Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do ulic Pittsburghu vyrazily taxíky Uberu bez řidiče

  9:20aktualizováno  9:20
Americký provozovatel alternativní osobní přepravy Uber Technologies zahájil v Pittsburghu testování přepravní služby zajišťované automobily bez řidiče. Je to poprvé, co si autonomní vozy mohou vyzkoušet běžní zákazníci. Ve vozech však sedí vždy dva lidé od Uberu, kteří v případě problémů řízení převezmou.

Autonomní Ford Fusion Hybrid na veletrhu CES 2016 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Uber už v květnu oznámil, že k testům využije čtyři hybridní sedany Ford Fusion, vybavené videokamerami, radary, čidly a dalšími snímači. Fordy později doplní vozy SUV od švédské automobilky Volvo.

Uber uspořádal ukázku pro novináře. Zpravodaj agentury Reuters během zhruba hodinové jízdy pozoroval, jak vůz bezpečně a většinou hladce sám zastavuje na semaforech na červenou a rozjíždí se na zelenou, objíždí poštovní dodávky a dělá další manévry. Řidič a technik na předních sedadlech ovšem do jízdy pravidelně zasahovali a řídili auto při parkování.

Uber, který se za několik let stal předním světovým provozovatelem přepravy zprostředkované mobilní aplikací, se snaží získat pozice na poli autonomní dopravy. Loni firma v Pittsburghu otevřela výzkumné středisko, přetáhla do něj asi čtyřicet výzkumníků z místní Carnegie-Mellonovy univerzity a vytvořila v tomto oboru alianci s několika automobilkami, včetně Volva.

V sektoru samořízených automobilů však vzniká těžká konkurence. Jen v Americe na této technologii usilovně pracují společnost Google z holdingu Alphabet, výrobce elektromobilů Tesla Motors i největší americká automobilka General Motors. V Číně je to zejména technologická společnost Baidu.

Současná regulace v USA plně autonomní vozy bez volantu, pedálů, brzd a řidiče nepovoluje. Google, automobilky Ford a Volvo a konkurenti na poli alternativních taxislužeb Uber a Lyft vytvořili na konci dubna koalici, která se bude u amerických federálních úřadů zasazovat o urychlení vstupu samořízených vozů na trh.

Uber, který vznikl v roce 2009 v San Francisku, má za sebou rychlou expanzi po celém světě. Od roku 2014 podniká také v Česku. V řadě světových měst ovšem narazil na protesty, zákazy a omezení.

Také v Singapuru jezdí samořídící taxíky:

Autoři: ,




Nejčtenější

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.