Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tuzemská bionafta má u veřejnosti stále nízký kredit

aktualizováno 
- Ačkoliv již v Česku platí norma, která upravuje složení takzvané bionafty, nemá toto palivo hlavně u dovozců aut a výrobců vstřikovacích čerpadel dobré jméno.
Typickým příkladem je stanovisko dovozce vozů značek Audi, Volkswagen a Seat. »Nedoporučujeme bionaftu, protože ne všichni výrobci jsou seriózní. My chceme chránit zákazníka. Když k nám pak přijde někdo se zadřeným vstřikovacím čerpadlem u nového auta, uděláme expertizu, a pokud se ukáže, že na vině je nepředepsané palivo, přijde o záruku na motor,« říká tiskový mluvčí společnosti Volkswagen Import Jan Klíma. V návodu k použití vozů Volkswagen, Seat a Audi lze totiž najít jako doporučené palivo pouze motorovou naftu. Jen tuzemská Škoda Auto bionaftu pro své vozy doporučuje. »Česká norma je příliš široká a může se do ní vejít i méně kvalitní palivo,« uvádí Karel Václavík ze společnosti Mercedes-Benz Bohemia. »Na trhu působí asi dvacet výrobců bionafty, ale pouze asi o pěti lze prohlásit, že jsou seriózní,« tvrdí Jiří Šrajer z firmy Bosch. Právě ta spolu s firmou Lucas zásobuje automobilové výrobce vstřikovacími čerpadly, která jsou citlivá na používané palivo. »U starších aut bionaftu nelze doporučit, protože mají starý druh těsnění, které bionafta může rozleptat. Čerpadlo lze však přetěsnit za zhruba patnáct set korun,« radí Petr Tesař z firmy Lucas. Kromě těsnění mohou s bionaftou špatně vycházet i hadice palivového systému. Ty je pak potřeba také vyměnit. Další problém hrozí, když auto déle nejezdí. »V takovém případě může bionafta negativně působit na přesně opracované části vstřikovací soustavy,« říká Karel Václavík z firmy Mercedes-Benz Bohemia. Nové vstřikovací čerpadlo stojí v průměru okolo čtyřiceti tisíc korun, výměna rotační hlavy čerpadla přijde na dvanáct tisíc korun. Několikakorunová úspora při nákupu bionafty se tak rázem může v tuzemských podmínkách proměnit ve velký prodělek. Navíc odborníci radí zkrátit interval výměny oleje a po několika prvních tankováních bionafty doporučují výměnu palivového filtru. Pro bionaftu hovoří oproti klasické naftě nižší cena, menší emise a v případě havárie si s bionaftou příroda lépe poradí. Na druhou stranu však nejde o žádný technologický pokrok, který by přinesl výrazně lepší vlastnosti motorů. »Já vidím budoucnost ve směsné naftě, kde bude podíl metylesterů pětiprocentní,« říká odborník na paliva Vladimír Matějovský. U současných bionaft je rostlinný podíl třicetiprocentní. Na závěr jedna osmdesát let stará prognóza. »Použití rostlinných olejů jako paliva spalovacích motorů je dnes nevýznamné, ale v průběhu času může jejich význam hodně povyrůst,« napsal v roce 1912 vynálezce Robert Diesel.

Slovník názvů paliv v zahraničí

Stát Bezolovnatý benzin 95 Motorová Nafta

Belgie Eurosuper, Essence Super Diesel
sans plomb 95

Francie Eurosuper Super sans plomb 95
Diesel, Gazole

Chorvatsko Bezolovni 95 D-2 Diesel

Itálie Senza Piombo 95 Diesel

Maďarsko Super 95 Diesel

Německo Super Diesel

Nizozemsko Euro (loodvrij) Super Diesel

Polsko Etylina 95 (Euro) Eurodiesel

Rakousko Super Diesel

Slovensko Natural 95 Diesel

Slovinsko Euro 95 Diesel

Španělsko Euro Super, Extra (Super)
Gasolina sin plomo Diesel, Gasoleo A

Pramen: www.aral.de

Autor:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.