Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ukradněte mi fabii. Červenou

  9:41aktualizováno  9:41
V hlavním městě ročně zmizí kolem osmi tisíc vozů, které většinou skončí za hranicemi. Tam totiž zákazníci berou Prahu jako "levný autobazar". Pražané by proto měli auta pečlivě zabezpečit - systémem satelitního vyhledávání či zámkem na řadicí páku.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jablotron

Karel Kratochvíl přiznává, že je na policejních služebnách v Praze 10 skoro jako doma. Tedy jako oběť. To proto, že mu už dvakrát za posledních šest let ukradli auto a pokaždé to bylo v desáté městské části, kde pracuje.

"Nejdřív jsem přišel o starého favorita. Věděl jsem, že už ho nikdy neuvidím, a tak jsem si v bazaru koupil na dojíždění do práce zánovní felicii. Jenže tu mi loni na podzim ukradli taky,“ hořekuje Kratochvíl, který se s krádeží druhého vozu nechtěl dlouho smířit. Nakonec mu to stejně nedalo - a pořídil si úplně novou fabii.

Sotva pár dní po nákupu nové škodovky se však Kratochvílovi jeho felicie vrátila. "Auto mi ukradli, asi na zakázku, a odvezli do Polska. Tam s ním ale zloděj boural a podle čísla motoru našli jeho oficiálního majitele - mě,“ vysvětluje Kratochvíl, který staré auto předal do péče synovi a to nové pečlivě zajistil.

Má v něm instalováno elektronické zabezpečení a parkuje ho skoro výhradně v garáži. "Koupil jsem ho sice na dojíždění, ale do práce už jezdím jenom tramvají,“ zapřísahá se.

Jako v autosalonu: klient si vybere značku, typ i barvu
V Praze se nejvíce kradou právě škodovky a také volkswageny. Na jejich věku a typu většinou nezáleží.
Starší vozy skončí na vrakovištích, kde se rozprodávají na náhradní díly.

Novější auta se vyvážejí mimo republiku. Asi sedmdesát procent z nich skončí v zemích bývalého Sovětského svazu.

Auta se kradou na objednávku a probíhá to podobně, jako kdyby zákazník přišel do autobazaru. "Klient v cílové zemi zadá typ vozidla, rok výroby, obsah a barvu a specializované automobilové gangy mu přesně takový typ v Praze ukradnou,“ popisuje detektiv Aleš Haisl, který vyšetřuje krádeže aut.

Na objednávku krade v Praze několik skupin zlodějů, jsou převážně z postsovětských republik. Takový gang bývá dobře organizovaný, proto se policistům často podaří pochytat drobné zlodějíčky, ale na šéfy gangu většinou nedosáhnou.

"Také jejich technické vybavení je daleko lepší než naše, jsou prostě o krok před námi,“ přiznávají policisté, proč mají zloději automobilů pořád navrch.

Zámek na řadicí páce a tajný spínač jsou samozřejmost
Nový systém, který do ulic plánuje umístit pražský magistrát, by mohl značně snížit počet krádeží.
Významně znesnadnit práci zlodějům mohou i sami majitelé aut. Třeba proto, že většina aut mizí v noci a majitelé jejich krádež ohlásí ráno. Systém tak nebude moci policii upozornit, že ulicí projíždí ukradené vozidlo.

Přesně to se stalo také Aleši Müllerovi z Hořovic. "Auto mi ukradli během noci a já jsem krádež ohlásil až ráno,“ vzpomíná Müller, který své nové auto parkuje na hlídaném parkovišti.

Ale jsou i jiné možnosti, dokonce levnější, než odstavit auto na hlídané parkoviště.

Například uzamykatelná bezpečnostní páka by měla být samozřejmostí. Policisté doporučují i další vynálezy: nainstalovat do vozu systém satelitního vyhledávání nebo jeden či dva tajné vypínače, bez jejichž zmáčknutí řidič nenastartuje.

"Nedoporučuji ale nechat si udělat tajný vypínač v typizovaném servisu, protože tam ho dávají pořád na stejné místo. Je lepší využít služeb nějakého soukromníka,“ navrhuje Haisl.

***

JAK SE KRADOU AUTA

Nejohroženější značky
1. Škoda
2. Volkswagen
3. Ford
4. Peugeot
5. Renault

*Kradou se také luxusní značky - Audi, Mercedes či BMW. Naopak „bezpečná“ jsou auta japonských a korejských výrobců, zloději pro ně nemají kupce.

*Profesionální zloději kradou za pomoci takzvaného "ježka“. To je minipočítač, který se používá v autoservisech. U moderních aut plných elektroniky se připojuje k palubní desce a mechanikům pomáhá najít poruchu. Jenže „ježek“ se dá sehnat i na černém trhu. Stojí 50 tisíc korun. Zloděj díky němu nastartuje rovnou přes palubní počítač.

*Jak zabezpečit automobil: Policisté doporučují uzamknout řadicí páku a pořídit si jeden nebo dva tajné vypínače - knoflík, bez jehož zmáčknutí se auto nenastartuje. Tajný vypínač je dobré nepřidávat v typizovaném servisu, protože tam ho dávají stále na stejné místo.
ZDROJ: POLICIE ČR

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.