Rakouský institut pro bezpečnost na silnicích (Kuratorium für Verkeherssicherheit - KfV) vypočítal, že jezdci v protisměru zavinili v letech 1987 až 2004 na dálnicích 213 havárií. Při nich 88 lidí zahynulo a 210 bylo těžce zraněno.
Rakouská studie se nebezpečím jízdy v protisměru dálnic zabývala i podrobněji. Ačkoli podíl nehod způsobených protisměrnými řidiči na celkovém počtu havárií je téměř mizivý (0,03 procenta), riziko smrti při těchto haváriích je značně vysoké. Při srážce s v protisměru jedoucím vozem zahyne sedmnáct procent zúčastněných, celkově přitom umírají asi dvě procenta účastníků dopravních nehod.
Jak vypadá typický protisměrný jezdec?
Při nehodách zaviněných jezdci v protisměru umírají lidé i v Česku. Loni na podzim zahynuli dva lidé na dálnici D5. Srážku zavinil řidič octavie, který si spletl směr. "Chtěl jet do Plzně v pruhu směřujícím do Prahy," řekla tehdy iDNES policejní mluvčí Soňa Budská ...VÍCE
KfV také ze statistik sestavil profil průměrného viníka nehod způsobených jízdou v protisměru. Většinou jsou to muži od 21 do 40 let, kteří se na jízdu posílili alkoholem.
Opilá je polovina jezdců v protisměru, čtvrtina si jednoduše splete cestu a je dezorientovaná. Poslední čtvrtina jsou "řidiči kamikaze". To znamená, že se na dálnici prostě otočí do protisměru proto, že si například zapomněli deštník nebo ztratili část nákladu.
Téměř třetina (27%) všech "protisměrných" nehod se stane, když se jeden z vozů na dálnici otáčí. Přes polovinu havárií připadá na čelní střety, sedm procent nehod se pak stane tak, že se řidič jedoucí po dálnici správně vyhýbá autu jedoucímu v protisměru a sjede přitom z vozovky.
S jízdou v protisměru dálnice už mají zkušenost i české soudy. Loni poslal vrchní soud na devět let do vězení 30letého Martina Dlabače. V roce 2004 zavinil na D1 havárii, při které zemřel mladý Slovák. Dlabač jel před střetem na dálnici přes šedesát kilometrů v protisměru. Trest dostal za úmyslné obecné ohrožení ...VÍCE |
Pokud už člověk na dálnici narazí na jezdce v protisměru, nebo slyší varování z rádia, měl by rozhodně zpomalit, držet se co nejvíce vpravo a v žádném případě nepředjíždět.