Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trochu plech a sem tam lak, hotový je Hanomag

aktualizováno 
-
»Zwei Kilo Blech, ein Kilo Lack, fertig ist der Hanomag« takto popisoval původní verš jednoduchost a láci, přednosti vozíku, který prvně vyjel v srpnu 1924.

Firma Hannoverische Maschinenbau (telegrafní adresa HANOMAG), jejíž jméno mělo zvuk ve stavbě lokomotiv,traktorů a parních strojů, hledala po první světové válce využití svých volných kapacit. V olba padla na automobil německých konstruktérů Fidelise Bohlera a Carla Pollicha. V ůz poháněl stojatý, vodou chlazený jednoválcový motor s visutými ventily (OHV) o objem u 503 cm3 ,který byl umístěn
vzadu. Výkon deset koní při 2500 ot./min. se přes jednolamelovou spojku a třístupňovou kulisovou převodovku se zpátečkou přenášel na zadní nápravu řetězem. Startér zastoupila ruční páka umístěná mezi sedadly. Páka ruční i pedál nožní brzdy působily na jedinou pásovou brzdu na pravém zadním kole. Při spotřebě asi čtyři litry na sto kilometrů poskytovala šestnáctilitrová palivová nádrž slušný rádius. Veškeré části automobilu se vyráběly ve vlastních dílnách, sestavování probíhalo na montážní lince v počtu až 80 kusů za den. Do roku 1929 tak spatřilo světlo světa 15 775 exemplářů. Pouze dvoumístná karoserie byla k mání ve třech tři provedeních. K otevřenému provedení, které vážilo pouhých 370 kg, bylo možné dokoupit pevnou nástavbu, takže celek se od uzavřeného provedení s 425 kg napohled nelišil. Sportovní verze byla samozřejmě otevřená, s vykrojenými bočnicemi bez dvířek, lakováním slonové kosti a bordó čalouněním z pravé kůže. Díky neobvyklému tvaru karoserie s dřevěnou konstrukcí pobitou ocelovým plechem si vůz vysloužil přezdívku »Kommissbrot« (komisárek - vojenský chléb), nebo méně lichotivou »rollender Kohlenkasten« - pojízdný uhlák. Zvláštní vzhled dotvářel jediný reflektor s dvěma pozičními lampičkami na přídi. Kvůli páce kulisového řazení měla karoserie pouze jediné dveře na levé straně. Zavazadla se upevňovala na zvláštní nosič na zadní kapotě. Poměrně bohaté příslušenství zahrnovalo elektrickou a ruční houkačku, osvětlení přístrojové desky, výklopné přední okno, ruční stěrač. Pokud majitele trápilo nájemné za garáž, továrna dodávala i nevelkou náhradu z vlnitého plechu, přesně padnoucí na její výrobek. O popularitě vozíku svědčí jednak jeho přezdívky, jednak skutečnost, že ač kromě řidiče poskytoval místo pouze pro jediného pasažéra, sloužil v Berlíně jako taxi. Četní amatéři se s K omisárkem účastnili závodů, pro které jej opatřovali lehoučkými karoseriemi z proutí nebo lepenky. K omisárek stál 2300 říšských marek.


Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.