Typický jezdec v protisměru? Opilý a zapomnětlivý

  • 19
Určitě znáte vtip, ve kterém rádio hlásí, že na dálnici jede jeden řidič v protisměru. Onen řidič si při poslechu této zprávy říká: Kdyby jenom jeden. Ale jezdci v protisměru jsou bohužel realitou. V Rakousku nyní spočítali, že tito šoféři mají od roku 1987 na svědomí už bezmála 90 životů.

Rakouský institut pro bezpečnost na silnicích (Kuratorium für Verkeherssicherheit - KfV) vypočítal, že jezdci v protisměru zavinili v letech 1987 až 2004 na dálnicích 213 havárií. Při nich 88 lidí zahynulo a 210 bylo těžce zraněno.

Rakouská studie se nebezpečím jízdy v protisměru dálnic zabývala i podrobněji. Ačkoli podíl nehod způsobených protisměrnými řidiči na celkovém počtu havárií je téměř mizivý (0,03 procenta), riziko smrti při těchto haváriích je značně vysoké. Při srážce s v protisměru jedoucím vozem zahyne sedmnáct procent zúčastněných, celkově přitom umírají asi dvě procenta účastníků dopravních nehod.

Při nehodách zaviněných jezdci v protisměru umírají lidé i v Česku. Loni na podzim zahynuli dva lidé na dálnici D5. Srážku zavinil řidič octavie, který si spletl směr. "Chtěl jet do Plzně v pruhu směřujícím do Prahy," řekla tehdy iDNES policejní mluvčí Soňa Budská ...VÍCE
Jak vypadá typický protisměrný jezdec?
KfV také ze statistik sestavil profil průměrného viníka nehod způsobených jízdou v protisměru. Většinou jsou to muži od 21 do 40 let, kteří se na jízdu posílili alkoholem.

Opilá je polovina jezdců v protisměru, čtvrtina si jednoduše splete cestu a je dezorientovaná. Poslední čtvrtina jsou "řidiči kamikaze". To znamená, že se na dálnici prostě otočí do protisměru proto, že si například zapomněli deštník nebo ztratili část nákladu.

Téměř třetina (27%) všech "protisměrných" nehod se stane, když se jeden z vozů na dálnici otáčí. Přes polovinu havárií připadá na čelní střety, sedm procent nehod se pak stane tak, že se řidič jedoucí po dálnici správně vyhýbá autu jedoucímu v protisměru a sjede přitom z vozovky.

S jízdou v protisměru dálnice už mají zkušenost i české soudy. Loni poslal vrchní soud na devět let do vězení 30letého Martina Dlabače. V roce 2004 zavinil na D1 havárii, při které zemřel mladý Slovák. Dlabač jel před střetem na dálnici přes šedesát kilometrů v protisměru. Trest dostal za úmyslné obecné ohrožení ...VÍCE

Rakouští odborníci přišli také s apelem, který by měl pomoci tragickým dálničním nehodám zabránit. Jedním z návodů je podle nich zlepšení dopravního značení, ukazatele by měly být jasně viditelné a značení přímo na silnici by mělo být jednoznačné. Policisté by také podle KfV měli zesílit kontroly na alkohol na nájezdech na dálnice.

Pokud už člověk na dálnici narazí na jezdce v protisměru, nebo slyší varování z rádia, měl by rozhodně zpomalit, držet se co nejvíce vpravo a v žádném případě nepředjíždět.