Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Typický opilý řidič: vyučený mladý muž, 20 let

  11:02aktualizováno  11:02
Jací jsou řidiči, kteří bourají opilí? Nejčastěji jde o mladé muže ve věku od 20 do 25 let. Vyplývá to z nejnovějšího rozboru dopravních nehod, který zpracovalo ministerstvo vnitra. Řidiči s alkoholem v krvi hrozí od 1. července trestné body a vysoká pokuta. Opilec za volantem může skončit ve vězení.
Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení

Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení

Opilí mladíci zavinili loni 1270 nehod. Tedy každou šestou havárii pod vlivem alkoholu.

"Mladí řidiči patří k nejhorším na celém světě, Česko není výjimečné,“ říká psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

"Je to nezkušeností a neukázněností mladíků. Velkou roli hraje i vzájemné hecování,“ dodala. Čím jsou řidiči starší, tím méně mají na kontě nehod v opilosti.

Z rozboru také vyplývá, že s alkoholem v krvi bourají nejčastěji lidé, kteří absolvovali učňovský obor nebo střední školu. Naopak velmi málo jsou zastoupeni vysokoškoláci a lidé se základním vzděláním. Mezi řidiči-opilci je 92 procent mužů a jen osm procent žen.

Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení
Přechod pro chodce ve Čkyni na Prachaticku se nedá přehlédnout. Čtyřiadvacetiletý řidič, který tudy projížděl v polovině dubna, ho však vůbec nevnímal. Vjel na něj v plné rychlosti a smetl přitom padesátiletou ženu, která na místě zemřela. Policisté poté zjistili, že mladík měl v krvi téměř jedno promile alkoholu. Podobný případ není výjimečný.

Rozbor nehod zaviněných opilci jasně ukazuje, že muži ve věku od 20 do 25 let bourají pod vlivem alkoholu nejčastěji. Za loňský rok mají na svědomí 1270 havárií, při kterých zemřelo 14 lidí. Nejzkušenější řidiči ve věku 50 až 55 let oproti tomu zavinili 394 nehod poté, co před jízdou pili (třikrát méně). O život při nich přišli čtyři lidé.

Od 1. července budou moci díky novým pravidlům a bodovému systému policisté účinněji dostat opilce pryč ze silnic a nehodám předejít. Pouhé jedno pivo může "stát“ tři trestné body. Když řidič nasbírá 12 bodů, přijde o řidičský průkaz a jedna promile v krvi už se posuzuje jako trestný čin.

Podle dopravního experta Jaroslava Hořína se u mladých řidičů sčítá s alkoholem v krvi i jejich styl jízdy. "Mladí řidiči nemají dostatek zkušeností, jezdí příliš agresivně. Řada z nich má silná auta, která nedokážou zvládnout,“ vysvětluje. "Starší řidiči mají větší strach. O sebe i svou rodinu,“ dodal Hořín.

Opilá řidička - výjimka
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová dodává, že velkou roli může hrát u mladých řidičů i vliv party. "Ve skupině se mladíci navzájem hecují. Jeden druhému může třeba říct, že je srab, když nechce řídit po jednom pivu. Jízda pak často skončí špatně,“ říká Rehnová.

U žen-řidiček vychází statistika rovnoměrněji. Žádná věková skupina nevybočuje. Stejný počet nehod zavinily jak dvacetileté opilé řidičky, tak ženy po čtyřicítce.

"Ženy jezdí obecně daleko opatrněji než muži. Nehod, které způsobí řidičky, je proto mnohem méně,“ řekl zástupce šéfa pražské dopravní policie Jiří Dušek.

"U žen, které havarují opilé, jde většinou o nějaký exces, výjimečnou situaci,“ dodává psycholožka Rehnová. Pro upřesnění - opilé řidičky ve věku 20 až 25 let způsobily "jen“ 95 nehod.

V zahraničí na mladé rizikové řidiče působí speciální osvětové kampaně, které zatím v Česku chybějí. V některých státech také dostává mládež do určitého věku řidičský průkaz jen na zkoušku (na dobu určitou). Natrvalo ho mladí dostanou, když jezdí podle pravidel. O podobném systému se uvažovalo i v Česku, zatím však platit nebude.

Je měření přesné?
V situaci, kdy v Česku řidič nesmí mít v krvi ani desetinu promile, hodně záleží na přesnosti měřicích přístrojů. Digitální, které používají policisté, mají drobnou odchylku.

"Ta tolerance je asi 0,2 promile -nahoru dolů. Záleží i na tom, kdy naposledy před kontrolou policisté nechali přístroj přezkoušet,“ vysvětluje litoměřický státní zástupce Jan Poláček.

Přesnější je až rozbor krve, pokud policie odveze hříšníka k lékaři na odběr. Protože člověk se do nemocnice dostane obvykle až s odstupem několika desítek minut, soudní znalec dopočítá, kolik alkoholu měl asi v těle ve chvíli, kdy ho policie kontrolovala.

Příští týden těsně předtím, než začne bodový systém platit, se na něj pokusí policisté řidiče "připravit“ ještě jednou masivní kontrolní akcí. Ta možná dosáhne velikosti dříve častých "Kryštofů“. Kolik dní potrvá, však policie nechce říci.

Tresty za řízení pod vlivem alkoholu

do 0,3 promile
pokuta až 20 tisíc korun - 3 trestné body - zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok

nad 0,3 promile
pokuta až 20 tisíc korun - 6 trestných bodů - zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok

stav vylučující způsobilost k řízení
(obvykle nad 1 promile) - 7 trestných bodů - 25 až 50 tisíc korun pokuty - trestný čin (až 3 roky vězení) - zákaz řízení na 1 až 2 roky

odmítnutí dechové zkoušky
7 trestných bodů - 25 až 50 tisíc korun pokuty - zákaz řízení na 1 až 2 roky

 
 

Kdy po pití usednout za volant*

1 pivo
0,25 až 0,3 promile
organismus alkohol odbourává asi dvě hodiny**

2 piva
zhruba 0,5 promile alkoholu

řidič může jet za čtyři hodiny

5 piv
1 až 1,5 promile alkoholu

člověk by měl usednout za volant až následující den

* údaje pro průměrného dospělého člověka, udává se pro desetistupňové pivo
** lidský organismus se průměrně zbaví 0,12 promile alkoholu v krvi za hodinu 

Kdo nejvíc bourá
nehody s alkoholem

věk

muži

ženy

22 let

270

19

27 let

230

20

32 let

170

17

37 let

110

11

42 let

100

19

Zdroj: Policie ČR, údaje za rok 2005


"Můžeme potvrdit, že dopravně bezpečnostní akce proběhne, ale podrobnosti zatím budeme tajit, aby nebyla zmařena,“ uvedla včera Šárka Václavíková z tiskového odboru policejního prezidia.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.