Typickým příkladem je stanovisko dovozce vozů značek Audi, Volkswagen a Seat. »Nedoporučujeme bionaftu, protože ne všichni výrobci jsou seriózní. My chceme chránit zákazníka. Když k nám pak přijde někdo se zadřeným vstřikovacím čerpadlem u nového auta, uděláme expertizu, a pokud se ukáže, že na vině je nepředepsané palivo, přijde o záruku na motor,« říká tiskový mluvčí společnosti Volkswagen Import Jan Klíma. V návodu k použití vozů Volkswagen, Seat a Audi lze totiž najít jako doporučené palivo pouze motorovou naftu. Jen tuzemská Škoda Auto bionaftu pro své vozy doporučuje. »Česká norma je příliš široká a může se do ní vejít i méně kvalitní palivo,« uvádí Karel Václavík ze společnosti Mercedes-Benz Bohemia. »Na trhu působí asi dvacet výrobců bionafty, ale pouze asi o pěti lze prohlásit, že jsou seriózní,« tvrdí Jiří Šrajer z firmy Bosch. Právě ta spolu s firmou Lucas zásobuje automobilové výrobce vstřikovacími čerpadly, která jsou citlivá na používané palivo. »U starších aut bionaftu nelze doporučit, protože mají starý druh těsnění, které bionafta může rozleptat. Čerpadlo lze však přetěsnit za zhruba patnáct set korun,« radí Petr Tesař z firmy Lucas. Kromě těsnění mohou s bionaftou špatně vycházet i hadice palivového systému. Ty je pak potřeba také vyměnit. Další problém hrozí, když auto déle nejezdí. »V takovém případě může bionafta negativně působit na přesně opracované části vstřikovací soustavy,« říká Karel Václavík z firmy Mercedes-Benz Bohemia. Nové vstřikovací čerpadlo stojí v průměru okolo čtyřiceti tisíc korun, výměna rotační hlavy čerpadla přijde na dvanáct tisíc korun. Několikakorunová úspora při nákupu bionafty se tak rázem může v tuzemských podmínkách proměnit ve velký prodělek. Navíc odborníci radí zkrátit interval výměny oleje a po několika prvních tankováních bionafty doporučují výměnu palivového filtru. Pro bionaftu hovoří oproti klasické naftě nižší cena, menší emise a v případě havárie si s bionaftou příroda lépe poradí. Na druhou stranu však nejde o žádný technologický pokrok, který by přinesl výrazně lepší vlastnosti motorů. »Já vidím budoucnost ve směsné naftě, kde bude podíl metylesterů pětiprocentní,« říká odborník na paliva Vladimír Matějovský. U současných bionaft je rostlinný podíl třicetiprocentní. Na závěr jedna osmdesát let stará prognóza. »Použití rostlinných olejů jako paliva spalovacích motorů je dnes nevýznamné, ale v průběhu času může jejich význam hodně povyrůst,« napsal v roce 1912 vynálezce Robert Diesel.
Slovník názvů paliv v zahraničíStát Bezolovnatý benzin 95 Motorová NaftaBelgie Eurosuper, Essence Super Dieselsans plomb 95Francie Eurosuper Super sans plomb 95Diesel, GazoleChorvatsko Bezolovni 95 D-2 DieselItálie Senza Piombo 95 DieselMaďarsko Super 95 DieselNěmecko Super DieselNizozemsko Euro (loodvrij) Super DieselPolsko Etylina 95 (Euro) EurodieselRakousko Super DieselSlovensko Natural 95 DieselSlovinsko Euro 95 DieselŠpanělsko Euro Super, Extra (Super)Gasolina sin plomo Diesel, Gasoleo APramen: www.aral.de