působí docela agresivně a směrovky v zrcátkách, které jsou navíc suplovány i led směrovkami na blatnících, zaručí dobrou viditelnost v provozu. Konstruktérům can-amu se navíc pomocí červené barvy podařilo zvýraznit trubkový rám kolem odhaleného, takže výsledný dojem se zase posouvá směrem k motocyklům. A zadní kyvka a na ní napojený držák půleného blatníku, to je opravdová pastva pro oči.

Tříkolový cruiser Canam Spyder F3-S

Ostatně spyder je celý ve znamení odvahy a touhy předvést se na něčem výjimečném a je to znát i na designu detailů. Zatímco předchozí modely pořád ještě trochu působily jako sněžné skútry na kolech, F3-S už je spíše motorka s rysy auta.

Může se hodit

Toužíte brázdit terén na své čtyřkolce? Vyberte si z nabídky čtyřkolek na Automodul.cz.

Základem je konstrukce z masivních ocelových trubek a vodou chlazený řadový tříválec Rotax ACE o objemu 1 330 ccm, který jsme již před rokem vyzkoušeli v cestovním modelu RT. Motor je naladěný na maximální výkon 116 koní (86 kW) při 7 250 ot/min a točivý moment 130 Nm při 5 000 ot/min, proti zmíněnému modelu RT je však „eftrojka“ o celých 70 kg lehčí. S provozní hmotností těsně nad 400 kilogramů tak motor dokáže spydera mnohem svižněji rozpohybovat. Ostatně hodnota zrychlení 0-100 km pod pět sekund hovoří sama za sebe. V porovnání s motocykly asi slabší průměr, ale v porovnání s auty skvělá hodnota.

Silný motor je doplněn poloautomatickou převodovkou, kde řadíte jen pomocí dvou páček na levém řidítku a navolit lze i zpátečku. Pro Evropu jde o jedinou volbu, díky které lze spyder řídit jen s řidičákem skupiny B na auto. Za oceánem je v nabídce ještě s klasickou manuální převodovkou a spojkovou páčkou na levém řidítku. Poloautomat vás nechá manuálně řadit a po zastavení vám sám zase navolí jedničku. Jen pokud byste příliš přetáčeli nebo podtáčeli motor, sám po několika sekundách přeřadí na správnou rychlost, aby se motor nenamáhal.

Tříkolový cruiser Canam Spyder F3-S

Také o brzdy se stará automatika a obě nápravy se brzdí podobně jako u auta jedinou nožní pákou. Dokonce i jízdní pozice s nohama vystrčenýma dopředu tak trochu připomíná sezení v autě, ovšem jízdní polohu si u modelu F3 může každý nastavit podle svého. Stupačky jsou totiž posuvné dopředu a dozadu, sedlo lze posunout dolů a při koupi s vámi prodejce vybere ta správná řídítka pro vaši výšku.

Při řízení nebudete sami

Motor má po vytočení krásně dravý zvuk a láká ke sportovnějšímu svezení. A díky jistotě tří kol a elektronickým systémům není problém už po pár hodinách seznamování dostat ze stroje na silnici plný výkon. To by přitom na podobně silné motorce vyžadovalo poměrně dost zkušeností.

Poměrně úzká tříkolová konstrukce potřebuje v zatáčkách i při brzdění hodně pomoci od elektroniky, celkem se o bezpečné a jisté držení stopy stará hned šest asistenčních systémů. Ten hlavní je stabilizační systém VSS (Vehicle Stability System) pro držení přímého směru i průjezdy zatáčkou. Pomocí systému SCS je ještě nutné zvlášť sledovat boční i podélné přetížení a monitorovat zvedání předního kola v zatáčce, při akceleraci zase nastupuje TCS kontrola trakce zadního kola poháněného ozubeným řemenem.

Tříkolový cruiser Canam Spyder F3-S

Zatáčet na křižovatce a udržet klidné řízení ve vyšší rychlosti, to zajišťuje progresivní elektronický posilovač řízení DPS. No a nakonec, když dojde na brzdění, je tu ABS a k němu rozdělovač brzdné síly mezi přední kola EBD.

Jakmile se rozjedete trochu sportovněji a začnete se blížit k fyzikálním limitům, je na řízení i při brzdění cítit, že bez té elektroniky by to prostě nešlo. Spyder je z velké části právě o softwaru a při ostřejším podržení plynu a v zatáčkách okamžitě vnímáte, jak pomocné systémy střídavě přibržďují jednotlivá kola, regulují výkon a pomáhají při natáčení řídítek. Také při manipulaci s plynovou rukojetí je občas znát mikroskopické zaváhání, které prozrazuje, že místo lanka nastoupil elektronický plyn a vaše povely zpracovává elektronika vstřikování. A někdy jsem měl prostě pocit, že je té elektroniky moc a že celý ten stroj vlastně řídí víc než jezdec.

Na druhou stranu je třeba říci, že právě model F3 nechává zásahy elektroniky až opravdu na poslední chvíli a dovoluje jezdci užít si i kratší drifty nebo mírné „ustřelení“ zadního kola při brzdění.

A díky tomu je nový cruiser o poznání zábavnější než předchozí „turista“ Spyder RT, který při sebemenším náznaku ztráty adheze na kterémkoli kole ustřihl zapalování a přibrzdil. F3 vás místo toho nechá trochu si zařádit a zasáhne, až když se přizvedne některé z předních kol. Stačí se pořádně zapřít do stupaček, vyklonit se ke středu zatáčky, aby vás nepřeprala odstředivá síla, a můžete podržet plyn a vyzkoušet přilnavost pneumatik.

Tříkolový cruiser Canam Spyder F3-S

Při jízdě se spolujezdcem je nutné jet „turistiku“ a podstatně více se krotit. Slečna za vámi totiž není zapřená mezi řídítka a stupačky a při ostřejší jízdě v zatáčkách ji to nemilosrdně potáhne ven. Ale při rozumném tempu na ni čeká dokonalé pohodlí velké sedačky s opěrkou a pořádným bytelným madlem spolujezdce.

Celkový dojem z nového Spyderu F3? Je to výjimečný stroj pro výjimečné jezdce, kteří ocení zajímavý mix vlastností automobilu a motocyklu. Nejspíš hlavně proto, že už pár aut i motorku mají a hledají něco speciálního. Rozhodně není nijak moc praktický, ve městě rozhodně neprojedete stojící kolonou po vzoru motocyklů a za deště a chladného počasí zase budete závidět posádkám aut. Ale tady platí, že kdo chce něco zažít, musí něco obětovat. A to nemluvím jen o prodejní ceně 640 tisíc korun.

Canam Spyder F3-S

Motor: kapalinou chlazený řadový tříválec Rotax ACE 1330 ccm
Vrtání x zdvih: 84 x 80 mm
Elektronické vstřikování: EFI
Výkon: 116 koní (86 kW) při 7 250 ot/min
Točivý moment: 130 Nm při 5 000 ot/min
Převodovka: 6-ti stupňová sekvenční SE6 se zpátečkou
Pohon zadního kola: ozubeným řemenem
Brzdy: kotoučové Brembo, odpružení FOX vepředu, Sachs vzadu
Kola: 15 palcová s pneumatikami 165/55 vepředu a 225/50 vzadu
Suchá váha: 386 kg
Velikost nádrže: 27 l
Displej: multifunkční analogový/digitální
Přední blatníky kol s LED technologií, tempomat, DPS posilovač řízení, elektronicky ovládaná parkovací brzda, přední úložný prostor o objemu 24,5 litrů

Cena s DPH: 639 900 Kč

Autoři:




Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Další z rubriky

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Kawasaki VN 900 Classic
Kawasaki VN 900 Classic

r.v. 2010, naj. 0 km
124 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.