Udělej, urob si sám. Stavíme Mercedes SLR McLaren

  • 45
Zlaté polské ručičky, hodně času, peněz, entuziazmu a unikát je na světě. McLaren SLR byl jednou z ozdob frankfurtského autosalonu. Polský milovník Mercedesů se už před dvěma lety, když se automobilka s tímto "megasporťákem" chlubila jako se studií, rozhodl že si McLaren vyrobí "na koleně".

Exkluzivní a superdrahý supersport není určen pro každého a do Polska, stejně jako do ČR, se jich asi moc nedostane. Krakovský kutil se na dva roky zavřel do garáže, rozebral do posledního šroubku 15 let starý Mercedes 500 SEC, řezal, stavěl, brousil a na podzim vyrazil s "novým fárem" na polské silnice.

Pouze několik lidí na světě se bude moci pochlubit, že jim v garáži stojí Mercedes SLR McLaren. Ovšem jen nadšenec z Krakova má ve své garáži vlastnoručně vyrobenou kopii. Celá legrace rozhodně nebyla zadarmo. Podle dostupných informací do stavby plně funkčního auta nacpal 75 tisíc euro.

Na světe najdeme bezpočet kopií výjimečných a legendárních aut. Fanoušek značky, který na nové Porsche, BMW apod. "nedosáhne", se rozhodne postavit svého plechového (ale mnohokrát též dřevěného, laminátového...) miláčka. K nejvíce "kanibalizovaným" autům v tomto případě patří starý VW Brouk.

Jednou více, podruhé méně zdařilé kopie, stavěné podle fotografií nebo modelů. mají mnohokrát velmi osobité pojetí, jindy jsou naopak velmi profesionální. SLR z Krakova patří v tomto ohledu k tomu nejlepšímu. Jeho tvůrce kupoval a proměřoval modely, objížděl autosalony, studoval časopisy.

Asi nejtěžší při tvorbě podobných modelů bývá nalezení správných proporcí, vedlejších rozměrů. V tomto případě se to autorovi podařilo více než dobře. Na jednom z autosalonů byly hostesky Mercedesu asi notně vyplašené, když jim jeden z návštěvníků oblézal a hlavně do detailu proměřoval hýčkaného milionového krasavce, u kterého pózovaly nadšenému publiku. Původní představa o rozměrech, vytvořená na základě modelu 1:18, tak získávala jasnější obrysy.

Neprodejný unikát je postavený na základě Mercedesu SEC 500 z roku 1988. Jedinečná řemeslná práce oblékla původně hranatý Mercedes  do měkkých křivek moderního McLarenu. Některé velmi specifické díly, jako zadní světla, nebo okna, vyrobily specializované firmy.

Ze staré ojetiny vznikl krasavec k nepoznání podobný originálu. Vzhůru otevírané dveře (kliky jsou z Fiatu Barchetta), dlouhá kapota s výrazným "nosem", žebrování blatníků za předními koly, dvouramenná zrcátka - prostě a jednoduše téměř originál Mercedes.

Jediný detail, který přiznává neoriginálnost polského "eSeLeRka", jsou kola. Originál má desetipaprskové "osmnáctky" - vpředu 245/40, vzadu pak 295/35. Na kopii najdeme naopak sériové dvacetipalcové pětiramenné disky 245/40 a 275/35.

Motor sice není originál poladěný od McLarenu. Replika dostala původní osmiválcový atmosferický pětilitr. Agregát ale dostal alespoň pěkný, slušivý kryt. 

Interiér je originálu vzdálen o něco více, ani 75 tisíc euro, které replika stála, by totiž na drahé materiály používané v originálu, nestačilo. Použity proto byly originální díly ze sériových Mercedesů. Samozřejmě patřičně upravené a modifikované. Nechybí tachometr cejchovaný do 340 km/h, displej satelitní navigace, ocelová hlavice řadící páky apod.

Samozřejmě, že chybí závodní rám z uhlíkových kompozitů, osmiválec do V trhající asfalt výkonem 600 koní, keramické brzdy... ale v garážovém haraburdí se přeci jen nenajde všechno.

,