Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uber musel přerušit testy aut bez řidiče, porušují předpisy

  13:11aktualizováno  13:11
Americký provozovatel alternativní osobní přepravy Uber Technologies stáhl svá auta bez řidiče z ulic v San Francisku. Kvůli sporu s regulátorem tak zastavil program přepravy takzvanými autonomními auty, který spustil před týdnem.

Kalifornský úřad pro motorová vozidla ve středu oznámil, že zrušil registraci 16 samořídícím vozům firmy Uber, protože neměly řádné povolení. Během minulého týdne úřad požadoval, aby Uber zastavil svůj program a splnil předpisy, které vyžadují speciální povolení k testování samořídících vozů na veřejných komunikací. Uber tvrdil, že nemusí mít povolení, protože jeho vozy vyžadují trvalé sledování provozu osobou v autě.

Autonomní prototyp Volva XC90 při testech Uberu v San Francisku
Autonomní prototyp Volva XC90 při testech Uberu v San Francisku
Autonomní prototyp Volva XC90 při testech Uberu v San Francisku

San Francisco bylo druhým testovacím místem pro autonomní vozy Uberu. Poprvé firma představila samořídící vozy v září v Pittsburghu.

Kalifornie definuje autonomní vozy jako ty, které jsou schopné jezdit bez aktivní fyzické kontroly nebo monitorování člověkem. Uber tvrdil, že se zákon nevztahuje na jeho vozy, protože nemohou být v autonomním režimu neustále. Na předních sedadlech sedí řidič a technik, kteří často přebírají kontrolu při složitých dopravních situacích, například v oblastech, kde se pracuje na silnici nebo u přechodů pro chodce.

Získání povolení je všeobecně považováno za opatření veřejné bezpečnosti, protože nařízení rovněž vyžaduje, aby firmy poskytovaly úřadu pro motorová vozidla zprávy o nehodách. Uber si stěžoval, že jeho domovský stát dává přednost složitým pravidlům před technologickými inovacemi.

Fotogalerie

Zatím není jasné, zda Uber požádá o povolení, nebo jednoduše přesune své samořídící vozy do jiného státu.

Zájem kalifornského úřadu pro motorová vozidla není samoúčelný. Vyšetřuje totiž už přestupek autonomního auta Uberu v provozu. Byl totiž zaznamenán případ, kdy robotické volvo projelo křižovatku na červenou. Uber to vysvětlil tak, že auto v tu chvíli řídila lidská obsluha, ne robot.

A nyní se podle Guardianu objevil další problém. Autonomní taxíky prý ignorují pruhy vyhrazené cyklistům. Zatáčky „řežou“ tak, že vjíždějí do těchto speciálních pruhů, takže mohou ohrozit kolaře. Těch je v San Francisku na 82 tisíc a město pro ně vyhradilo přes 200 mil cyklostezek.

Švédské SUV je pro autonomní jízdu vybavené sedmi kamerami, speciální 3D kamerou, která skládá obraz okolí a speciální software ho analyzuje. Nechybí radar, lidar (laserový skener) a další speciální výbava.

Autoři: ,




Nejčtenější

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Renault Master TRUCKS 150.35 L3H2
Renault Master TRUCKS 150.35 L3H2

r.v. 2012, naj. 130 000 km, diesel
338 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.