Turba pomohou motorům ještě více než dosud, budou rekuperovat

Z hlediska možností zvyšování efektivity zatím spalovací motory ještě zdaleka nevyčerpaly svůj potenciál. Jednou z oblastí, které je věnována velká pozornost, je energie spalin. Kromě běžných turbodmychadel má před sebou velkou budoucnost i rekuperace energie za pomocí další turbíny.

Koncepty Audi s elektrickým turbodmychadlem | foto: Audi

Oblasti turbodmychadel se v poslední době věnuje velká pozornost, kromě těch nejmenších motorů je drtivá většina pohonných ústrojí v moderních automobilech přeplňována. Dnešní turbodmychadla jsou mnohem sofistikovanější než před lety. Ale ten pravý pokrok na nás možná teprve čeká.

Není tomu dávno, co Audi představilo koncept motoru s elektricky poháněným dmychadlem a tato technologie teď pomalu, ale jistě míří do sériové výroby. Po Audi totiž představil koncept motoru s elektrickým přeplňováním i Volkswagen. Za základ vzal dvoulitrové TDI s dvojitým přeplňováním. Upravený čtyřválec dává výkon 272 koní, což je z daného objemu úctyhodná porce. Motor by se měl dostat pod kapotu crossoveru, který vznikne na základě studie CrossBlue. Stejný princip využívá extrémní benzinový čtyřválec Volvo Drive-E, který dává výkon 450 koní. I tento agregát nejspíš zamíří do sériové výroby.

Elektrické kompresory jsou jedna věc, ale vývoj bude směřovat i tak trochu na opačnou stranu. Budoucnost šetření paliva se nazývá Turbo Compounding a jde vlastně o sběr energie ze spalin. Taková rekuperace funguje už například ve Formuli 1, kde umí turbodmychadlo připojené k motorgenerátoru vyrábět elektrickou energii a tu následně používat k dalšímu pohonu vozu.

Právě tento způsob by se teď mohl začít výrazněji prosazovat i v běžných automobilech. Nejdřív ovšem možná v trochu jednodušší podobě. Zatímco v F1 funguje systém obousměrně (tedy umí energii vyrábět, ale také umí pohánět dmychadlo), v autech by alespoň při prvních aplikacích měla speciální turbína pouze sbírat energii ze spalin. Je to vlastně taková druhá polovina elektricky poháněných kompresorů, se kterými teď počítají u Audi, VW a Volva. V budoucnu se jistě dočkáme spojení těchto systémů, jako je tomu právě v F1.

Turbo Compounding se zdá být dalším novým vynálezem, přitom za sebou má už dlouholetou historii. Kromě získávání elektrické energie, kterému se na tomto poli věnuje třeba společnost Bowman (ta nabízí dodatečnou montáž systému pro nákladní auta), se totiž využívá i mechanická rekuperace. Turbína je v takovém případě přes soustavu převodů nebo hydrodynamickou spojku v podstatě napojena zpět na klikovou hřídel a energii spalin.

Původ má tato technologie v letectví, kde měla přinést zvýšení výkonu, či snížení spotřeby motorů. Jenže rychle tuto možnost překonaly proudové motory a u vrtulových letadel pokrok v oblasti turbovrtulových agregátů. Ale mechanický sběr energie se poněkud překvapivě používá i v automobilové oblasti. Turbínu a soustavu převodů přenášející mechanickou energii na klikovou hřídel má například vznětový šestiválec Detroit Diesel DD15 TC, který najdeme v několika modelech trucků Freightliner a Western Star. Podobné řešení lze najít i v některých agregátech Volvo Trucks a Scania.

V automobilech se zatím toto řešení neobjevilo, využívá ho (kromě monopostů F1) jen závodní speciál LMP1 Porsche 919 Hybrid pro vytrvalostní závody. Na rozdíl od F1 tady systém slouží opravdu jen ke sběru energie, s dmychadlem spojen není, a nemůže ho tedy pohánět.

Mechanická rekuperace energie spalin umožní zvýšit efektivitu motoru asi o pět až sedm procent, elektrická rekuperace by měla být ještě účinnější a navíc má méně negativních dopadů. Mechanický systém totiž nemusí být v některých případech a zatíženích vůbec přínosný.

Sbírání energie ze spalin je jednou z cest, které mají pomoci ještě výrazněji snížit spotřebu paliva spalovacích motorů. Ve spalinách totiž z motoru odchází zhruba třetina energie, která spálením paliva vznikne.

Kromě rekuperace z turbíny hledají konstruktéři i další cesty. BMW například zkouší dva systémy, Turbosteamer a Thermoelectric generator. Termoelektrický generátor vyrábí elektřinu přímo za pomoci termočlánků. Turbosteamer vyrábí elektrickou energii za pomocí parní turbíny. Páru vyrábí v uzavřeném okruhu, médium je ohříváno právě horkými výfukovými plyny. Stejný princip testují od roku 2012 také u Renault Trucks. Ani jedna z těchto technologií se zatím ovšem nedostala do praxe.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...