Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

aktualizováno 
Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní propůjčil i speciální verzi luxusního cadillacu.

Cadillac Trump Golden Series Limousine | foto: Dillinger Coach Works/autowp.ru

Před 30 lety Donald Trump zanechal dnes zapomenutou, ale přesto zajímavou stopu v historii automobilového průmyslu. Přesvědčil Cadillac, aby vyrobil hned dva speciální modely – Trump Executive Series a Trump Golden Series. Automobilka na jeho návrh kývla, budoucí americký prezident totiž tvrdil, že zajistí realizaci tohoto projektu a postará se o odbyt 50 kusů. Tvrdil, že je koupí, aby v nich nechal vozit vážené hosty.

Golden Series měla být „neluxusnější prodlouženou limuzínou všech dob“, jak Trump sám uvádí ve své knize Trump: The Art of the Deal (Trump: Umění obchodu). Executive Series měla být v zásadě stejným, ale méně opulentním autem. Ve stejné pasáži Trump tvrdí, že ani jeden model nebyl nikdy vyroben a že místo toho jen jako dárek pro útěchu obdržel zlatý roadster Allanté.

Ve skutečnosti ovšem od každého vznikl jeden exemplář a oba vozy se představily na výstavě Limousine and Chauffeur Show v Atlantic City, takzvaném východoamerickém Las Vegas ležícím nedaleko New Yorku, kde stojí i Trumpova kasina.

Zatímco ve své knize se Trump zpětně snažil popírat realitu, v dobovém tisku se za své záměry s Cadillacem rozhodně nestyděl. Podle vlastního popisu s ním musela být těžká domluva: „Nevím o autech nic. Vím jen, co se mi osobně líbí,“ přiznal. Dvojice speciálních limuzín vznikala dva roky, které byly vyplněny neustálými změnami již provedených úprav. Trump se zkrátka rozhodl vytvořit nejlepší limuzínu na světě a na nic nebral ohledy.

A aby kontroverzí nebylo málo, vybral si Trump jako pomocníka pro realizaci tohoto projektu Johna Staluppiho, který byl považován za člena mafiánské rodiny Colombo. Není to žádné zvláštní překvapení, Trump byl přece podnikatelem v oblasti hazardu a sám byl pod pravidelným dohledem FBI. Staluppi se do pozice automobilového odborníka vypracoval doslova z ulice, ještě v sedmdesátých letech působil jako zloděj náhradních dílů. Ale v roce 1988 už vlastnil karosárnu, která se jmenovala Dillinger Coach Works – na počest Johna Dillingera, gangstera z období prohibice.

Každopádně mafiánské pozadí společnosti, kterou si vybral pro realizaci projektu, Trumpovi z nějakého důvodu nevadilo. S Dillinger Coach Works podepsal smlouvu, kterou propůjčil své jméno na auta a zavázal se odebrat alespoň 20 kusů pro své kasino v Atlantic City.

Výsledná podoba Trumpových cadillaců přesně odpovídá době a okolnostem, za jakých vznikaly. Přehnaně luxusní, se spoustou pozlacených detailů, kůží na všech plochách, které nebyly kryté dřevem nebo kovovými lištami, a s až absurdní výbavou. Na palubě byly televize, videopřehrávač, fax, telefon, psací stůl, skartovačka a samozřejmě i minibar. Exteriér ozdobila větší maska se svislým žebrováním ve stylu Rolls-Royce, nerezový kryt B sloupku a v případě Golden Series i pozlacené doplňky. Celek završila kombinace drátěných kol a pneumatik s bílým pruhem.

A proč Cadillac s něčím tak obskurním vůbec souhlasil? V závěru osmdesátých let dosáhla Trumpova popularita jednoho z vrcholů, takže spojit značku s jeho jménem nebyla vůbec špatná reklama. Důležitou roli určitě hrál i samotný fakt, že s projektem měla byla spojena objednávka na 50 exemplářů nejdražšího modelu značky – přinejmenším několik procent roční produkce.

Ve skutečnosti ale vznikly jen dva exempláře. Trump sice slíbil Cadillacu 50 kusů a Dillinger Coach Works 20 kusů, ale nakonec odkoupil jediný jako dárek pro svého otce, zatímco druhý vůz se za nevyjasněných okolností dostal do rukou sběratele aut v Británii. Nedodržením svých slibu Trump celý projekt pohřbil. Cadillac měl naštěstí alespoň tolik opatrnosti, že sám svoji spolupráci s Trumpem nepropagoval, takže s krachem tohoto projektu nemohl být nijak úzce spojován.

Ale vítězem ve všech těch tahanicích byl nakonec stejně Trump. Hodně toho nasliboval, ale zbývajících 49 aut ve skutečnosti nikdy neobjednal. Jediný kus, který koupil, navíc získal za jeho prodejní cenu. Sliby o padesátikusové sérii tedy výrazně ušetřil na pořízení auta, které bylo ve skutečnosti unikátní zakázkovou přestavbou. A mafiáni z Dillinger Coach Works na tomto obchodu určitě také neprodělali.

Radosti i starosti prezidentského Cadillacu poznal i Barack Obama v roce 2011, když se „zaseknul“ v Irsku:


Cadillac na toto extempore podle všeho bez hořkosti zapomněl. A když v roce 2013 představoval novou generaci svého VIP modelu, obřího luxusního SUV jménem Escalade, byl Trump mezi hlavními hosty. Novému modelu tehdy dnešní prezident dokonce z pódia popřál úspěch.

Autoři:




Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Museo Enzo Ferrari Modena
Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant...  celý článek

Kolorovaná fotografie ukazuje, že Eliška Junková jezdila se žlutou bugatti.
Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.