V zimě stoupá počet případů, kdy chce řidič zabránit střetu s jiným vozidlem a následkem toho sám havaruje. A jak už na tuzemských silnicích bývá zvykem, skutečný viník z místa nehody ujede. "V tom případě je dobré bleskurychle si zapamatovat číslo vozu, zajistit alespoň jednoho svědka a přivolat dopravku," radí Lenka Krausová z pražské policie. "Pak je napůl vyhráno a řidič se nemusí obávat ani pokuty, ani toho, že by opravu musel platit ze své kapsy, tu hradí totiž pojišťovna z povinného ručení viníka."
I při drobných nehodách v zahraničí se mnozí řidiči často dohadují, zda volat policii. V různých zemích je totiž různě vysoká hranice škody, při které se musí volat policejní hlídka. Navíc když našinec nikoho jiného neohrozí nebo nepoškodí, svádí to odjet z místa nehody bez vyšetření policie. Její přítomnost by však měla být samozřejmostí. Nejde jen o pojišťovnu, ale stává se, že při přechodu státních hranic žádají pohraničníci policejní protokol o nehodě. Pokud se něco přihodí, neměl by tuzemský řidič přistoupit na dohodu a na finanční vyrovnání přímo na místě bez asistence policie. Nejenže tak snadno prodělá, ale hlavně mu hrozí dodatečné a třeba i neoprávněné další vymáhání úhrady škody z druhé strany.
Následky havárie asi bude každý tuzemský motorista opravovat až doma. Vyplatí se proto mít v autě lepenku, která alespoň provizorně udrží pochroumaný nárazník nebo vysypaný světlomet. Pokud je auto nepojízdné a nelze využít asistenční služby té které automobilky, je lepší zavolat domácí odtahovou službu. Ve většině případů je levnější a také vstřícnější potřebám nešťastníka, zahraniční autodopravci totiž občas mívají obavy o solventnost a serióznost českých řidičů.
Rozbité reflektory a nárazníky, pomačkané plechy, to všechno k zimě nerozlučně patří. |