Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trpaslík si troufá: výrobce solární techniky chce převzít Opel

  15:13aktualizováno  15:13
S překvapivou a poněkud neobvyklou nabídkou převzít německé závody automobilky Opel od amerického vlastníka General Motors (GM) přišel německý výrobce solární techniky SolarWorld. V době, kdy německá vláda a spolkové země zvažují poskytnutí garance firmě na překlenutí finanční tísně, chce společnost se sídlem v Bonnu přeměnit Opel na "první zelený" automobilový koncern v Evropě. Evropská GM už ale vzkázala, že Opel není na prodej.

Insignia: novinka Opelu, která se chlubí titulem Evropské auto roku | foto: Opel

Kvůli podmínkám, které si SolarWorld stanovil, není akvizice podle německých médií příliš pravděpodobná. Výrobce solární techniky s mezinárodní působností by převzal německé továrny Opelu za předpokladu, že by se Opel zcela odloučil od mateřského koncernu General Motors.

Za to je firma ochotna americké společnosti vyplatit "kompenzaci" ve výši 40 000 eur (přes milion korun) na jednoho zaměstnance automobilky. Pro tu ve čtyřech německých závodech a vývojovém centru pracuje přes 25 000 lidí, takže SolarWorld by Opel získal zhruba za miliardu eur.

Rodinná firma je přitom ochotna hotově zaplatit 250 milionů eur. Na zbylých 750 milionů by si půjčila od bank, ovšem za dalšího předpokladu, že se za transakci zaručí německý stát.

Šéf firmy Frank Asbeck řekl internetové verzi deníku Handelsblatt, že nabídka je míněna vážně, i když připustil, že ještě nehovořil s představiteli Opelu ani GM. Asbeck tvrdí, že SolarWorld disponuje likvidními prostředky ve výši až miliardy eur.

Mluvčí německé vlády Ulrich Wilhelm dnes odmítl nabídku posuzovat s odkazem na to, že byla směřována na mateřskou firmu koncernu v USA. "Všechno jsou spekulace, dokud nebude jasné, zda vůbec obě firmy navážou rozhovor," řekl Wilhelm. Nabídku odmítlo komentovat také německé ministerstvo hospodářství.

Mluvčí evropské části GM Karin Kirchnerová prohlásila, že "Opel není na prodej", a odmítla dále "komentovat spekulace".

Už v úterý přitom šéf GM Europe Klaus Franz označil za nepravděpodobné, že by se Opel ze skupiny General Motors vyčlenil. "GM nás nepustí," prohlásil Franz s dodatkem, že Opel je odpovědný za vývoj vozů pro celý koncern.

Pravděpodobnější než zmíněné řešení složité situace automobilky je stále poskytnutí více než miliardové záruky, jejíž poskytnutí zvažuje spolková vláda a jednotlivé spolkové země. Opel totiž požádal stát o ručení v souvislosti s problémy jeho mateřské společnosti.

Na nabídku firmy SolarWorld se většinou dívají skepticky až s úsměškem ekonomové. "To je velký žert," poznamenal analytik Jürgen Pieper z finančního ústavu Bankhaus Metzler. "I kdyby to mysleli vážně, je to absurdní. SolarWorld tím chce jenom získat publicitu. Samostatný Opel by byl jen stěží schopen přežít," dodal Pieper.

Expert na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer nápad za zcela scestný nepovažuje, ale pro SolarWorld by převzetí Opelu podle něj znamenalo nesmírně obtížný, ne-li nezvladatelný úkol. Nyní je třeba zjistit, zda firma skutečně dokáže dát dohromady miliardu eur a zda by na tuto cenu General Motors přistoupil. "Pro Opel by každopádně nový začátek nebyl špatný," dodal Dudenhöffer.

Podle serveru Focus Online dluží americký vlastník své německé dceři 2,4 miliardy eur, což je prý více, než se dosud předpokládalo. Koncern GM, jenž se sám potýká s miliardovými ztrátami, prý přislíbil, že Opelu pošle 600 milionů eur. Deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) dnes napsal, že Opel by mohl v krajním případě od státu dostat na překonání problémů s financováním svého provozu až 1,8 miliardy eur (46,3 miliardy korun).

Kancléřka Angela Merkelová po pondělním setkání s vedením firmy řekla, že vláda o případné pomoci rozhodne do Vánoc.

Firma SolarWorld vyrábí zařízení na výrobu elektřiny ze sluneční energie. V různých zemích zaměstnává přes 2 200 lidí, zatímco Opel jenom v Německu téměř 25 700 osob.

SolarWorld tvrdí, že pokud by automobilku získal, vyráběly by se v Rüsselsheimu, Bochumi, Eisenachu a Kaiserslauternu automobily nové generace s motory, které by se vyznačovaly vysokou energetickou účinností a nízkým obsahem škodlivých zplodin. "Usilujeme o nové koncepty energeticky úsporných vozidel," potvrdil Asbeck.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.