Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do ulic Pittsburghu vyrazily taxíky Uberu bez řidiče

  9:20aktualizováno  9:20
Americký provozovatel alternativní osobní přepravy Uber Technologies zahájil v Pittsburghu testování přepravní služby zajišťované automobily bez řidiče. Je to poprvé, co si autonomní vozy mohou vyzkoušet běžní zákazníci. Ve vozech však sedí vždy dva lidé od Uberu, kteří v případě problémů řízení převezmou.

Autonomní Ford Fusion Hybrid na veletrhu CES 2016 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Uber už v květnu oznámil, že k testům využije čtyři hybridní sedany Ford Fusion, vybavené videokamerami, radary, čidly a dalšími snímači. Fordy později doplní vozy SUV od švédské automobilky Volvo.

Uber uspořádal ukázku pro novináře. Zpravodaj agentury Reuters během zhruba hodinové jízdy pozoroval, jak vůz bezpečně a většinou hladce sám zastavuje na semaforech na červenou a rozjíždí se na zelenou, objíždí poštovní dodávky a dělá další manévry. Řidič a technik na předních sedadlech ovšem do jízdy pravidelně zasahovali a řídili auto při parkování.

Uber, který se za několik let stal předním světovým provozovatelem přepravy zprostředkované mobilní aplikací, se snaží získat pozice na poli autonomní dopravy. Loni firma v Pittsburghu otevřela výzkumné středisko, přetáhla do něj asi čtyřicet výzkumníků z místní Carnegie-Mellonovy univerzity a vytvořila v tomto oboru alianci s několika automobilkami, včetně Volva.

V sektoru samořízených automobilů však vzniká těžká konkurence. Jen v Americe na této technologii usilovně pracují společnost Google z holdingu Alphabet, výrobce elektromobilů Tesla Motors i největší americká automobilka General Motors. V Číně je to zejména technologická společnost Baidu.

Současná regulace v USA plně autonomní vozy bez volantu, pedálů, brzd a řidiče nepovoluje. Google, automobilky Ford a Volvo a konkurenti na poli alternativních taxislužeb Uber a Lyft vytvořili na konci dubna koalici, která se bude u amerických federálních úřadů zasazovat o urychlení vstupu samořízených vozů na trh.

Uber, který vznikl v roce 2009 v San Francisku, má za sebou rychlou expanzi po celém světě. Od roku 2014 podniká také v Česku. V řadě světových měst ovšem narazil na protesty, zákazy a omezení.

Také v Singapuru jezdí samořídící taxíky:

Autoři: ,




Nejčtenější

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Ford Mondeo 2.0TDCi 103KW
Ford Mondeo 2.0TDCi 103KW

r.v. 2010, naj. 160 000 km, diesel
197 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.