Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tuningový šampion mezi mercedesy jezdí v Česku

aktualizováno 
Až do loňského roku byl Jan Černý z Nymburka známý jen mezi českými fanoušky automobilového tuningu, teď však jeho jméno dobře znají i za hranicemi. Jeho upravený Mercedes-Benz CLS byl totiž na srazu v německém Harsenwinkle-Fuchtorfu vyhlášen jako nejlepší evropský vůz této značky.

Tuning Mercedesu CLS - Mercedes-Benz CLS Brabus Jana Černého z Nymburka, který patří ke špičce českého automobilového tuningu. Vůz byl na srazu v německém Harsenwinkle-Fuchtorfu vyhlášen jako nejlepší této značky v Evropě. | foto: ČTK

Na mezinárodní sraz mercedesů se chystal celou první polovinu loňského roku. Vynechal všechny ostatní soutěže a svůj vůz v úpravě Brabus připravoval jen do Německa.

"Předloni jsem už na několika menších srazech v Německu byl a nikdy jsem neskončil hůř než druhý. To mě povzbudilo," říká Černý.

Vítězstvím na prestižním setkání Mercedes Treffen byl však překvapen. "Je to trochu paradoxní. Vyhrát takovou soutěž s mercedesem v Německu, to je, jako kdyby k nám přijel Němec a vyhrál u nás soutěž o nejlepší evropskou škodovku," podotkl s úsměvem.

Tuning Mercedesu CLS

Do svého auta investoval hodně času a samozřejmě i peněz. Úpravy jej stály statisíce korun. A na autě je to vidět - luxusní interiér, podsvícení, nepřehlédnutelná kola a třeba i takové detaily, jako jsou pozlacené šrouby v motoru. "Hlavně aby auto nevypadalo přeplácaně. To je přesně ten typ tuningu, který neuznávám. Není to o tom navěsit na auto co nejvíc věcí," sdělil Černý.

Přestože jeho mercedes stále budí pozornost, kamkoliv s ním přijede, on sám už se začíná poohlížet po něčem novém. "Asi je to tak normální, že auto začne po čase trochu nudit. Navíc po takovém úspěchu už s ním nic moc dalšího dosáhnout nelze," řekl.

Novým vozem by však měl být také mercedes. "Vypadá to, že jsem si tu značku oblíbil. A jsem si téměř jistý, že zvolím něco terénního, protože jinak se na některých českých silnicích vůbec nesvezu," vysvětlil.

Ještě než si před rokem a půl pořídil mercedes, jezdil v upraveném voze Škoda Octavia RS. V roce 2006 s ní například vyhrál Český Tuning Cup v kategorii škodovek, celkově byl druhý. Na české scéně však už příliš nesoutěží a přesunul se na opačnou stranu.

"Jsem členem pořadatelského týmu srazů, dělám rozhodčího, ale sám jsem se soutěžně účastnil jen loni vytvořené speciální kategorie, která byla určena právě pro organizátory," sdělil Černý.

Zcela logicky se téměř veškerá jeho aktivita točí kolem aut. Není tedy divu, že má i svůj vlastní tuningový klub. "Snažíme se sdružovat ty nejlepší z nejlepších v Česku a myslím, že se nám to poměrně daří," řekl.

Členy jeho uskupení nejsou jen lidé, kteří se zabývají přímo úpravami aut, někteří dokonce nedisponují ani řidičským průkazem. "Důležité je především to, aby se ti lidé nějakým způsobem podíleli na utváření české tuningové scény a může to být klidně třeba tvorbou webových stránek," dodal Černý.

Tuning Mercedesu CLS

Od 60. let je nejdůležitější vzhled

Historie tuningu se začala psát v období po 2. světové válce, kdy se v USA začala objevovat první upravená auta. Ta vznikala, aby se jejich majitelé mohli zúčastnit populárních ilegálních závodů na čtvrt míle. Na takovou trať bylo třeba auto náležitě odlehčit a přidat výkon.

Během 60. a 70. let se potom při tuningu stal nejdůležitější vzhled. Podřizovalo se mu vše a na váhu se naopak příliš nehledělo. Důležité bylo, aby na autě bylo co nejvíce chromu, leštěných dílů, luxusní kola a kožené čalounění v interiéru.

V Česku se tuning začal objevovat až po roce 1989, kdy se všechny potřebné díly staly dostupnější. V posledních letech jeho popularita roste, o čemž svědčí i neustále narůstající počet srazů. Největší a pravděpodobně nejpopulárnější z nich jsou Mimoňské války, které se konají na letišti v Hradčanech u Mimoně.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.