Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turba z Brna vládnou v Le Mans

aktualizováno 
Závodní speciály Le Mans využívají „doping“ z Česka. V brněnské laboratoři společnosti Honeywell totiž vyvíjejí i montují turbodmychadla, která používají nejlepší týmy v legendárním čtyřiadvacetihodinovém závodě. Na tovární značce přitom nezáleží.

Do konce legendární čtyřiadvacetihodinkovky Le Mans zbývalo minulou neděli pár minut. Jedno jediné kolo. Pro vítězství si s pohodlným náskokem jela Toyota TS050 Hybrid. V boxech japonského továrního týmu už pomalu otevírali šampaňské, když se vedoucí vůz závodu zastavil. A zoufalá posádka Toyoty jen sledovala, jak se kolem ní prořítilo dosud druhé Porsche 919 Hybrid.

Jen na jediném místě na světě to mohlo být fanouškům jedno. V brněnském vývojovém centru továrny Honeywell mohli šampaňské otevřít tak jako tak. Právě tam totiž vyvinuli a zkonstruovali turbodmychadla do vítězného Porsche, do smolné Toyoty i do třetího Audi R18. A taky do desítek sériových modelů značek po celém světě.

Viceprezident a generální ředitel společnosti Honeywell Jiří Tomíček ukazuje...

Viceprezident a generální ředitel společnosti Honeywell Jiří Tomíček ukazuje desetiválec turbodiesel Audi.

Pojízdná laboratoř Le Mans

Le Mans je pro automobilky něco jako pojízdná laboratoř. „Oproti F1 není zdaleka tolik svázaná pravidly. Proto může fungovat jako laboratoř řešení, která se vyzkoušejí v extrémním prostředí a během následujících let se postupně dostávají do sériových aut,“ popisuje generální ředitel českého Honeywell Jiří Tomíček. Při tom stojí nad desetiválcovým naftovým motorem z Audi. Motorem, který dvě turba od brněnských vývojářů popohnala k vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v roce 2010.

To ovšem není nic neobvyklého. Turbodmychadla, která Honeywell dodává pod obchodní značkou Garret, byla ve vítězných autech závodu 24H Le Mans pokaždé od roku 2000. „A nikdy se nestalo, že by nějaké auto v Le Mans nedojelo kvůli poruše našeho turba,“ zdůrazňuje Tomíček. Zátěž je přitom extrémní – 75 procent času jedou závodní vozy na plný plyn.

Turbodmychadlo se přitom v závodním speciálu kategorie LM_P1 dokáže roztočit až na 200 tisíc otáček za minutu. „To je paradoxně méně než u turbodmychadel pro běžné sériové vozy, které využívají mnohem menší průměry turbíny,“ vysvětluje David Křenovský z testovacího oddělení brněnského vývojářského centra.

Třiatřicet cel, kde týrají motory

Zatímco Le Mans je „pojízdnou“ laboratoří, ta skutečná se skrývá za zdmi nenápadné haly v průmyslové zóně na východním okraji Brna. V dlouhých chodbách sedí řady testovacích mechaniků. Před sebou mají tři monitory s údaji a bezpečnostní sklo do „cely“ – tedy kabiny, kde na testovací stolici řvou motory osobáků, nákladních aut, traktorů i závodních speciálů. Testovacích místností je ve vývojovém centru třiatřicet. Teoreticky dokáží v Brně otestovat motor, který má výkon až 900 kilowatt. „To největší, co jsme zde zatím měli, byl šestnáctilitrový motor nákladního vozu s výkonem 620 kilowatt a točivým momentem 3500 newtonmetrů,“ popisuje David Křenovský.

Fotogalerie

Když se v kabině zhasne, je vidět, v jak neuvěřitelných teplotách turbo pracuje – celý „šnek“ turbodmychadla je rozpálený do ruda, v nejvyšší zátěži má kolem 1050 stupňů.

Firma do Brna přišla v roce 2003. Nejprve zabrala halu po zkrachovalém výrobci Flextronics. Dnes už okupuje čtyři tovární haly a zaměstnává 1800 lidí. Mezi nimi jsou špičkoví inženýři, ale i mechanici. Zatímco turbodmychadla do sériových aut se vyrábějí jinde, ta závodní v Brně nechtějí dát z ruky. Kompletují je přímo v dílně, která je součástí laboratoří. „Jde o kusovou výrobu, vyrobíme jich řádově stovky,“ konstatuje generální ředitel Tomíček.

Inspirace z letadla

Brněnští vývojáři spolupracují i s dalšími vývojovými centry stejné značky. „Pro nás je to velká výhoda, protože si můžeme sáhnout na technologie, které byly primárně vyvinuty třeba pro letecký průmysl. A my je můžeme aplikovat do automobilového odvětví,“ vysvětluje Tomíček.

Příklad? Třeba právě turbodmychadlo ve vítězném Porsche 919. To používá axiální turbínu, která je typická právě pro letecké motory. A na straně dmychadla má lopatky na obou stranách osy. Honeywell se chlubí, že díky této technologii motor lépe reaguje na přidání plynu a je až o 20 procent menší než konvenční turba. Tomíček věří, že nebude trvat dlouho a technologie se ze závodních aut přesune do sériových modelů. Ostatně podle odhadů výrobce má mít v roce 2020 přeplňovaný motor každé druhé auto na světě.

Autoři:




Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.