Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

aktualizováno 
Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní propůjčil i speciální verzi luxusního cadillacu.

Cadillac Trump Golden Series Limousine | foto: Dillinger Coach Works/autowp.ru

Před 30 lety Donald Trump zanechal dnes zapomenutou, ale přesto zajímavou stopu v historii automobilového průmyslu. Přesvědčil Cadillac, aby vyrobil hned dva speciální modely – Trump Executive Series a Trump Golden Series. Automobilka na jeho návrh kývla, budoucí americký prezident totiž tvrdil, že zajistí realizaci tohoto projektu a postará se o odbyt 50 kusů. Tvrdil, že je koupí, aby v nich nechal vozit vážené hosty.

Golden Series měla být „neluxusnější prodlouženou limuzínou všech dob“, jak Trump sám uvádí ve své knize Trump: The Art of the Deal (Trump: Umění obchodu). Executive Series měla být v zásadě stejným, ale méně opulentním autem. Ve stejné pasáži Trump tvrdí, že ani jeden model nebyl nikdy vyroben a že místo toho jen jako dárek pro útěchu obdržel zlatý roadster Allanté.

Ve skutečnosti ovšem od každého vznikl jeden exemplář a oba vozy se představily na výstavě Limousine and Chauffeur Show v Atlantic City, takzvaném východoamerickém Las Vegas ležícím nedaleko New Yorku, kde stojí i Trumpova kasina.

Zatímco ve své knize se Trump zpětně snažil popírat realitu, v dobovém tisku se za své záměry s Cadillacem rozhodně nestyděl. Podle vlastního popisu s ním musela být těžká domluva: „Nevím o autech nic. Vím jen, co se mi osobně líbí,“ přiznal. Dvojice speciálních limuzín vznikala dva roky, které byly vyplněny neustálými změnami již provedených úprav. Trump se zkrátka rozhodl vytvořit nejlepší limuzínu na světě a na nic nebral ohledy.

A aby kontroverzí nebylo málo, vybral si Trump jako pomocníka pro realizaci tohoto projektu Johna Staluppiho, který byl považován za člena mafiánské rodiny Colombo. Není to žádné zvláštní překvapení, Trump byl přece podnikatelem v oblasti hazardu a sám byl pod pravidelným dohledem FBI. Staluppi se do pozice automobilového odborníka vypracoval doslova z ulice, ještě v sedmdesátých letech působil jako zloděj náhradních dílů. Ale v roce 1988 už vlastnil karosárnu, která se jmenovala Dillinger Coach Works – na počest Johna Dillingera, gangstera z období prohibice.

Každopádně mafiánské pozadí společnosti, kterou si vybral pro realizaci projektu, Trumpovi z nějakého důvodu nevadilo. S Dillinger Coach Works podepsal smlouvu, kterou propůjčil své jméno na auta a zavázal se odebrat alespoň 20 kusů pro své kasino v Atlantic City.

Výsledná podoba Trumpových cadillaců přesně odpovídá době a okolnostem, za jakých vznikaly. Přehnaně luxusní, se spoustou pozlacených detailů, kůží na všech plochách, které nebyly kryté dřevem nebo kovovými lištami, a s až absurdní výbavou. Na palubě byly televize, videopřehrávač, fax, telefon, psací stůl, skartovačka a samozřejmě i minibar. Exteriér ozdobila větší maska se svislým žebrováním ve stylu Rolls-Royce, nerezový kryt B sloupku a v případě Golden Series i pozlacené doplňky. Celek završila kombinace drátěných kol a pneumatik s bílým pruhem.

A proč Cadillac s něčím tak obskurním vůbec souhlasil? V závěru osmdesátých let dosáhla Trumpova popularita jednoho z vrcholů, takže spojit značku s jeho jménem nebyla vůbec špatná reklama. Důležitou roli určitě hrál i samotný fakt, že s projektem měla byla spojena objednávka na 50 exemplářů nejdražšího modelu značky – přinejmenším několik procent roční produkce.

Ve skutečnosti ale vznikly jen dva exempláře. Trump sice slíbil Cadillacu 50 kusů a Dillinger Coach Works 20 kusů, ale nakonec odkoupil jediný jako dárek pro svého otce, zatímco druhý vůz se za nevyjasněných okolností dostal do rukou sběratele aut v Británii. Nedodržením svých slibu Trump celý projekt pohřbil. Cadillac měl naštěstí alespoň tolik opatrnosti, že sám svoji spolupráci s Trumpem nepropagoval, takže s krachem tohoto projektu nemohl být nijak úzce spojován.

Ale vítězem ve všech těch tahanicích byl nakonec stejně Trump. Hodně toho nasliboval, ale zbývajících 49 aut ve skutečnosti nikdy neobjednal. Jediný kus, který koupil, navíc získal za jeho prodejní cenu. Sliby o padesátikusové sérii tedy výrazně ušetřil na pořízení auta, které bylo ve skutečnosti unikátní zakázkovou přestavbou. A mafiáni z Dillinger Coach Works na tomto obchodu určitě také neprodělali.

Radosti i starosti prezidentského Cadillacu poznal i Barack Obama v roce 2011, když se „zaseknul“ v Irsku:


Cadillac na toto extempore podle všeho bez hořkosti zapomněl. A když v roce 2013 představoval novou generaci svého VIP modelu, obřího luxusního SUV jménem Escalade, byl Trump mezi hlavními hosty. Novému modelu tehdy dnešní prezident dokonce z pódia popřál úspěch.

Autoři:




Nejčtenější

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.