Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kuriozita: K údržbě slavného McLarenu F1 je potřeba 20 let starý laptop

aktualizováno 
Supersportovní McLaren F1 uvedený na trh v roce 1992 je i dnes neskutečně fascinující auto, které ani po technické stránce vůbec nezestárlo. Proto možná překvapí, že k jeho pravidelnému servisu je zapotřebí také kousek muzeální techniky. Nezbytnou výbavou je totiž přes 20 let starý notebook.

McLaren F1 na ženevském autosalonu

I více než 24 let po svém zrození je McLaren F1 neskutečně fascinující auto. I dnes některá jeho technická řešení překvapují a patří na absolutní špičku. Ostatně dodnes McLaren F1 drží rychlostní rekord. Ten absolutní mu sice vzalo v roce 2005 Bugatti Veyron, ale stále je F1 nejrychlejším produkčním vozem s atmosférickým motorem.

Fotogalerie

Proto možná překvapí, že při jeho údržbě servisními techniky McLarenu je zapotřebí vpravdě historická technika. Dodnes totiž automobilka potřebuje k údržbě svého legendárního auta laptop, který pochází z doby zrodu auta. A jiný použít nemůže. Konkrétně jde o notebook Compaq LTE 5280 s operačním systémem MS DOS. Na něm běží speciální software, který se propojí se systémy automobilu.

Kvůli softwaru samotnému však onen konkrétní notebook zapotřebí není. Důvodem, proč může McLaren používat jen tento jeden konkrétní typ, je speciální CA karta (karta podmíněného přístupu), která se dá do notebooku nainstalovat. Právě tato autorizační karta je nutná pro propojení softwaru v notebooku s automobilem, bez ní diagnostika a další funkce neběží. Compaq LTE 5280 je jediným strojem, který tuto speciální kartu podporuje.

Compaq LTE 5280

V poslední době jsou ale s těmito notebooky u McLarenu čím dál větší potíže a navíc se funkční kousky špatně shánějí. Proto se chystá náhrada. „V současnosti pracujeme na novém rozhraní, které bude kompatibilní s moderními laptopy, protože ty staré Compaqy jsou čím dál méně spolehlivé a těžko se shánějí,“ potvrdil v reportáži serveru Jalopnik jeden z techniků McLaren Special Operations.

Než toto řešení McLaren vyvine, k servisu jednoho z nejcennějších supersportovních aut světa bude i nadále potřeba kus obstarožní výpočetní techniky, který od doby svého vzniku zastaral mnohem víc než legendární auto.





Nejčtenější

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.