Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U Tábora se mýtné vybíralo neprávem

aktualizováno 
Stát vybíral na obchvatu Tábora mýto neoprávněně. Za deset dnů, kdy byla mýtná brána v provozu, vybral téměř 300 tisíc. K vracení peněz se ale ministerstvo dopravy nemá, případný problém bude řešit až v případě, že se někdo ozve.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na pětikilometrovém úseku dálnice D3 u Tábora je po deseti dnech provozu mýtná brána vypnutá. Ministerstvo dopravy dospělo k názoru, že komunikace zatím nemá statut dálnice, a vybírání poplatků za průjezd zrušilo.

"Řidiči mi už hlásili, že se jim nezapočítávají kilometry na palubní jednotku, když jedou po dálnici u Tábora,“ potvrdil dispečer českobudějovického střediska přepravy nadměrných nákladů Hochtief Pavel Pulec. I když projetí kamionů táborským úsekem představovalo jen 25 korun, každou úsporu firma vítá.

Ministerstvo: chyba je asi u nás
"Podle vyhlášky nebylo výjimkou, že některý úsek dálnice byl zpoplatněný pro nákladní auta a osobní vozy nemusely mít dálniční známku. To byl i případ Tábora. Protože se ale ukázalo, že obchvat města v tomto úseku zatím nemá statut dálnice ani rychlostní komunikace, nechali jsme mýtné brány vypnout,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.  "Chyba je pravděpodobně na naší straně. Prozatím se nikdo neozval s tím, že by chtěl mýtné vrátit. Pokud se přihlásí, je posouzení na straně našich právníků," dodává Hanzelka.

Co jednou stát schvátí...
"Vrátit peníze by pro Kapsch technicky problém nebyl," říká nejmenovaný zdroj z firmy, která mýtný systém provozuje. "Problém by byl spíše právně administrativní." Nadneseně lze jeho slova přeložit: Co jednou stát schvátí, to už nikdy nenavrátí...

S výsledkem je spokojená i táborská radnice. Hned po zapojení mýtné brány šel z úřadu dopis na ministerstvo dopravy, že udělalo chybu. "Poukazovali jsme na to, že obchvat Tábora není zařazený do sítě dálnic a rychlostních komunikací, tudíž by se nemělo platit ani mýtné,“ řekl vedoucí odboru dopravy Erazim Troch.

"Za leden při průjezdu dálničním úsekem po obchvatu Tábora nás mýtné přišlo na několik tisíc. Nejdražší byl nákup palubních snímačů,“ řekla ředitelka táborských silničářů Radka Pavlíková. Palubní jednotky budou silničáři za půl až třičtvrtě roku potřebovat, až se dostaví další úsek a dálnice, který bude zpoplatněn. "Peníze jsme ale ale v danou chvíli mohli využít jinak," říká Pavlíková.

Právník Tomáš Beran,  z pojišťovny právní ochrany DAS vysvětluje: "Aby na konkrétní komunikaci vznikla povinnost platit mýtné, musí se jednat o komunikaci uvedenou ve speciálním seznamu a musí být označena příslušnou značkou. Seznam pozemních komunikací, které podléhají placení mýtného. je uveden v příloze vyhlášky 527/2006 Sb. Jestliže je v daném místě značka označující zpoplatnění, bylo by vybírání mýtného v pořádku."

Šéfka silničářů Pavlíková ovšem říká: "Na daném úseku je pouze značka, že jde o silnici první třídy, značka dálnice ani značka značící výběr mýta tam není ani nebyla."

Tři sta tisíc pro státní kasu
David Šimoník, mediální zástupce firmy Kapsch, která je provozovatelem mýtného systému, upřesňuje: "Mýtná brána byla zapnuta nejpozději do 11. ledna."

"Na pětikilometrovém úseku proběhlo v obou směrech k 13 395 transakcím a bylo vybráno dohromady 292 777 korun." Dopravci říkají, že se na úseku vybíralo mýtné jako na dálnici (průměrně 4,05 Kč/km), David Šimoník to potvrzuje.

"Při startu podobně velkých projektů mohou podobné malé nesrovnalosti nastat," říká Šimoník.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se situace změní v momentě dostavby osmikilometrové trasy do Mezna. Pak se má začít vybírat mýtné a osobní vozy budou muset mít dálniční známku. Nejzazším termínem dokončení stavby je prosinec letošního roku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.