Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní Triumph Bonneville oslavuje rekord a dorazil i do Česka

aktualizováno 
Strojů Triumph Bonneville T 214 ze stejnojmenné limitované série bylo pro celý svět vyrobeno pouze 972 kusů. Každý z nich nese na řídítkách štítek s pořadovým číslem. Jeden z kousků slavného modelu, který připomíná rekordní stroj, dorazil i do Česka.

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Bonneville je známý model Triumphu, který patří do nabídky značky. Jeho aktuální provedení se letos představilo ve speciální edici.

Historie této mašiny se začala psát 6. září roku 1965. Tehdy se solnými pláněmi jezera Bonneville v americkém státě Utah několikrát prohnal hodně zvláštní rychlostní speciál s podivným jménem Texas Cee - Gar, které naznačuje mnohé o jeho tvaru.

Rekordní speciál Triumph

Ze všeho nejvíce se však podobal torpédu nebo trupu proudového letounu bez křídel. Pod aerodynamickým povrchem se však skrývala běžně používaná technika značky Triumph. Tou technikou se myslí zejména nepřeplňovaný řadový dvouválec s objemem 650 kubíků, standardní převodovka nebo například sériová kola.

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015

Do kokpitu speciálu usedl Texasan Johnny Allen a za ideálních podmínek nastolil na tehdejší dobu kosmický rychlostní rekord. Oficiální časomíra naměřila 214,4 mil za hodinu, což odpovídá rychlosti 345 km/h!

Triumph Bonneville T214 v číslech

  • motor: vzduchem chlazený DOHC řadový dvouválec, 865 ccm
  • maximální výkon: 68 koní / 50kW  při 7 500 ot./min.  
  • maximální kroutící moment: 68 Nm při 5 800ot./min. 
  • sekundární převod: řetěz  
  • převodovka: Pětirychlostní  
  • přední a zadní pneumatika: 110/70 R17 a 130/80 R17  
  • délka x šířka x výška x výška sedla x rozvor: 2 230 x 740 x 1 100 775 x 1500 mm
  • pohotovostní hmotnost: 230 kg
  • objem nádrže: 16 litrů

Hodnota rekordu nebyla překonána po dobu pěti let. Raději se neptejte, jak se z takové rychlosti tehdy brzdilo. Na solných pláních je ale dost místa i na hodně dlouhý dojezd. Mimochodem jezero dalo jméno jedné celé produktové kategorie motorek Triumph.

Jezdci krotící 68 koní současného bonnevillu mají oproti statečnému Texasanovi výrazně ulehčenou práci. Na předním kole se do 310mm kotouče zakusuje dvoupístek Nissin. Pokud by to nebylo dost, je vzadu připraven pomoci ještě 255mm kotouč. Výkon poskytuje stejně jako u historické předlohy řadový dvouválec. Nyní však s objemem 865 ccm a vícebodovým sekvenčním vstřikováním paliva. Motor i pětistupňová převodovka mají luxusní matně černou povrchovou úpravu.

Motor je uchycen do kolébkového rámu z ocelových trubek. Péče o jezdcovo pohodlí byla svěřena dvěma nastavitelným pružícím jednotkám Kayaba vzadu a přední vidlici se zdvihem 120 mm téže značky. Oba černě lakované ráfky mají fešácký drátěný výplet v populárním retro stylu. Přední je obutý do stodesítky gumy, zadní kolo zdobí stotřicítka. Na šedesátá léta odkazuje i dvojice chromovaných doutníkových výfuků.

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015

Na spojení s významnou historickou událostí motorka upozorňuje kromě celkového vzhledu zejména povrchovou úpravou. Modrá barva v přední části směrem dozadu pozvolna přechází do perleťové bílé stejně jako u rekordního stroje z roku 1965. Přednímu dlouhému blatníku dominuje bílá pěticípá hvězda a v dnešní době už ne příliš typické vzpěry.

Fotogalerie

Na podsedlových panelech září červeno-bílé šachovnice. Logo odkazující na významný historický okamžik nelezneme i na nádrži do které se vejde 16 litrů benzínu. Na bocích nese historická loga v černo-chromovém provedení a plastové kolenní protektory.

Oproti ostatním modelům má výroční motorka také unikátní design sedla obšitého luxusní červenou nití. Dalším retro prvkem, který však nalezneme i u některých dalších mašin značky, je například menší světlomet se skleněnou optikou. Nad ním je dvojice analogových budíků. V rychloměru je vsazen malý LCD displej. Koncové světlo a malé kulaté blinkry jsou ukryty v chromovaných kapličkách stejně jako u všech ostatních bonnevillů.

Triumph Bonneville Spirit Special Edition 2015

Za výjimečnost se však také obvykle platí. I když v případě výročního modelu to není rozdíl nijak propastný. Speciální edici od standardního modelu Bonneville T-100 dělí rozdíl pěti tisíc korun. Tento unikát tedy vyjde na čtvrtmilion.

Autoři:




Nejčtenější

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Další z rubriky

Redakční test čtyřkolek: nejprodávanější Journeyman Gladiator X8 si s pásy...
Čtyřkolková rolba vyřízne krásnou stopu, sněžné kyblíky jsou na nic

Když se v běžkařské stopě ozve burácení terénní čtyřkolky a z dálky jsou vidět gejzíry sněhu od pásů, většina běžkařů se pohoršeně ohlédne a začne hartusit,...  celý článek

Ducati X-Diavel se řadí ke cruiserům, ale zatáčku umí projet jako superbike.
To si troufnou jen Italové: okreskový křižník je na stovce za 3 sekundy

Cruisery, v překladu „křižníky“, to jsou ty mohutné mašiny na poklidné brázdění nekonečných amerických highways s nohama na stupačkách. Jenže teď to vzali do...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Yamaha T-max 500
Yamaha T-max 500

r.v. 2011, naj. 5 000 km
149 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.