Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Motor pro mondeo si odvezete v kufru na dovolenou

aktualizováno 
Malinký tříválec od Fordu vzbuzuje od svého uvedení na trh velké vášně. Litrový motor se snaží získat důvěru zákazníků ve focusu. Velký rozruch vyvolala automobilka prohlášením, že bude také základním motorem pro nové mondeo. V Evropě už se motor prodává, v Americe bude mít premiéru až příští týden v Los Angeles. Inženýři si ho na cestu přibalili do příručního kufru.

Blok tříválcového motoru Ford Ecoboost o objemu jeden litr se vejde i do příručního zavazadla. | foto: greencarreports.com

V Americe se malinký tříválec oficiálně představí na autosalonu v Los Angeles, který se pro novináře poprvé otevře 27. listopadu. Návštěvníci velkolepé show očekávají celkem 24 celosvětových premiér, celkem se na americkém kontinentu poprvé představí 40 novinek. A mezi nimi bude i ecoboost.

Zaměstnanci Fordu se nicméně rozhodli, že jeden z motorů převezou na autosalon letadlem. Tedy konkrétně v kufru, který s sebou vezmou jako příruční zavazadlo na palubu. Letištní personál v Detroitu se pak nestačili divit, když kufr poprvé otevřel. "Měli jste vidět jejich pohledy," s úsměvem poznamenal jeden z inženýrů, který motor převážel.

Vtipnější představení malinkého motoru si Američané asi vymyslet nemohli, USA je totiž stále hlavně zemí šesti a osmiválců. Litrový tříválec však provázejí úsměvy už od jeho představení. Některé z nich jsou nevěřícné, jiné vyjadřují ironii a nedůvěru.

Podobné pocity provázely i uvedení v Česku dobře známého tříválcového motoru 1,2 HTP u fabie v roce 2002 o výkonech 40 kW (54 koní) a 47 kW (64 koní). Někteří řidiči na něj nedají dopustit, jiní v této souvislosti používají nelichotivé označení "vysavač" (a mnohá horší...).

Nutno však vysvětlit, že ecoboost je trochu "jiná liga". Není to "nouzový" základní motor pro malé tunové auto, ale moderně nastrojený agregát, který výkonem předčí mnohé z objemnějších konkurentů.

Ford už od začátku prohlašoval, že tříválcový motor bude nabízet nejen ve fiestě a focusu, ale také v rodinném MPV B-Max (to váží 1 279 kg) a dokonce i ve větším a těžším C-Max (1 385 kg). Nejvíc otazníků zatím vyvolává slib Fordu, že se ecoboost dostane i do nové generace mondea. To je prosím auto s váhou kolem jedné a půl tuny. ¨

Zatím to vypadá, že svoji roli maličký motor, jehož blok se vejde do příručního zavazadla, dokonale zvládá.

Blok tříválcového motoru Ford Ecoboost o objemu jeden litr se vejde i do

Oficiálně se novinka od Fordu jmenuje 1.0-Liter EcoBoost a jde o tříválcový zážehový tříválec o výkonu 74 a 92 kW s turbodmychadlem a přímým vstřikováním, který má spousty technických vychytávek. Pracuje se také na ještě výkonnějších verzích. Ford například představil formuli, ve které je motor odladěný na 205 koní. Více o formuli s tříválcem čtěte zde

Motor například nemá vyvažovací hřídel, vyvážení motoru se děje pomocí schválně nevyváženého setrvačníku a řemenice. Rozvodový řemen je smáčen v olejové lázni, což vede k tiššímu chodu i jeho delší životnosti. Podrobnou "rozborku" motoru najdete zde: Překvapení pod kapotou. První jízdy s tříválcem 1,0 ve Fordu Focus.

Automobilka uvádí, že při vývoji nové technologie zaregistrovala 125 patentů a za svoji práci letos získala i ocenění Motor roku. Po celém světě se jich zatím prodalo více než 520 tisíc kusů. Překvapivě dobré jízdní výkony zatím v Evropě ukazuje motor v focusu a B-Maxu, pro americký trh se počítá s jeho uvedením od příštího roku ve fiestě.

Jak ale Američané, kteří mají v oblibě marnotratné šestiválce o objemu několika násobků ecoboostu, tento maličký a šetrný motůrek přijmou, zůstává záhadou.





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.