Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tým Saabu vyráží do nové éry, kromě tří modelů bude potřebovat i hodně štěstí

aktualizováno 
Nabídka Saabu bude v nejbližší budoucnosti složena ze tří modelů. Velkou novinkou má být malý model mířící proti BMW 1 a Audi A3. Značku ale čekají těžké časy, předpovídají odborníci.

Saab 9-X Air | foto: SAAB

Saab patří Spykeru od tohoto týdne. Saab vystoupil z likvidace a společnost opět řídí její management. K převodu vlastnictví došlo 23. února v 16:30.

Nový šéf Throllattanské automobilky Victor Muller a zároveň kapitán nizozemského Spykeru hýří sebevědomím. Pro magazín Autoweek zopakoval, že problémy tradiční švédské automobilky zapříčinilo vedení koncernu GM, který Saab spolkl před dvaceti lety. Skandinávský výrobce podle něj ztratil identitu kvůli nucenému sdílení dílů s ostatními značkami GM. Pod vedením nizozemského trpasličího výrobce má být všechno jinak. Muller slibuje, že se fanoušci opět dočkají "skutečných saabů, saabovských saabů."

Nový majitel musí GM zaplatit do poloviny července 74 milionů dolarů, americkému koncernu také zůstanou akcie v hodnotě 326 milionů dolarů, které reprezentují míň než jedno procento hlasovacích práv. Spyker získal na nákup Saabu půjčku 400 milionů eur (přes deset miliard Kč) od Evropské investiční banky, za kterou ručí švédská vláda.

Americký kolos prozatím zůstává hlavním partnerem Saabu, další spojenectví s jinými značkami ale Muller nevyloučil. Spyker třeba rád nakupuje ve skladech Volkswagenu, ze kterých odebírá motory V8 a W12 pro své superluxusní bouráky.

Saab 9-5 Combi

Saab 9-5 Combi

Každý rok novinka

Spyker má ale podle všeho velké štěstí. Saab má totiž přichystané dva nové modely, které by podle všech předpokladů mohly u zákazníků uspět. Nová devět-pětka půjde do prodeje v létě, terénní 9-4X určený pro americký trh dorazí do prodeje na začátku roku 2011 a nová devět-trojka rok na to. Právě poslední jmenovaný model je podle šéfů Saabu pro automobilku stěžejní.

SUV model Saab 9-4X postavený na platformě Theta Premium od GM je blízkým příbuzným Chevroletu Equinox a Cadillacu SRX. Předsériová výroba necelých 150 kusů odstartovala koncem ledna v mexickém závodě v Ramos Arizpe. Stojí za pozornost, že původní majitel Saabu ji rozjel ještě v době, kdy netušil, jak to se švédskou značkou skončí.

Modely 9-3 a 9-5 budou k mání jako kombík, sedan a v lehce terénní verzi s pohonem všech kol "X". Menší z nich dorazí časem také jako kabriolet. Devět-trojka se má představit i v pětidvéřové verzi se splývavou zádí, podle prvních odhadů bude mířit třeba i proti Audi A5 Sportback. Něco z techniky si prý vypůjčí z nového Opelu Astra, například přeplňované benziňáky. Mluví se i o třídveřové variantě, která bude vzpomínat na ikonický Saab 900.

Saab 9-X Air

Saab 9-X Air

A otevřeně už se mluví i o malém modelu 9-1, který by chtěl zatopit malým drahým prémiovým hatchbackům. Design by měl vycházet z povedené studie 9-X.

Spekuluje se dokonce o návratu slavného jména. Malý saab, který by měl zatopit třeba i minimu, měl by dostat označení 92. Stejně se jmenoval vůbec první automobil značky. Platformu pro novinku pro nostalgiky by měl podle všeho dodat Opel. Premiéra je naplánovaná na rok 2013. O tom, že práce na novince začnou co nejdřív se Victor Muller zmínil britskému magazínu Autocar.

Sériová výroba Saabu 9-5 se rozjede v dubnu v Trollhattanu, naplno začne šlapat od druhého pololetí, kdy odstartuje prodej v USA. Poslední vyrobený Saab 9-5 z předchozí generace (vyráběla se skoro 13 let) vyjel z továrny začátkem února a putoval do firemního muzea automobilky. Byl to 483 593. exemplář, měl kombíkovou karoserii a speciální výbavu Griffin edition.

Optimismus mírní analytici

Už letos chce nový majitel rozšířit prodejní síť a dostat se na předkrizová prodejní čísla (100/125 000 aut za rok). Spyker plánuje, že by Saab měl být v zisku v roce 2012. Hranice 100 tisíc prodaných aut ročně by podle nového majitele měla stačit na to, aby se ze Saabu stala vydělávající značka.

Šéf Spykeru Victor Muller kypí sebevědomím a optimismem. Automobilka se podle jeho vize brzy vrátí do náročného prémiového segmentu a bude zatápět Audi a BMW. A jakmile začne automobilka vydělávat, přijde čas na vývoj hybridních verzí standardních modelů a případně i plně elektrifikovaných variant.

Spyker, který asistoval u začátku automobilismu a vyráběl auta až do dvacátých let minulého století, se pak na sedmdesát let odmlčel. Po svém znovuzrození vyrábí kolem čtyřiceti superluxusních a superdrahých aut ročně. Stojí za upřesnění, že ani původní spykery nebyly laciné a jeden z vůbec prvních vozů dokonce vozil nizozemskou královnu.

S vedením automobilky, která narozdíl od kusové a víceméně ruční produkce Spykeru vyrábí sériově a bojuje o zákazníky ve vysoce konkurenčním prostředí, bude pomáhat i dosavadní šéf Jan-Ake Jonsson. Nově vzniklá společnost dostala název Saab Spyker Automobiles NV, obě značky ale budou fungovat nezávisle i proto, že jejich cílové skupiny jsou diametrálně odlišné.

Podle analytiků čeká na management těžká práce. Musí totiž přeměnit dva ztrátové podniky v jeden ziskový. Spyker totiž ve své novodobé jedenáctileté historii nikdy nevykázal zisk a dlouholetá mizérie Saabu je dostatečně známá.

Největším problémem by se mohla stát nedůvěra, že se sloučené skupině podaří dosáhnout obratu v hospodaření. "Vypadá to jako hazardní hra," řekl ke spojení podniků analytik Ian Fletcher ze společnosti IHS Global. "Okrajoví hráči budou stále tlačeni na okraj. Nelze stavět na nadějích a snech," upozornil skepticky generální ředitel italské automobilky Fiat Sergio Marchionne, kterému je ale podle vlastních slov značka sympatická. "Za pár let zbyde na světě pět maximálně šest globálních výrobců. A minimálně jeden z nich bude čínský," dodal pro švédský deník Svenska Dagbladet.

Prodej Saabu loni klesl zhruba o 65 procent na méně než 50 000 vozů. Saab zaměstnává zhruba 3 400 lidí a má asi 1 100 dealerů. Prodej zachránil Saab před postupným ukončením činnosti, o kterém původně rozhodl General Motors koncem loňského roku. Spyker tak zabránil tomu, aby se do vzpomínek odebraly i jiné bývalé značky GM, jako Oldsmobile, Saturn nebo Pontiac.

Historie Saabu

Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937 a měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.

Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože firma prý měla po válce ve skladech velké zásoby právě této barvy.

Dvoutaktní motory - byť vylepšené - poháněly i typy 93, 95 a 96. Revoluční změna přišla s modelovým rokem 1966, kdy automobilka zařadila do nabídky čtyřtaktní čtyřválec pocházející od Fordu.

Jeden z neslavnějších saabů, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

Saaby se až do konce 70. let s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

Saab 900 Convertible

Nástupce slavné "devětadevadesátky" přišel v roce 1978. Model 900 byl pro mnoho lidí jedním z nejošklivějších automobilů své doby, pro pravověrné fanoušky švédské značky to ale byl poslední opravdový Saab.

V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se konečně objevily i naftové motory. Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta prohloubila. Loni v únoru Saab požádal o ochranu před věřiteli.

Loni v srpnu byla podepsána dohoda o převzetí Saabu švédským výrobcem luxusních vozů Koenigsegg a v září do transakce vstoupila čínská automobilka Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Ta měla koupit menšinový podíl v Koenigseggu, aby mu pomohla převzetí financovat. V listopadu se ale Koenigsegg plánů na převzetí automobilky Saab vzdal.

V prosinci koupila některé technologie švédské automobilky Saab čínská firma Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC), zaplatila za ně 200 milionů dolarů (zhruba 3,7 miliardy Kč).

Kromě automobilů Saab po druhé světové válce i nadále vyráběl letadla, vedle stíhaček (třeba Saab J 35 Draken či Saab JA 37 Viggen) to byly i dopravní stroje. Letecká továrna, jejíž hospodaření je odděleno od automobilky a v níž mají největší podíl britská zbrojovka BAE Systems a švédský fond Investors AB, dodala i nejnovější stíhací letouny pro českou armádu, Jas-39 Gripen.

Zdroj: ČTK

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.