Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turboluxus a rychlost pro čtyři: Porsche Panamera

aktualizováno 
Její Výsost Porsche Panamera Turbo za 3,7 milionu korun v "základní" výbavě. S dodatečnou výbavou, jako je třeba elektronická uzávěrka zadního diferenciálu nebo keramické brzdy či elektricky ovládané střešní okno, pak vyjde zhruba na 4,5 milionu. Oč je dražší, o to lépe se prodává.

Porsche Panamera Turbo | foto: Porsche

Za to by si obyčejný člověk koupil raději rodinný dům, ale panamera nepatří do našeho světa – je doma ve vyhřívaných garážích špičkových manažerů či sportovců, jejichž rezidence stojí násobně více. Většinou jim hned vedle stojí některé z "ryzích poršáků", ať už cayman, carrera nebo rovnou 911 Turbo. Jedno auto pro sportovní řádění a pro parádu, druhé na dovolenou s celou rodinou - to byla myšlenka, jež stála u zrodu nového porsche.

Může se hodit

Máte rádi luxus a rychlost? Automobily Porsche
na online obřím portálu
www.automodul.cz

Z nuly na sto za čtyři sekundy

Pokud se normální řidič někdy dostane k tomu, aby se s panamerou projel, nebude ho asi zajímat, že je to zástupce nové módní vlny zvané "čtyřdveřový sportovní sedan Gran Turismo", ale hlavně to, co je na tomhle autě tak úžasného.

U vrcholné verze Turbo je toho k žasnutí spousta: vidlicový osmiválec o objemu 4,8 litru s přímým vstřikováním benzinu a dopovaný dvěma turbodmychadly je u porsche netypicky pod přední kapotou a nabízí řidiči neuvěřitelných 500 koní (368 kW) a kroutící moment 700 newtonmetrů (jen pro srovnání, nejsilnější turbodieselová octavia RS má polovinu, 350 Nm).

To umožňuje Turbu vystřelit z nuly na stovku za neuvěřitelných 4,2 sekundy. To je skutečně opojný pocit, jaký se milovníkovi aut nepoštěstí hned tak zažít.

S panamerou jsme si vyjeli do sousedního Německa, protože na našich dálnicích si adrenalin maximální třísetkilometrové rychlosti neužijete. A bylo to fascinující: za temného dunění osmiválce, nikoli za ryku sporťáku, vás limuzína katapultuje k extázi tak, že zůstanete sedět s otevřenou pusou a budete jen pevně držet volant a zírat, jak rychle se zvedají ručičky budíků s tradičně dominujícím otáčkoměrem. Při vyšších rychlostech se navíc ještě vysouvá i zadní přítlačné křídlo, aby se kola zadní kola lépe držela asfaltu.

A nejen dálnice je pro panameru tím správným místem. I přes váhu bezmála dvou tun dává výkonný motor šanci svižně se proplétat okreskami, s jejichž nerovnostmi si poradí vzduchové odpružení. A když schválně přidáte plyn v zatáčce, stálá čtyřkolka panamery si to přebere a umožní vám vystřelit z ní rychleji, než jste tam vjeli.

Spotřeba se při takovém stylu jízdy pohybuje někde kolem 14 litrů benzinu, pokud se chcete projíždět klidně, podaří se to i za nějakých 12. Za mírnou úsporou paliva hledejte i systém vypínání motoru při zastavení (start-stop) a automatickou sedmistupňovou převodovkou PDK s dvojitou spojkou. Tu lze ovládat i kolíbkami na volantu, ale proč byste to dělali, když PDK řadí skutečně bleskově a bezchybně?

Interiér pro čtyři

Špičkové jízdní zážitky s vámi můžou sdílet ještě další tři lidé. Dvojice vzadu má nadprůměrně místa a každý své vyhřívané, odvětrávané a elektricky seřiditelné sedadlo. A cestovat se dá se 450 litry zavazadel, k nimž se dostanete pohodlně otevřením zadních pátých dveří. Panamera totiž není sedan, jak je v této kategorii obvyklé, ale vlastně hatchback, stejně jako třeba octavia.

Ovšem jeden z nejdelších na trhu. Měří bezmála pět metrů (4,97) a v kombinaci s téměř dvoumetrovou šířkou (1,93) je na silnici impozantním zjevem. Výška ani ne 1,5 metru (1,42) pak připomíná spíše sporťák, stejně jako nizoučký posez řidiče a spolujezdce.

Porsche Panamera je luxusní auto, o němž si většina lidí řekne, že si ho může dovolit jen pár vyvolených. Jenže automobilka ví, co dělá, a nový model je nad očekávání úspěšný. Od letošního září, kdy prodej odstartoval, se na celém světě prodalo už deset tisíc panamer. Asi vás překvapí, že 42 z nich připadá na Česko. A pak že je ekonomická krize!

Porsche Panamera Turbo v číslech
motor V8 4.8 l, dvě turbodmychadla
max. výkon 368 kW (500 koní)/6 000 ot./min.
max. kroutící moment 700 Nm (2 250–4 500 ot./min.)
max. rychlost 303 km/h
zrychlení 0–100 km/h 4,2 s
komb. spotřeba 12,2 l
délka/šířka/výška/ rozvor v mm 4 970/1 931/ 1 418/2 920
kufr 450 l
cena test. vozu 4 508 000 Kč





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.