Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do ulic Pittsburghu vyrazily taxíky Uberu bez řidiče

  9:20aktualizováno  9:20
Americký provozovatel alternativní osobní přepravy Uber Technologies zahájil v Pittsburghu testování přepravní služby zajišťované automobily bez řidiče. Je to poprvé, co si autonomní vozy mohou vyzkoušet běžní zákazníci. Ve vozech však sedí vždy dva lidé od Uberu, kteří v případě problémů řízení převezmou.

Autonomní Ford Fusion Hybrid na veletrhu CES 2016 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Uber už v květnu oznámil, že k testům využije čtyři hybridní sedany Ford Fusion, vybavené videokamerami, radary, čidly a dalšími snímači. Fordy později doplní vozy SUV od švédské automobilky Volvo.

Uber uspořádal ukázku pro novináře. Zpravodaj agentury Reuters během zhruba hodinové jízdy pozoroval, jak vůz bezpečně a většinou hladce sám zastavuje na semaforech na červenou a rozjíždí se na zelenou, objíždí poštovní dodávky a dělá další manévry. Řidič a technik na předních sedadlech ovšem do jízdy pravidelně zasahovali a řídili auto při parkování.

Uber, který se za několik let stal předním světovým provozovatelem přepravy zprostředkované mobilní aplikací, se snaží získat pozice na poli autonomní dopravy. Loni firma v Pittsburghu otevřela výzkumné středisko, přetáhla do něj asi čtyřicet výzkumníků z místní Carnegie-Mellonovy univerzity a vytvořila v tomto oboru alianci s několika automobilkami, včetně Volva.

V sektoru samořízených automobilů však vzniká těžká konkurence. Jen v Americe na této technologii usilovně pracují společnost Google z holdingu Alphabet, výrobce elektromobilů Tesla Motors i největší americká automobilka General Motors. V Číně je to zejména technologická společnost Baidu.

Současná regulace v USA plně autonomní vozy bez volantu, pedálů, brzd a řidiče nepovoluje. Google, automobilky Ford a Volvo a konkurenti na poli alternativních taxislužeb Uber a Lyft vytvořili na konci dubna koalici, která se bude u amerických federálních úřadů zasazovat o urychlení vstupu samořízených vozů na trh.

Uber, který vznikl v roce 2009 v San Francisku, má za sebou rychlou expanzi po celém světě. Od roku 2014 podniká také v Česku. V řadě světových měst ovšem narazil na protesty, zákazy a omezení.

Také v Singapuru jezdí samořídící taxíky:

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.