Turboluxus a rychlost pro čtyři: Porsche Panamera

Její Výsost Porsche Panamera Turbo za 3,7 milionu korun v "základní" výbavě. S dodatečnou výbavou, jako je třeba elektronická uzávěrka zadního diferenciálu nebo keramické brzdy či elektricky ovládané střešní okno, pak vyjde zhruba na 4,5 milionu. Oč je dražší, o to lépe se prodává.
Porsche Panamera Turbo

Porsche Panamera Turbo | foto: Porsche

Za to by si obyčejný člověk koupil raději rodinný dům, ale panamera nepatří do našeho světa – je doma ve vyhřívaných garážích špičkových manažerů či sportovců, jejichž rezidence stojí násobně více. Většinou jim hned vedle stojí některé z "ryzích poršáků", ať už cayman, carrera nebo rovnou 911 Turbo. Jedno auto pro sportovní řádění a pro parádu, druhé na dovolenou s celou rodinou - to byla myšlenka, jež stála u zrodu nového porsche.

Může se hodit

Máte rádi luxus a rychlost? Automobily Porsche
na online obřím portálu
www.automodul.cz

Z nuly na sto za čtyři sekundy

Pokud se normální řidič někdy dostane k tomu, aby se s panamerou projel, nebude ho asi zajímat, že je to zástupce nové módní vlny zvané "čtyřdveřový sportovní sedan Gran Turismo", ale hlavně to, co je na tomhle autě tak úžasného.

U vrcholné verze Turbo je toho k žasnutí spousta: vidlicový osmiválec o objemu 4,8 litru s přímým vstřikováním benzinu a dopovaný dvěma turbodmychadly je u porsche netypicky pod přední kapotou a nabízí řidiči neuvěřitelných 500 koní (368 kW) a kroutící moment 700 newtonmetrů (jen pro srovnání, nejsilnější turbodieselová octavia RS má polovinu, 350 Nm).

To umožňuje Turbu vystřelit z nuly na stovku za neuvěřitelných 4,2 sekundy. To je skutečně opojný pocit, jaký se milovníkovi aut nepoštěstí hned tak zažít.

S panamerou jsme si vyjeli do sousedního Německa, protože na našich dálnicích si adrenalin maximální třísetkilometrové rychlosti neužijete. A bylo to fascinující: za temného dunění osmiválce, nikoli za ryku sporťáku, vás limuzína katapultuje k extázi tak, že zůstanete sedět s otevřenou pusou a budete jen pevně držet volant a zírat, jak rychle se zvedají ručičky budíků s tradičně dominujícím otáčkoměrem. Při vyšších rychlostech se navíc ještě vysouvá i zadní přítlačné křídlo, aby se kola zadní kola lépe držela asfaltu.

A nejen dálnice je pro panameru tím správným místem. I přes váhu bezmála dvou tun dává výkonný motor šanci svižně se proplétat okreskami, s jejichž nerovnostmi si poradí vzduchové odpružení. A když schválně přidáte plyn v zatáčce, stálá čtyřkolka panamery si to přebere a umožní vám vystřelit z ní rychleji, než jste tam vjeli.

Spotřeba se při takovém stylu jízdy pohybuje někde kolem 14 litrů benzinu, pokud se chcete projíždět klidně, podaří se to i za nějakých 12. Za mírnou úsporou paliva hledejte i systém vypínání motoru při zastavení (start-stop) a automatickou sedmistupňovou převodovkou PDK s dvojitou spojkou. Tu lze ovládat i kolíbkami na volantu, ale proč byste to dělali, když PDK řadí skutečně bleskově a bezchybně?

Interiér pro čtyři

Špičkové jízdní zážitky s vámi můžou sdílet ještě další tři lidé. Dvojice vzadu má nadprůměrně místa a každý své vyhřívané, odvětrávané a elektricky seřiditelné sedadlo. A cestovat se dá se 450 litry zavazadel, k nimž se dostanete pohodlně otevřením zadních pátých dveří. Panamera totiž není sedan, jak je v této kategorii obvyklé, ale vlastně hatchback, stejně jako třeba octavia.

Ovšem jeden z nejdelších na trhu. Měří bezmála pět metrů (4,97) a v kombinaci s téměř dvoumetrovou šířkou (1,93) je na silnici impozantním zjevem. Výška ani ne 1,5 metru (1,42) pak připomíná spíše sporťák, stejně jako nizoučký posez řidiče a spolujezdce.

Porsche Panamera je luxusní auto, o němž si většina lidí řekne, že si ho může dovolit jen pár vyvolených. Jenže automobilka ví, co dělá, a nový model je nad očekávání úspěšný. Od letošního září, kdy prodej odstartoval, se na celém světě prodalo už deset tisíc panamer. Asi vás překvapí, že 42 z nich připadá na Česko. A pak že je ekonomická krize!

Porsche Panamera Turbo v číslech
motor V8 4.8 l, dvě turbodmychadla
max. výkon 368 kW (500 koní)/6 000 ot./min.
max. kroutící moment 700 Nm (2 250–4 500 ot./min.)
max. rychlost 303 km/h
zrychlení 0–100 km/h 4,2 s
komb. spotřeba 12,2 l
délka/šířka/výška/ rozvor v mm 4 970/1 931/ 1 418/2 920
kufr 450 l
cena test. vozu 4 508 000 Kč

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...