Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Udržovat auto v kondici není levné. Musíte mít taky štěstí na servis

aktualizováno 
Sám jezdí patnáctiletým passatem. A zatím nenašel alternativu. Petr Petřík je automechanik-fachman. Moderní auta plná elektroniky a jemné techniky ho živí, sám ale kroutí hlavou, kam se jejich vývoj ubírá. "Pokud chcete mít co nejmíň problémů, shánějte co nejjednodušší auto," říká.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: GTÜ

Specializuje se hlavně na škodovky, volkswageny a audi. Ale "dělá" třeba i fordy. Opravuje taky žluté passaty pražským taxikářům. Ví tedy, jak je třeba udržet auto v kondici, aby vydrželo nápor v pražském provozu. Nadává na kvalitu nafty a radí měnit i to, co je podle výrobce věčné.

Auta jsou levná, ale udržovat je levné není. Je to spotřební zboží, dnes už nejsou auta stavěná na půl milionu a víc. Uživatel, který si nechá poradit, ale může i takové hranice dosáhnout s rozumnými náklady. "Když budete mít Octavii II 1,9 TDI a budete poslouchat znalého automechanika, vydrží půl milionu kilometrů," tvrdí.

Pokud chci spolehlivé auto, ve kterém nečíhá zrada, mám podle Petříka vybrat atmosférický motor bez jakéhokoliv přeplňování. Ideálně šestiválec.

Netrapte motor

Přeplňované motory, které dnes nabízejí automobilky stále vehementněji, vyžadují přece jen víc péče. V případě přeplňovaného motoru je třeba nechat turbo "odfouknout si" po rychlé jízdě. Petr Petřík doporučuje dvě minuty klidné jízdy. Nejčastější případy, kdy řidič svůj motor "pohřbí", jsou ty, kdy po sprintu levým pruhem dálnice dorazí k benzince a hned vypne rozdivočený motor.

"Největším problémem českého motoristy je kvalita nafty," říká majitel autoservisu, do kterého jezdí hlavně diesely.

Radí vybrat si jednu, dvě kvalitní benzinové stanice a tankovat vždy plnou. Doporučuje také netankovat, když vidím, že odjíždí cisterna. "Palivo se tankuje pod tlakem, který ho zvíří, a nahoru se dostanou všechny usazeniny a nečistoty, které jsou v jímce," popisuje. Ty pak natankujete do nádrže a na škodu na citlivých vstřikovačích je zaděláno.

Z tohoto pohledu jsou na tom lépe majitelé benziňáků. Ty snesou i méně kvalitní palivo. "Mají senzory klepání, přizpůsobí se. Ale zase mají vyšší spotřebu," popisuje dvě strany benzinové mince Petr Petřík.

Nejhorší nafta je podle něj od laciných benzinek. "To není nafta, to je lehký topný olej s příměsí. Nemaže, karbonuje motor," zlobí se. Nekvalitní palivo motor doslova zalepí. Podle Petříka se to nejčastěji stává přes zimu, kdy se jezdí v porovnání s létem klidněji. Pohyblivé části (typicky vířivé klapky v sání) se zakarbonují a nehýbou se, jak mají. I diesel, u kterého si všichni chválí zátah od nízkých otáček, je tak třeba občas vytáčet aspoň ke třem tisícům. "Nejezdit jen na 2 200 až 2 300 otáček, jak v dieselech všichni jezdíme," radí Petřík.

Vyžeňte pavouky

I dnes je potřeba o motory pečovat. Pokud jezdíte hlavně po městě, je třeba jednou za čas vyjet na dálnici "vyhnat pavouky". Pro moderní diesely je to nutnost, protože se musí vyčistit filtr pevných částic zachycující nebezpečné zplodiny vznikající při spalování nafty. "Software řídicí jednotky čeká na dálnici, aby vydal pokyn k zahájení procesu jeho čistění. Kdo jezdí jen po městě se do toho režimu nedostane," vysvětluje Petřík.

"Když jedete na dálnici filtr 'vypálit', nejde o konečnou rychlost, jde o otáčky," doplňuje Petřík. "Musíte zařadit čtyřku, vytočit motor na tři tisíce otáček a systém se vypálí. Jet na šestku dvě stě nemá smysl," zdůrazňuje.

Někteří motoristé, kterým drahý díl přestal fungovat, uvažují o jeho demontáži. "Filtr pevných částic se vymontovat dá, ale pokud máte děti a vozíte je na zadních sedačkách, tak je otrávíte," varuje Petr Petřík. "Spaliny se vracejí zpátky a pronikají do interiéru, bývá to i vidět, na panelech obložení se usazují saze."

I starý filtr pevných částic se dá podle Petříka zachránit. "Lze ho vyčistit. Existují firmy, které ho dají do pece, vypálí v asi 600 stupních a filtr funguje dál," popisuje. Petr Petřík se s filtrem, který u moderních nafťáků čistí to, co jde z výfuku, zase vrací ke kvalitě české nafty: "Všechna auta, která v cizině fungovala bez problémů, začnou po pár měsících provozu na českou naftu hlásit závadu filtru pevných částic."

Neposlouchejte manuály

Měňte i to, co se podle manuálu nemění, plyne z doporučení Petříka. Dalším velkým problémem jsou podle něj hlavně oleje s prodlouženým intervalem výměny (longlife). "Je tam velký problém," popisuje. "Aby uživatel dodržel záruční podmínky, musí měnit olej přesně podle předpisů výrobce a ve stanovených intervalech. Takže jste nuceni používat longlife oleje."

Zkušený automechanik radí okamžitě po skončení garance vyměnit olej za jiný a zkrátit intervaly jeho výměny. "Když tam ten olej necháte, je skoro záruka, že ve 120 až 150 tisících kilometrech začnou problémy," říká.

Stejně tak se mění "celoživotní" rozvodový řetěz. Automobilky podle Petříka začínají říkat, že životnost vozu je 250 tisíc kilometrů. "V tu chvíli máte vyměnit rozvodový řetěz, nebo auto."

Měnit se má i olej v převodovce, podle Petříka každých 150 až 180 tisíc kilometrů. "Je to normální náplň, takže degraduje. Jde o tisícikorunu," popisuje. "Třeba BMW ale v poslední generaci motorů přestává dělat výpustné šrouby," lamentuje.

Se stále rostoucími výkony dieselů, které je třeba přenést, trpí spojky a dvouhmotové setrvačníky, které tlumí vibrace. Petr Petřík jich za loňský rok vyměnil kolem dvou set. Bere už je přímo od výrobce. Od něj má instrukce, že spojka má životnost 100 tisíc kilometrů.

"Když jezdí auto z Prahy do Paříže, má najeto 700 tisíc kilometrů a má spojku v pořádku. V pražském provozu ale trpí. Životnost by se měla spíš měřit v motohodinách." V nízkých otáčkách v pražském provozu je dvouhmotový setrvačník stále v pohotovosti. Výměna dvouhmotového setrvačníku u passatu nebo octavie vyjde na nějakých patnáct až dvacet tisíc. Dnes se nabízí místo dvouhmotového přestavba na jednodušší. Před tím ale Petřík varuje, ničí prý převodovky.

Shánějte informace

Ani dnes není jednoduché vybrat spolehlivé auto, které nebude štamgastem v servisu. Ne všechny komponenty, které výrobci nakupují od dodavatelů jsou stejně kvalitní a jednoduše a za rozumné peníze opravitelné. Týká se to hlavně osazení dieselových motorů (čerpadla, vstřikovače) a elektroniky.

I na používání moderního auta je třeba trocha šoférského fištrónu a poslouchat rady, které nemusíte dostat ani ve značkovém servisu.

"Typickým příkladem jsou tříválce ve škodovkách. Ty, které mají mají rozvodový řetěz, nesmíte nechat zaparkované se zařazenou rychlostí v kopci," varuje Petřík. "Když je tak necháte bez zatažené ruční brzdy, přeskočí řetěz, protože je napínaný hydraulicky od tlaku motoru. Pokud neběží, tlak tam není, vymáčknou se napínáky a stavítka a řetěz přeskočí," popisuje. Své klienty už tak dva roky důrazně učí používat ruční brzdu.





Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.