Uber musel přerušit testy aut bez řidiče, porušují předpisy

  • 27
Americký provozovatel alternativní osobní přepravy Uber Technologies stáhl svá auta bez řidiče z ulic v San Francisku. Kvůli sporu s regulátorem tak zastavil program přepravy takzvanými autonomními auty, který spustil před týdnem.

Kalifornský úřad pro motorová vozidla ve středu oznámil, že zrušil registraci 16 samořídícím vozům firmy Uber, protože neměly řádné povolení. Během minulého týdne úřad požadoval, aby Uber zastavil svůj program a splnil předpisy, které vyžadují speciální povolení k testování samořídících vozů na veřejných komunikací. Uber tvrdil, že nemusí mít povolení, protože jeho vozy vyžadují trvalé sledování provozu osobou v autě.

Autonomní prototyp Volva XC90 při testech Uberu v San Francisku
Autonomní prototyp Volva XC90 při testech Uberu v San Francisku
Autonomní prototyp Volva XC90 při testech Uberu v San Francisku

San Francisco bylo druhým testovacím místem pro autonomní vozy Uberu. Poprvé firma představila samořídící vozy v září v Pittsburghu.

Kalifornie definuje autonomní vozy jako ty, které jsou schopné jezdit bez aktivní fyzické kontroly nebo monitorování člověkem. Uber tvrdil, že se zákon nevztahuje na jeho vozy, protože nemohou být v autonomním režimu neustále. Na předních sedadlech sedí řidič a technik, kteří často přebírají kontrolu při složitých dopravních situacích, například v oblastech, kde se pracuje na silnici nebo u přechodů pro chodce.

Získání povolení je všeobecně považováno za opatření veřejné bezpečnosti, protože nařízení rovněž vyžaduje, aby firmy poskytovaly úřadu pro motorová vozidla zprávy o nehodách. Uber si stěžoval, že jeho domovský stát dává přednost složitým pravidlům před technologickými inovacemi.

Zatím není jasné, zda Uber požádá o povolení, nebo jednoduše přesune své samořídící vozy do jiného státu.

Zájem kalifornského úřadu pro motorová vozidla není samoúčelný. Vyšetřuje totiž už přestupek autonomního auta Uberu v provozu. Byl totiž zaznamenán případ, kdy robotické volvo projelo křižovatku na červenou. Uber to vysvětlil tak, že auto v tu chvíli řídila lidská obsluha, ne robot.

A nyní se podle Guardianu objevil další problém. Autonomní taxíky prý ignorují pruhy vyhrazené cyklistům. Zatáčky „řežou“ tak, že vjíždějí do těchto speciálních pruhů, takže mohou ohrozit kolaře. Těch je v San Francisku na 82 tisíc a město pro ně vyhradilo přes 200 mil cyklostezek.

Švédské SUV je pro autonomní jízdu vybavené sedmi kamerami, speciální 3D kamerou, která skládá obraz okolí a speciální software ho analyzuje. Nechybí radar, lidar (laserový skener) a další speciální výbava.

,