Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turisty řídit nenechá, ani za 10 tisíc. Pragovka má brzdu a plyn naopak

  11:55aktualizováno  11:55
Z kopce jezdí padesátkou, do kopce dvacítkou. To jsou mezní rychlosti Pragy Alfa z roku 1929 a jejího řidiče Matěje Vančáka, který v ní po pražském centru vozí turisty. Za volantem si přivydělává tři měsíce.

Turisty Matěj Vančák vozí v pragovce | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

"Můžu tu procvičovat angličtinu a užívám si i řízení. K takovému autu se člověk normálně nedostane," vysvětluje, proč tuto práci přijal.

Řídit starý vůz není nejlehčí. Ještě než mu dovolili vozit turisty, musel Matěj Vančák projít školením. Pragovka má totiž volant na opačné straně, prohozená je i brzda s plynem. A auto samozřejmě nemá posilovač řízení, takže například parkování s ním je pro subtilnější ženu téměř nemožné.

A koho Matěj Vančák vozí? "Najdou se i Češi, kteří svezení dostanou jako poukaz ze zážitkové agentury, ale to jsou jen výjimky. Většinou to jsou turisté z celého světa. Jen Japonci moc častí zákazníci nejsou. "Spíš než za zážitky utrácejí za luxusní oblečení a kabelky v Pařížské ulici," říká Vančák.

Turisty Matěj Vančák vozí v pragovce

Řidiči veteránů turisty vozí většinou jen v centru. Standardně to bývá Staré Město, židovské město, Malá Strana a Pražský hrad. Občas i Václavské náměstí. "Trasu ale určuje zákazník. Jednou jsem vezl Brazilce, kteří chtěli někam, kam turisté nechodí. Tak jsem je vzal do Podolí. S Rusy jsem jel proti proudu Vltavy, přejeli jsme Barrandovský most a přes Smíchov jsme jeli zpátky," vzpomíná řidič.

Dost často se podle Vančáka také stává, že zákazníci zkoušejí, jestli by jim řízení nesvěřil. Takové žádosti však odmítá. "Občas mi obvykle Rusové nabídnou pět i deset tisíc korun za to, aby mohli čtvrt hodiny řídit. Ale riziko, že se něco stane, mi za nabízené peníze nestojí," říká.

Občas se také stane, že se auto během jízdy porouchá. To pak někteří turisté, kteří za jízdu zaplatí i několik tisíc korun, musí pomoci pragovku roztlačit.





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.