Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americká studie potvrzuje, že malé turbomotory zklamou svou spotřebou

aktualizováno 
Americká organizace Consumer Reports vydala výsledky měření spotřeby řady vozů prodávaných v USA. Turbomotory přitom vykazují spotřebu vyšší, než výrobci udávají, u atmosférických bývají rozdíly menší.

Nové mondeo vede downsizing do extrému. Základem pod kapotou bude litrový motor. | foto: Ford

Mnohé vozy poháněné moderními přeplňovanými motory v praxi oproti svým atmosférickým protějškům daleko hůře dosahují papírových hodnot spotřeby paliva. Zjistil to výzkum organizace Consumer Reports, která se v USA  věnuje testování spotřebitelských produktů. Spotřeba turbomotorů byla podle měření organizace typicky o 5–10 procent vyšší, než udávají laboratorní čísla.

U atmosférických motorů samozřejmě k odchylkám dochází také, jsou však v průměru menší a u některých modelů se dokonce testujícím podařilo dosáhnout nižší spotřeby, než jaká se udává. To se žádné z přeplňovaných pohonných jednotek nepodařilo. Studie navíc ukázala, že vozy s turbomotory také častěji než ty atmosférické zaostávají za udávanými hodnotami zrychlení.

Měření spotřeby dle Consumer Reports

Redakce Consumer Reports zakoupí model vozu anonymně v běžném dealerství a s autem nejprve najede 3 200 kilometrů. Po zajetí jsou prováděny testy. Měření spotřeby v městském cyklu se odehrává na uzavřené standardizované trati. Auta jezdí předepsanými rychlostmi s řadou zastávek a přesně předepsanou dobou stání na volnoběh. Měření dálniční spotřeby se odehrává na určitém úseku dálnice, který každý vůz projede dvakrát v obou směrech rychlostí 65 mil za hodinu. Spotřebu vždy měří přesný průtokoměr a testy se provádějí pouze za určitého počasí a korigují dle venkovní  teploty.

Například nový Ford Fusion (naše budoucí mondeo) se čtyřválcem 1.6 EcoBoost má v USA udávanou průměrnou spotřebu podle metodiky městského cyklu EPA  8,4 litru, Consumer Reports naměřil 9,4 litru. Přitom konkurenční Nissan Altima vybavený atmosférickým čtyřválcem 2,4 litru má udávanou spotřebu vyšší, konkrétně 8,7 litru, Consumer Reportsu se však podařilo dosáhnout velmi slušného průměru 7,6 litru.

Chevrolet Cuze s přeplňovaným motorem 1,4 litru má udávanou spotřebu o 0,3 litru nižší než verze s atmosférickou osmnáctistovkou. Consumer Reports však oběma verzím naměřil stejnou spotřebu devět litrů na 100 kilometrů (mimochodem, v evropském městském cyklu má 1.8 udávanou spotřebu 8,9 l/100 km). Rozdíly často bývají malé, avšak celkově vyznívají v neprospěch přeplňovaných motorů.

Studie však také zvedla jistou vlnu kontroverze. Veřejnost si například všímá toho, že Consumer Reports tentokrát ve studii neudává spotřebu (v mílích na galon) na desetinná místa, jak obvykle činí, ale pouze v celých číslech. Rozdíl by pak mohly být podstatně menší. Samotná metodika testování opět může být méně výhodná pro přeplňované motory a řidiči třeba v praxi mohou dosáhnout nižší spotřeby.

Je totiž známým faktem, že motory s turbodmychadlem jsou oproti těm atmosférickým náchylnější na jízdní styl.

Studie Consumer Reportsu také udává spotřebu pouze v městském cyklu, v mimoměstském nebo kombinovaném by mohly výsledky vypadat jinak.

Často také jde o interpretaci výsledků. Někdy totiž i testy Consumer Reportsu v podstatě vyznívají pro turbomotory příznivě, ačkoli se jejich spotřeba od udávané výrazněji liší. Třeba Dodge Dart s přeplňovanou čtrnáctistovkou MultiAir je výrazně rychlejší a přitom úspornější než stejný vůz s obstarožním dvoulitrem, kterému se podařilo dodržet udávanou spotřebu. Třeba přeplňované verze Hyundai Sonata, Kia Optima nebo Sportage jsou sice žravější než atmosférické varianty s objemnějším motorem, nabízí však podstatně vyšší výkon i dynamiku.

Modelmotorzrychlení 0-96 km/h [s]spotřeba dle EPA [l/100 km]spotřeba dle CR[l/100 km
Ford Fusion1,6 Turbo8,98,49,4
Hyundai Sonata2,4 8,498,7
Kia Optima2,48,68,79,4
Toyota Camry2,47,78,48,7
Honda Accord2,48,27,87,8
Nissan Altima2,48,28,77,6
Ford Fusion2,0 Turbo7,4910,7
Hyundai Sonata2,0 Turbo6,699,4
Kia Optima2,0 Turbo6,699,8
Toyota Camry3,5 V66,49,49
Honda Accord3,5 V66,39,49
Nissan Altima3,5 V66,310,29,8
Chevrolet Cruze1,4 Turbo9,88,49
Chevrolet Cruze1,810,58,79
Dodge Dart1,4 Turbo8,67,68,1
Dodge Dart2,0118,78,7
Ford Escape1,6 Turbo9,99,410,7
Honda CR-V2,49,29,410,2
Kia Sportage2,410,310,210,7
Toyota RAV42,5109,810,2
Ford Escape2,0 Turbo8,29,810,7
Kia Sportage2,0 Turbo7,110,711,2
Toyota RAV43,5 V66,710,710,7
BMW X32,0 Turbo7,39,810,2
BMW X33,07,211,210,7
Ford F-1503,5 V6 Turbo7,713,815,7
Ford F-1505,8 V87,914,715,7






Nejčtenější

Ford Fiesta
Nová fiesta má být víc nóbl, už jsme v ní seděli

Nová, už osmá generace fiesty se začne v Česku prodávat nejdřív v červnu příštího roku. Vzhledem k úspěšnému tažení aktuální generace modelu, který letos slaví...  celý článek

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Fidel Castro na snímku z roku 1976
Fidel byl gentleman. Slavného závodníka unesli jako reklamu na revoluci

V únoru 1958 se Juan Manuel Fangio chystal v Havaně na obhajobu vítězství v automobilové Velké ceně Kuby. Jenže kvůli Fidelu Castrovi, který tehdy ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.