Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osvalený chuligán triumph vábí hlasem tornáda

aktualizováno 
Motorek, které nesou ve svém názvu tak přesnou charakteristiku sebe sama, zase moc není. Osvaleného britského chuligána opravdu ženou pekelnou rychlostí vpřed tři válce se společným objemem 1 050 kubických centimetrů. A jeho společnost je silně návykovou záležitostí. Jmenuje se Triumph Speed Triple 1050 R.

Začíná mne skutečně mrzet, že mi unikla možnost vytáhnout mašinu na pár kol na okruhu. Snad není všem setkáním s tímhle namakaným chuligánem konec. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Z viditelných změn pro letošek jsou patrná třeba úsporná maska mašiny. Světlomety se zakulatily a mezi nimi se objevil žebrovaný trojúhelníkový otvor nasávání vzduchu. Uvnitř světel vyrostly LEDkové lišty denního svícení, které dodávají pohledu drzého svalovce na důrazu. Zatímco světla mírně vystoupla, blinkry se radikálně zúžily. Také zde se zabydlely LEDky.

Triumph Speed Triple 1050

Triumph Speed Triple R v číslech

  • Motor: vodou chlazený, řadový tříválec 1050 ccm, 12 ventilů, DOHC, vícebodové sekvenční vstřikování
  • Vrtání x zdvih: 79x71,4 mm
  • Kompresní poměr: 12,25:1
  • Max. výkon: 140 koní při 9,500 otáčkách za minutu
  • Max. točivý moment: 112 Nm při 7850 otáčkách
  • Spojka: mokrá, vícelamelová s asistentem prokluzu
  • Převodovka: 6 rychlostí
  • Rám: hliníkový, dvojitá trubka
  • Kyvná vidlice: jednostranná z hliníkové slitiny a napínákem řetězu
  • Kola: kovaná hliníková slitina, přední 17x3,5 palce, zadní 17x6,0 palce
  • Pneumatiky: přední 120/70 ZR 17, zadní 190/55 ZR 17 - obě Pirelli Diablo Supercorsa
  • Výška sedla: 825mm
  • Přední tlumiče: 43mm Öhlins NIX30 plně nastavitelná USD přední vidlice s nastavitelným předpětím, odskokem a tlumením, 120 mm zdvih
  • Zadní tlumiče: Öhlins TTX36 RSU dvouplášťový monoshock s nastavitelným předpětím, odskokem a tlumením, 130 mm zdvih
  • Přední brzdy: Dva 320mm plovoucí kotouče, 4-pístové třmeny Brembo radial monobloc
  • Zadní brzdy: Jeden 255mm kotouč Nissin 2-pístový plovoucí třmen
  • Objem nádrže: 15,5L
  • Suchá hmotnost: 192kg
  • Cena: 361 800

Zpětná zrcátka se přesunula z usedlé obvyklé pozice na konce heftů. Doufejme, že naše bdělé úřady nebudou tuto rebelii odměňovat potížemi při silničních kontrolách. Na zorný úhel tahle změna pozice zrcátek vliv jednoznačně nemá. Drobných změn je na fasádě letošního speeda ještě více.

Velmi zajímavé jsou ale také změny, co na první pohled tak úplně vidět nejsou. Je to například plynová rukojeť nově zcela v režimu ride-by-wire, tedy ekvivalent elektronického plynového pedálu u moderních aut. Díky tomu je možno volit mezi pěti režimy odezvy plynu. Ve spolupráci s několikastupňovou kontrolou trakce a vypínatelným ABS lze tak mašinu připravit na okruhové řádění, stejně jako na kaskadérskou show nebo odpolední vyjížďku za město. Mimo ovládání plynu doznal zejména motor sto čtyři samostatných změn oproti předchozímu modelu. A není to jenom barva šroubů upevňujících boční víka. Změněn byl například tvar pístů a spalovacích komor. Díky tomu bylo možno upravit kompresní poměr. Konstruktéři změnili i vačky a klikovou hřídel nebo například systém vstřikování paliva a tvar svodů výfukového potrubí.

To všechno proto, aby každé otočení plynovou rukojetí vyvolávalo v jezdci touhu po dalším a přinášelo radost z divoké jízdy.

Óda na radost

Když si před projížďkou motorku prohlížíte, říkáte si, co vlastně potřebuje člověk víc pro pořádnou porci adrenalinu. Motor, dvě kola, to zadní uložené letmo a řídítka? Víc toho tady vlastně ani není. Něco ale přece ano. Nádherný karbonový přední blatník. Upřímně? Bez toho by to prostě nešlo. Motorka se nad ním hrbí jako šelma přichystaná ke skoku.

Otáčím klíčkem a začínám si hrát s nastavením mašiny. Mimochodem kdyby se jezdec cestou rozhodl cokoliv operativně měnit, zastavovat kvůli tomu nemusí. Vše zvládne i za jízdy. Odezvu plynu volím druhou nejagresivnější – volím Sport. Režim Track (závodní trať) asi v běžném provozu nenajde uplatnění. ABS mírně potlačit, zatímco kontrolu trakce alespoň pro začátek zachovat. Ujetý čas na kolo měřit nebudeme, ale můžeme například nastavit hodnotu otáček, kdy bude potřeba řadit. A má modrý indikátor blikat třemi diodami ze šesti, všemi šesti nebo postupně nabíhat? Už vám z toho jde hlava kolem? Zní to možná složitě, ale vše mají na starosti pouze čtyři tlačítka. Vstup do menu, listování nahoru, dolů a potvrdit a zároveň vyběhnout z nastavení. To je všechno.

Po usednutí do střídmého ale pohodlného sedla osahávám zbytek ovladačů na širokých řidítkách. Když už přišla řeč na sedlo, spolujezdcem bych fakt být nechtěl. Jeho post je tady asi jenom proto, že to bývá zvykem. Také pozice jeho stupaček naznačuje cosi o kolenech u uší. No prostě nesmysl. Nabušený brit si potrpí na luxus a kvalitu. Obouvá proto prémiové gumy Pirelli Diablo Supercorsa. V podstatě homologované okruhové gumy o průměru 17 palců. Ta vpředu má rozměr sto dvacet na sedmdesát, zatímco na zadním letmo uchyceném kole ubíhá rovnou sto devadesátka. Udržet na uzdě sto čtyřicet koní má za úkol dvojice plovoucích kotoučů s radiálními čtyřpístovými monobloky od Bremba. Kdyby krize dosáhla vrcholu, vypomůže ještě zadní dvoupístový Nissin a kotouč o průměru 255 mm.

Triumph Speed Triple 1050

Výčet prémiových značek ale ještě neskončil. Testovaná erková verze Triumphu Speed Triple totiž tančí po silnici v rytmu podvozku Öhlins. Znalcům jeho přítomnost prozradí i typická zlatá barva trubek přední USD vidlice. Ta nese označení NIX30 a je ve všech parametrech nastavitelná. To znamená odskok, předpětí i útlum. Vzadu se za rozdvojkou výfukového potrubí ve tvaru písmene Y skrývá expanzní nádobka zadního dvouplášťového monoshocku TTX36 umožňujícího nastavení těch samých parametrů jako vpředu.

Ochočené tornádo

Může se hodit

motorka

Na Automodul.cz naleznete každý den nové nabídky motocyklů. Vyberte si ještě dnes.

S kocháním je konec, svrbí z něj ruce, tak se vyhupuji do sedla a trochu nedočkavě mačkám startovací tlačítko. Trojice dělníků pode mnou se rozduní pod sedlo vytaženými výfukovými koncovkami. Temný zvuk je podbarven typickým svištivým zvukem všech britských tříválců. Je to jako když se blíží tornádo. Pootočím rukojetí plynu, abych vyzkoušel jeho odezvu. Reaguje okamžitě i na ten nejjemnější pohyb a tornádo zafičí zase o kousek blíž.

Jednička bez násilí zapadla a pomalu s respektem a pokorou vplouvám do provozu. Motorka se vodí s lehkostí skútru. Sportovní posaz není díky doširoka roztaženým řídítkům tak ultimátní jako na supersportu. Vnáší to do jízdy dávku rozjívenosti a chuti řádit. Na dlouhé rovince přidržím plyn trochu déle než obvykle. Ručička analogového otáčkoměru bleskově proletí kolem číslic pět, šest a sedm. Modré indikátory řazení divoce blikají, ale točím to dál. Takhle opojný pocit z nikdy nekončícího plynulého zátahu hodného elektromotoru nemůže nabídnout žádný jiný motor na světě. To dokáže jenom tříválec. Za tenhle opojný pocit si Speed bere z patnáctilitrové nádrže ani ne pět a půl litru benzinu na sto. Myslím, že to je docela fér obchod.

Triumph Speed Triple 1050

Kvalty precizně zapadají a jízda se mění nebezpečně nízký let. Pokud jsou všechny systémy aktivní, dokážou pohlídat i kontakt předního kola s vozovkou. Když to asistenti nedovolí, jízdu po zadním si prostě nedáte. Na jejich obranu lze ale říci, že jejich služeb je možné se beze zbytku vzdát. Pro takový případ ale nemám připravenu vhodnou výmluvu tomu, kdo mi toho darebáka půjčil. A tak nechávám ty neviditelné pomocníky dělat jejich práci. Ale musím potvrdit, že jsou maximálně diskrétní a do řízení se nijak zvlášť nepletou.

Podvozek je tuhý a spolu s rámem tvoří jeden kompaktní celek. Ani v okamžiku, kdy se mašina pořádně zapře do zatáčky, nepovolí ani na milimetr. Jízda městem s tramvajovými kolejemi a kočičími hlavami není zrovna procházkou růžovým sadem. Mašina městské nerovnosti nepolyká zrovna ochotně. Péřovou odezvu bych ani nečekal.

Fotogalerie

Když se ale začnou střídat zatáčky a před předním kolem se rozeběhne klasická okreska, stane se z těch několika zlatých trubek parťák do nepohody, na kterého se lze spolehnout. Za hlubokého hřmění motoru se mašina ochotně překlápí do zatáček a do rovinek vyráží s potenciálem šelmy ženoucí se za kořistí.

Blíží se další utažený oblouk a s ním i chvíle sáhnout po brzdách. Macaté radiální kotvy chytnou roztočené kotouče a bez slitování, zato radikálně ukončují gejzír adrenalinu. Navzdory tomu, že se brzdilo z hodně vysoké rychlosti, jsou brzdy beze známek únavy schopny stejný kousek opakovat ještě mnohokrát po sobě.

Reklamní slogan téhle mašiny říká, že Speed Triple R rozpoutává vzrušení. Jestli se to projevuje tím, že pravá ruka má po kontaktu s rukojetí nutkavou potřebu kroutit plynem, každá zatáčka je novou adrenalinovou výzvou a motor se vypíná jen s největším sebezapřením, tak potvrzuji všemi deseti.

Autoři:




Nejčtenější

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

Moderní dobu prozrazuje čirý světlomet.
První jízda na Jawě 350 OHC z Číny: mírný pokrok v mezích socialismu

Žádná motorka na silnici nepřitahuje tolik zájmu starších generací jako nová Jawa 350 OHC. Češi prostě Jawu stále milují a dotazy na cenu a původ motorky na...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.