Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tříválcový supersport BMW jezdí za 3,7 litru nafty

  10:44aktualizováno  10:44
Frankfurt (Od zvláštního zpravodaje) - Vypadá jako UFO a svou dynamikou se legendám o bleskurychlých mimozemských objektech jistě blíží. Pohání ho ale naftový tříválec a spotřebuje jen 3,7 litru nafty na 100 kilometrů. To je BMW Vision Efficient Dynamics.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Navíc má koncept, který automobilka právě prezentuje na autosalonu ve Frankfurtu, poháněná všechna čtyři kola. Každé nápravě náleží jeden elektromotor, který je zásoben ze společné 10,8 kWh li-pol baterie. K tomu má vůz skromný 1,5 litrový vznětový tříválec. Celkový výkon full-hybrid systému je 262 kW (356 koní). Ohromí ale především hodnota maximálního točivého momentu – 800 Nm.

Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost 250 km/h (elektronicky omezená). To vše při kombinované spotřebě 3,7 litru nafty na 100 kilometrů. V řeči čísel produkce CO2 to znamená 99 gramů na kilometr. Vision Efficient Dynamics je koncipován jako plug-in hybird, je ho tedy možné dobíjet ze zásuvky. V plně elektrickém režimu ujede až 50 kilometrů. Pak je přepočítaná produkce CO2 jen 50 gramů na kilometr. Vůz může jet na kterýkoli druh pohonu nebo libovolnou kombinaci obou. Spotřeba je měřená ve stavu vnitřní rovnováhy energií, baterie tedy na konci testovacího cyklu mají stejný stav nabití jako před započetím cyklu.

BMW Vision Efficient Dynamics

Vznětový motor sám o sobě poskytne nebývalý výkon 120 kW (163 koní) a pohání zadní nápravu přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku. Zadní elektromotor poskytne 25 kW výkonu a krátkodobě je schopen dodat až 35 kW. Přední elektromotor pak standardně na přední kola posílá až 60 kW, po dobu 30 sekund až 84 kW a krátkodobě (po dobu 10 sekund) až 104kW.

Kromě elektromotorů přispívá k nízké spotřebě a přitom vysoké dynamice řada špičkových technických prvků. Hovořit zde o propracované a důmyslné aerodynamice je asi nošením dříví do lesa. Koeficient Cx má hodnotu 0,22. Připomeňme, že například otvory nasávání chladícího vzduchu se automaticky přivírají nebo úplně zavírají ve chvíli, kdy není třeba motor tolik chladit.

BMW Vision Efficient Dynamics

Automobil také počítá s děním na trase a trasou samotnou. Pokud například ví, že řidič míří na dálnici, sníží výkon chladící soustavy, protože se dá předpokládat, že krátkodobý nárůst teploty bude kompenzován zvýšenou rychlostí proudění vzduchu.

Automobil také dovede regenerovat energii z klimatizace, aktivního řízení nebo z brzdového asistentu. Další trošku energie přinese termoelektrický generátor. Vodou chlazená jednotka je umístěna ve výfukovém systému a přeměňuje tepelnou energii spalin na elektrickou energii. Té je schopen dodávat maximálně 200 Wattů.

BMW Vision Efficient Dynamics

Baterie se z domácí sítě dobijí zhruba za 2,5 hodiny, z 380 V zásuvky to trvá 44 minut. BMW Vision Efficient Dynamics je pouhý koncept, ale použitá technická řešení si to dříve nebo později namíří do sériové výroby. BMW tak pokračuje v trendu výrazného snižování spotřeby svých modelů.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.