Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

aktualizováno 
Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní propůjčil i speciální verzi luxusního cadillacu.

Cadillac Trump Golden Series Limousine | foto: Dillinger Coach Works/autowp.ru

Před 30 lety Donald Trump zanechal dnes zapomenutou, ale přesto zajímavou stopu v historii automobilového průmyslu. Přesvědčil Cadillac, aby vyrobil hned dva speciální modely – Trump Executive Series a Trump Golden Series. Automobilka na jeho návrh kývla, budoucí americký prezident totiž tvrdil, že zajistí realizaci tohoto projektu a postará se o odbyt 50 kusů. Tvrdil, že je koupí, aby v nich nechal vozit vážené hosty.

Golden Series měla být „neluxusnější prodlouženou limuzínou všech dob“, jak Trump sám uvádí ve své knize Trump: The Art of the Deal (Trump: Umění obchodu). Executive Series měla být v zásadě stejným, ale méně opulentním autem. Ve stejné pasáži Trump tvrdí, že ani jeden model nebyl nikdy vyroben a že místo toho jen jako dárek pro útěchu obdržel zlatý roadster Allanté.

Ve skutečnosti ovšem od každého vznikl jeden exemplář a oba vozy se představily na výstavě Limousine and Chauffeur Show v Atlantic City, takzvaném východoamerickém Las Vegas ležícím nedaleko New Yorku, kde stojí i Trumpova kasina.

Zatímco ve své knize se Trump zpětně snažil popírat realitu, v dobovém tisku se za své záměry s Cadillacem rozhodně nestyděl. Podle vlastního popisu s ním musela být těžká domluva: „Nevím o autech nic. Vím jen, co se mi osobně líbí,“ přiznal. Dvojice speciálních limuzín vznikala dva roky, které byly vyplněny neustálými změnami již provedených úprav. Trump se zkrátka rozhodl vytvořit nejlepší limuzínu na světě a na nic nebral ohledy.

A aby kontroverzí nebylo málo, vybral si Trump jako pomocníka pro realizaci tohoto projektu Johna Staluppiho, který byl považován za člena mafiánské rodiny Colombo. Není to žádné zvláštní překvapení, Trump byl přece podnikatelem v oblasti hazardu a sám byl pod pravidelným dohledem FBI. Staluppi se do pozice automobilového odborníka vypracoval doslova z ulice, ještě v sedmdesátých letech působil jako zloděj náhradních dílů. Ale v roce 1988 už vlastnil karosárnu, která se jmenovala Dillinger Coach Works – na počest Johna Dillingera, gangstera z období prohibice.

Každopádně mafiánské pozadí společnosti, kterou si vybral pro realizaci projektu, Trumpovi z nějakého důvodu nevadilo. S Dillinger Coach Works podepsal smlouvu, kterou propůjčil své jméno na auta a zavázal se odebrat alespoň 20 kusů pro své kasino v Atlantic City.

Výsledná podoba Trumpových cadillaců přesně odpovídá době a okolnostem, za jakých vznikaly. Přehnaně luxusní, se spoustou pozlacených detailů, kůží na všech plochách, které nebyly kryté dřevem nebo kovovými lištami, a s až absurdní výbavou. Na palubě byly televize, videopřehrávač, fax, telefon, psací stůl, skartovačka a samozřejmě i minibar. Exteriér ozdobila větší maska se svislým žebrováním ve stylu Rolls-Royce, nerezový kryt B sloupku a v případě Golden Series i pozlacené doplňky. Celek završila kombinace drátěných kol a pneumatik s bílým pruhem.

A proč Cadillac s něčím tak obskurním vůbec souhlasil? V závěru osmdesátých let dosáhla Trumpova popularita jednoho z vrcholů, takže spojit značku s jeho jménem nebyla vůbec špatná reklama. Důležitou roli určitě hrál i samotný fakt, že s projektem měla byla spojena objednávka na 50 exemplářů nejdražšího modelu značky – přinejmenším několik procent roční produkce.

Ve skutečnosti ale vznikly jen dva exempláře. Trump sice slíbil Cadillacu 50 kusů a Dillinger Coach Works 20 kusů, ale nakonec odkoupil jediný jako dárek pro svého otce, zatímco druhý vůz se za nevyjasněných okolností dostal do rukou sběratele aut v Británii. Nedodržením svých slibu Trump celý projekt pohřbil. Cadillac měl naštěstí alespoň tolik opatrnosti, že sám svoji spolupráci s Trumpem nepropagoval, takže s krachem tohoto projektu nemohl být nijak úzce spojován.

Ale vítězem ve všech těch tahanicích byl nakonec stejně Trump. Hodně toho nasliboval, ale zbývajících 49 aut ve skutečnosti nikdy neobjednal. Jediný kus, který koupil, navíc získal za jeho prodejní cenu. Sliby o padesátikusové sérii tedy výrazně ušetřil na pořízení auta, které bylo ve skutečnosti unikátní zakázkovou přestavbou. A mafiáni z Dillinger Coach Works na tomto obchodu určitě také neprodělali.

Radosti i starosti prezidentského Cadillacu poznal i Barack Obama v roce 2011, když se „zaseknul“ v Irsku:


Cadillac na toto extempore podle všeho bez hořkosti zapomněl. A když v roce 2013 představoval novou generaci svého VIP modelu, obřího luxusního SUV jménem Escalade, byl Trump mezi hlavními hosty. Novému modelu tehdy dnešní prezident dokonce z pódia popřál úspěch.

Autoři:




Nejčtenější

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Další z rubriky

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Studebaker Avanti
Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s...  celý článek

Obytný přívěs Karosa W 4 Dingo
Autofotka týdne: Nejkrásnější český karavan je dnes opravdová rarita

Nejhezčím tuzemským továrně vyráběným obytným přívěsem byla Karosa W 4 zvaná Dingo. Tento obytný přívěs budil zaslouženou pozornost nejen svým vzhledem, ale i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.