Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trpaslík si troufá: výrobce solární techniky chce převzít Opel

  15:13
S překvapivou a poněkud neobvyklou nabídkou převzít německé závody automobilky Opel od amerického vlastníka General Motors (GM) přišel německý výrobce solární techniky SolarWorld. V době, kdy německá vláda a spolkové země zvažují poskytnutí garance firmě na překlenutí finanční tísně, chce společnost se sídlem v Bonnu přeměnit Opel na "první zelený" automobilový koncern v Evropě. Evropská GM už ale vzkázala, že Opel není na prodej.

Insignia: novinka Opelu, která se chlubí titulem Evropské auto roku | foto: Opel

Kvůli podmínkám, které si SolarWorld stanovil, není akvizice podle německých médií příliš pravděpodobná. Výrobce solární techniky s mezinárodní působností by převzal německé továrny Opelu za předpokladu, že by se Opel zcela odloučil od mateřského koncernu General Motors.

Za to je firma ochotna americké společnosti vyplatit "kompenzaci" ve výši 40 000 eur (přes milion korun) na jednoho zaměstnance automobilky. Pro tu ve čtyřech německých závodech a vývojovém centru pracuje přes 25 000 lidí, takže SolarWorld by Opel získal zhruba za miliardu eur.

Rodinná firma je přitom ochotna hotově zaplatit 250 milionů eur. Na zbylých 750 milionů by si půjčila od bank, ovšem za dalšího předpokladu, že se za transakci zaručí německý stát.

Šéf firmy Frank Asbeck řekl internetové verzi deníku Handelsblatt, že nabídka je míněna vážně, i když připustil, že ještě nehovořil s představiteli Opelu ani GM. Asbeck tvrdí, že SolarWorld disponuje likvidními prostředky ve výši až miliardy eur.

Mluvčí německé vlády Ulrich Wilhelm dnes odmítl nabídku posuzovat s odkazem na to, že byla směřována na mateřskou firmu koncernu v USA. "Všechno jsou spekulace, dokud nebude jasné, zda vůbec obě firmy navážou rozhovor," řekl Wilhelm. Nabídku odmítlo komentovat také německé ministerstvo hospodářství.

Mluvčí evropské části GM Karin Kirchnerová prohlásila, že "Opel není na prodej", a odmítla dále "komentovat spekulace".

Už v úterý přitom šéf GM Europe Klaus Franz označil za nepravděpodobné, že by se Opel ze skupiny General Motors vyčlenil. "GM nás nepustí," prohlásil Franz s dodatkem, že Opel je odpovědný za vývoj vozů pro celý koncern.

Pravděpodobnější než zmíněné řešení složité situace automobilky je stále poskytnutí více než miliardové záruky, jejíž poskytnutí zvažuje spolková vláda a jednotlivé spolkové země. Opel totiž požádal stát o ručení v souvislosti s problémy jeho mateřské společnosti.

Na nabídku firmy SolarWorld se většinou dívají skepticky až s úsměškem ekonomové. "To je velký žert," poznamenal analytik Jürgen Pieper z finančního ústavu Bankhaus Metzler. "I kdyby to mysleli vážně, je to absurdní. SolarWorld tím chce jenom získat publicitu. Samostatný Opel by byl jen stěží schopen přežít," dodal Pieper.

Expert na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer nápad za zcela scestný nepovažuje, ale pro SolarWorld by převzetí Opelu podle něj znamenalo nesmírně obtížný, ne-li nezvladatelný úkol. Nyní je třeba zjistit, zda firma skutečně dokáže dát dohromady miliardu eur a zda by na tuto cenu General Motors přistoupil. "Pro Opel by každopádně nový začátek nebyl špatný," dodal Dudenhöffer.

Podle serveru Focus Online dluží americký vlastník své německé dceři 2,4 miliardy eur, což je prý více, než se dosud předpokládalo. Koncern GM, jenž se sám potýká s miliardovými ztrátami, prý přislíbil, že Opelu pošle 600 milionů eur. Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) dnes napsal, že Opel by mohl v krajním případě od státu dostat na překonání problémů s financováním svého provozu až 1,8 miliardy eur (46,3 miliardy korun).

Kancléřka Angela Merkelová po pondělním setkání s vedením firmy řekla, že vláda o případné pomoci rozhodne do Vánoc.

Firma SolarWorld vyrábí zařízení na výrobu elektřiny ze sluneční energie. V různých zemích zaměstnává přes 2 200 lidí, zatímco Opel jenom v Německu téměř 25 700 osob.

SolarWorld tvrdí, že pokud by automobilku získal, vyráběly by se v Rüsselsheimu, Bochumi, Eisenachu a Kaiserslauternu automobily nové generace s motory, které by se vyznačovaly vysokou energetickou účinností a nízkým obsahem škodlivých zplodin. "Usilujeme o nové koncepty energeticky úsporných vozidel," potvrdil Asbeck.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...