Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Udělej, urob si sám. Stavíme Mercedes SLR McLaren

  17:18aktualizováno  17:18
Zlaté polské ručičky, hodně času, peněz, entuziazmu a unikát je na světě. McLaren SLR byl jednou z ozdob frankfurtského autosalonu. Polský milovník Mercedesů se už před dvěma lety, když se automobilka s tímto "megasporťákem" chlubila jako se studií, rozhodl že si McLaren vyrobí "na koleně".

Exkluzivní a superdrahý supersport není určen pro každého a do Polska, stejně jako do ČR, se jich asi moc nedostane. Krakovský kutil se na dva roky zavřel do garáže, rozebral do posledního šroubku 15 let starý Mercedes 500 SEC, řezal, stavěl, brousil a na podzim vyrazil s "novým fárem" na polské silnice.

Pouze několik lidí na světě se bude moci pochlubit, že jim v garáži stojí Mercedes SLR McLaren. Ovšem jen nadšenec z Krakova má ve své garáži vlastnoručně vyrobenou kopii. Celá legrace rozhodně nebyla zadarmo. Podle dostupných informací do stavby plně funkčního auta nacpal 75 tisíc euro.

Na světe najdeme bezpočet kopií výjimečných a legendárních aut. Fanoušek značky, který na nové Porsche, BMW apod. "nedosáhne", se rozhodne postavit svého plechového (ale mnohokrát též dřevěného, laminátového...) miláčka. K nejvíce "kanibalizovaným" autům v tomto případě patří starý VW Brouk.

Jednou více, podruhé méně zdařilé kopie, stavěné podle fotografií nebo modelů. mají mnohokrát velmi osobité pojetí, jindy jsou naopak velmi profesionální. SLR z Krakova patří v tomto ohledu k tomu nejlepšímu. Jeho tvůrce kupoval a proměřoval modely, objížděl autosalony, studoval časopisy.

Asi nejtěžší při tvorbě podobných modelů bývá nalezení správných proporcí, vedlejších rozměrů. V tomto případě se to autorovi podařilo více než dobře. Na jednom z autosalonů byly hostesky Mercedesu asi notně vyplašené, když jim jeden z návštěvníků oblézal a hlavně do detailu proměřoval hýčkaného milionového krasavce, u kterého pózovaly nadšenému publiku. Původní představa o rozměrech, vytvořená na základě modelu 1:18, tak získávala jasnější obrysy.

Neprodejný unikát je postavený na základě Mercedesu SEC 500 z roku 1988. Jedinečná řemeslná práce oblékla původně hranatý Mercedes  do měkkých křivek moderního McLarenu. Některé velmi specifické díly, jako zadní světla, nebo okna, vyrobily specializované firmy.

Ze staré ojetiny vznikl krasavec k nepoznání podobný originálu. Vzhůru otevírané dveře (kliky jsou z Fiatu Barchetta), dlouhá kapota s výrazným "nosem", žebrování blatníků za předními koly, dvouramenná zrcátka - prostě a jednoduše téměř originál Mercedes.

Jediný detail, který přiznává neoriginálnost polského "eSeLeRka", jsou kola. Originál má desetipaprskové "osmnáctky" - vpředu 245/40, vzadu pak 295/35. Na kopii najdeme naopak sériové dvacetipalcové pětiramenné disky 245/40 a 275/35.

Motor sice není originál poladěný od McLarenu. Replika dostala původní osmiválcový atmosferický pětilitr. Agregát ale dostal alespoň pěkný, slušivý kryt. 

Interiér je originálu vzdálen o něco více, ani 75 tisíc euro, které replika stála, by totiž na drahé materiály používané v originálu, nestačilo. Použity proto byly originální díly ze sériových Mercedesů. Samozřejmě patřičně upravené a modifikované. Nechybí tachometr cejchovaný do 340 km/h, displej satelitní navigace, ocelová hlavice řadící páky apod.

Samozřejmě, že chybí závodní rám z uhlíkových kompozitů, osmiválec do V trhající asfalt výkonem 600 koní, keramické brzdy... ale v garážovém haraburdí se přeci jen nenajde všechno.

Autoři: ,




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.