Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Udržovat auto v kondici není levné. Musíte mít taky štěstí na servis

Sám jezdí patnáctiletým passatem. A zatím nenašel alternativu. Petr Petřík je automechanik-fachman. Moderní auta plná elektroniky a jemné techniky ho živí, sám ale kroutí hlavou, kam se jejich vývoj ubírá. "Pokud chcete mít co nejmíň problémů, shánějte co nejjednodušší auto," říká.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: GTÜ

Specializuje se hlavně na škodovky, volkswageny a audi. Ale "dělá" třeba i fordy. Opravuje taky žluté passaty pražským taxikářům. Ví tedy, jak je třeba udržet auto v kondici, aby vydrželo nápor v pražském provozu. Nadává na kvalitu nafty a radí měnit i to, co je podle výrobce věčné.

Auta jsou levná, ale udržovat je levné není. Je to spotřební zboží, dnes už nejsou auta stavěná na půl milionu a víc. Uživatel, který si nechá poradit, ale může i takové hranice dosáhnout s rozumnými náklady. "Když budete mít Octavii II 1,9 TDI a budete poslouchat znalého automechanika, vydrží půl milionu kilometrů," tvrdí.

Pokud chci spolehlivé auto, ve kterém nečíhá zrada, mám podle Petříka vybrat atmosférický motor bez jakéhokoliv přeplňování. Ideálně šestiválec.

Netrapte motor

Přeplňované motory, které dnes nabízejí automobilky stále vehementněji, vyžadují přece jen víc péče. V případě přeplňovaného motoru je třeba nechat turbo "odfouknout si" po rychlé jízdě. Petr Petřík doporučuje dvě minuty klidné jízdy. Nejčastější případy, kdy řidič svůj motor "pohřbí", jsou ty, kdy po sprintu levým pruhem dálnice dorazí k benzince a hned vypne rozdivočený motor.

"Největším problémem českého motoristy je kvalita nafty," říká majitel autoservisu, do kterého jezdí hlavně diesely.

Radí vybrat si jednu, dvě kvalitní benzinové stanice a tankovat vždy plnou. Doporučuje také netankovat, když vidím, že odjíždí cisterna. "Palivo se tankuje pod tlakem, který ho zvíří, a nahoru se dostanou všechny usazeniny a nečistoty, které jsou v jímce," popisuje. Ty pak natankujete do nádrže a na škodu na citlivých vstřikovačích je zaděláno.

Z tohoto pohledu jsou na tom lépe majitelé benziňáků. Ty snesou i méně kvalitní palivo. "Mají senzory klepání, přizpůsobí se. Ale zase mají vyšší spotřebu," popisuje dvě strany benzinové mince Petr Petřík.

Nejhorší nafta je podle něj od laciných benzinek. "To není nafta, to je lehký topný olej s příměsí. Nemaže, karbonuje motor," zlobí se. Nekvalitní palivo motor doslova zalepí. Podle Petříka se to nejčastěji stává přes zimu, kdy se jezdí v porovnání s létem klidněji. Pohyblivé části (typicky vířivé klapky v sání) se zakarbonují a nehýbou se, jak mají. I diesel, u kterého si všichni chválí zátah od nízkých otáček, je tak třeba občas vytáčet aspoň ke třem tisícům. "Nejezdit jen na 2 200 až 2 300 otáček, jak v dieselech všichni jezdíme," radí Petřík.

Vyžeňte pavouky

I dnes je potřeba o motory pečovat. Pokud jezdíte hlavně po městě, je třeba jednou za čas vyjet na dálnici "vyhnat pavouky". Pro moderní diesely je to nutnost, protože se musí vyčistit filtr pevných částic zachycující nebezpečné zplodiny vznikající při spalování nafty. "Software řídicí jednotky čeká na dálnici, aby vydal pokyn k zahájení procesu jeho čistění. Kdo jezdí jen po městě se do toho režimu nedostane," vysvětluje Petřík.

"Když jedete na dálnici filtr 'vypálit', nejde o konečnou rychlost, jde o otáčky," doplňuje Petřík. "Musíte zařadit čtyřku, vytočit motor na tři tisíce otáček a systém se vypálí. Jet na šestku dvě stě nemá smysl," zdůrazňuje.

Někteří motoristé, kterým drahý díl přestal fungovat, uvažují o jeho demontáži. "Filtr pevných částic se vymontovat dá, ale pokud máte děti a vozíte je na zadních sedačkách, tak je otrávíte," varuje Petr Petřík. "Spaliny se vracejí zpátky a pronikají do interiéru, bývá to i vidět, na panelech obložení se usazují saze."

I starý filtr pevných částic se dá podle Petříka zachránit. "Lze ho vyčistit. Existují firmy, které ho dají do pece, vypálí v asi 600 stupních a filtr funguje dál," popisuje. Petr Petřík se s filtrem, který u moderních nafťáků čistí to, co jde z výfuku, zase vrací ke kvalitě české nafty: "Všechna auta, která v cizině fungovala bez problémů, začnou po pár měsících provozu na českou naftu hlásit závadu filtru pevných částic."

Neposlouchejte manuály

Měňte i to, co se podle manuálu nemění, plyne z doporučení Petříka. Dalším velkým problémem jsou podle něj hlavně oleje s prodlouženým intervalem výměny (longlife). "Je tam velký problém," popisuje. "Aby uživatel dodržel záruční podmínky, musí měnit olej přesně podle předpisů výrobce a ve stanovených intervalech. Takže jste nuceni používat longlife oleje."

Zkušený automechanik radí okamžitě po skončení garance vyměnit olej za jiný a zkrátit intervaly jeho výměny. "Když tam ten olej necháte, je skoro záruka, že ve 120 až 150 tisících kilometrech začnou problémy," říká.

Stejně tak se mění "celoživotní" rozvodový řetěz. Automobilky podle Petříka začínají říkat, že životnost vozu je 250 tisíc kilometrů. "V tu chvíli máte vyměnit rozvodový řetěz, nebo auto."

Měnit se má i olej v převodovce, podle Petříka každých 150 až 180 tisíc kilometrů. "Je to normální náplň, takže degraduje. Jde o tisícikorunu," popisuje. "Třeba BMW ale v poslední generaci motorů přestává dělat výpustné šrouby," lamentuje.

Se stále rostoucími výkony dieselů, které je třeba přenést, trpí spojky a dvouhmotové setrvačníky, které tlumí vibrace. Petr Petřík jich za loňský rok vyměnil kolem dvou set. Bere už je přímo od výrobce. Od něj má instrukce, že spojka má životnost 100 tisíc kilometrů.

"Když jezdí auto z Prahy do Paříže, má najeto 700 tisíc kilometrů a má spojku v pořádku. V pražském provozu ale trpí. Životnost by se měla spíš měřit v motohodinách." V nízkých otáčkách v pražském provozu je dvouhmotový setrvačník stále v pohotovosti. Výměna dvouhmotového setrvačníku u passatu nebo octavie vyjde na nějakých patnáct až dvacet tisíc. Dnes se nabízí místo dvouhmotového přestavba na jednodušší. Před tím ale Petřík varuje, ničí prý převodovky.

Shánějte informace

Ani dnes není jednoduché vybrat spolehlivé auto, které nebude štamgastem v servisu. Ne všechny komponenty, které výrobci nakupují od dodavatelů jsou stejně kvalitní a jednoduše a za rozumné peníze opravitelné. Týká se to hlavně osazení dieselových motorů (čerpadla, vstřikovače) a elektroniky.

I na používání moderního auta je třeba trocha šoférského fištrónu a poslouchat rady, které nemusíte dostat ani ve značkovém servisu.

"Typickým příkladem jsou tříválce ve škodovkách. Ty, které mají mají rozvodový řetěz, nesmíte nechat zaparkované se zařazenou rychlostí v kopci," varuje Petřík. "Když je tak necháte bez zatažené ruční brzdy, přeskočí řetěz, protože je napínaný hydraulicky od tlaku motoru. Pokud neběží, tlak tam není, vymáčknou se napínáky a stavítka a řetěz přeskočí," popisuje. Své klienty už tak dva roky důrazně učí používat ruční brzdu.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...