Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní Triumph Bonneville oslavuje rekord a dorazil i do Česka

aktualizováno 
Strojů Triumph Bonneville T 214 ze stejnojmenné limitované série bylo pro celý svět vyrobeno pouze 972 kusů. Každý z nich nese na řídítkách štítek s pořadovým číslem. Jeden z kousků slavného modelu, který připomíná rekordní stroj, dorazil i do Česka.

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Bonneville je známý model Triumphu, který patří do nabídky značky. Jeho aktuální provedení se letos představilo ve speciální edici.

Historie této mašiny se začala psát 6. září roku 1965. Tehdy se solnými pláněmi jezera Bonneville v americkém státě Utah několikrát prohnal hodně zvláštní rychlostní speciál s podivným jménem Texas Cee - Gar, které naznačuje mnohé o jeho tvaru.

Rekordní speciál Triumph

Ze všeho nejvíce se však podobal torpédu nebo trupu proudového letounu bez křídel. Pod aerodynamickým povrchem se však skrývala běžně používaná technika značky Triumph. Tou technikou se myslí zejména nepřeplňovaný řadový dvouválec s objemem 650 kubíků, standardní převodovka nebo například sériová kola.

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015

Do kokpitu speciálu usedl Texasan Johnny Allen a za ideálních podmínek nastolil na tehdejší dobu kosmický rychlostní rekord. Oficiální časomíra naměřila 214,4 mil za hodinu, což odpovídá rychlosti 345 km/h!

Triumph Bonneville T214 v číslech

  • motor: vzduchem chlazený DOHC řadový dvouválec, 865 ccm
  • maximální výkon: 68 koní / 50kW  při 7 500 ot./min.  
  • maximální kroutící moment: 68 Nm při 5 800ot./min. 
  • sekundární převod: řetěz  
  • převodovka: Pětirychlostní  
  • přední a zadní pneumatika: 110/70 R17 a 130/80 R17  
  • délka x šířka x výška x výška sedla x rozvor: 2 230 x 740 x 1 100 775 x 1500 mm
  • pohotovostní hmotnost: 230 kg
  • objem nádrže: 16 litrů

Hodnota rekordu nebyla překonána po dobu pěti let. Raději se neptejte, jak se z takové rychlosti tehdy brzdilo. Na solných pláních je ale dost místa i na hodně dlouhý dojezd. Mimochodem jezero dalo jméno jedné celé produktové kategorie motorek Triumph.

Jezdci krotící 68 koní současného bonnevillu mají oproti statečnému Texasanovi výrazně ulehčenou práci. Na předním kole se do 310mm kotouče zakusuje dvoupístek Nissin. Pokud by to nebylo dost, je vzadu připraven pomoci ještě 255mm kotouč. Výkon poskytuje stejně jako u historické předlohy řadový dvouválec. Nyní však s objemem 865 ccm a vícebodovým sekvenčním vstřikováním paliva. Motor i pětistupňová převodovka mají luxusní matně černou povrchovou úpravu.

Motor je uchycen do kolébkového rámu z ocelových trubek. Péče o jezdcovo pohodlí byla svěřena dvěma nastavitelným pružícím jednotkám Kayaba vzadu a přední vidlici se zdvihem 120 mm téže značky. Oba černě lakované ráfky mají fešácký drátěný výplet v populárním retro stylu. Přední je obutý do stodesítky gumy, zadní kolo zdobí stotřicítka. Na šedesátá léta odkazuje i dvojice chromovaných doutníkových výfuků.

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015

Na spojení s významnou historickou událostí motorka upozorňuje kromě celkového vzhledu zejména povrchovou úpravou. Modrá barva v přední části směrem dozadu pozvolna přechází do perleťové bílé stejně jako u rekordního stroje z roku 1965. Přednímu dlouhému blatníku dominuje bílá pěticípá hvězda a v dnešní době už ne příliš typické vzpěry.

Fotogalerie

Na podsedlových panelech září červeno-bílé šachovnice. Logo odkazující na významný historický okamžik nelezneme i na nádrži do které se vejde 16 litrů benzínu. Na bocích nese historická loga v černo-chromovém provedení a plastové kolenní protektory.

Oproti ostatním modelům má výroční motorka také unikátní design sedla obšitého luxusní červenou nití. Dalším retro prvkem, který však nalezneme i u některých dalších mašin značky, je například menší světlomet se skleněnou optikou. Nad ním je dvojice analogových budíků. V rychloměru je vsazen malý LCD displej. Koncové světlo a malé kulaté blinkry jsou ukryty v chromovaných kapličkách stejně jako u všech ostatních bonnevillů.

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015

Za výjimečnost se však také obvykle platí. I když v případě výročního modelu to není rozdíl nijak propastný. Speciální edici od standardního modelu Bonneville T-100 dělí rozdíl pěti tisíc korun. Tento unikát tedy vyjde na čtvrtmilion.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.