Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ukrývali jsme tatru pana prezidenta - nejvzácnější české auto

  13:17
Ten vůz je jednou z největších atrakcí na ohromné výstavě veteránů, jaká neměla ve střední Evropě obdoby. Kdyby však automobil Tatra prezidenta Masaryka, který je dnes národní památkou, za války neukryl otec lékařky z Lovosic, už by neexistoval.

Tater 80 bylo vyrobeno celkem 22. V provedení Landauet však pouze jedna. Patřila prezidentu Masarykovi. | foto: Národní technické muzeum

"Český Rolls-Royce“ a jeden z nejvzácnějších českých automobilů, Tatra 80 prezidenta T. G. Masaryka, nyní obdivují tisíce návštěvníků výjimečné výstavy veteránů ve Vídni.

Jeho cena je nevyčíslitelná, Česko ho vystavovatelům zapůjčilo jen pod podmínkou, že se za něj zaručí rakouský stát. Vůz má však zajímavý osud. Kdyby nebyl stroj z roku 1935 za války ukryt, zřejmě by jej zničili nacisté.

"Když jsem to auto viděla na fotografii, uvědomila jsem si, že to je ten vůz, co tatínek v době války schovával ve své garáži v Benešově u Prahy,“ říká dcera zachránce vzácného exempláře Soběslava Švíglera. Jarmila Slavíčková dnes coby oční lékařka vyšetřuje své pacienty v Lovosicích.

"Mně bylo v té době šest let a tatínek mě čas od času brával s sebou do garáže, která stála v Benešově na Malém náměstí. Byl to veliký dvůr, vešlo se tam tak šest aut,“ říká Slavíčková.

"Tatínek tam měl ale složené samé pneumatiky. Když jsem byla hodná, nechával mě lézt v tunelech z těch pneumatik,“ líčí svůj nevšední zážitek z dětství.

Nečekaný objev
Když jednou přelezla všechny ty pneumatiky, objevila velký automobil. Zaskočený otec ji nejdřív pokáral.

"Pak si mě ale vzal stranou a vysvětloval, že je to auto pana prezidenta a že za žádnou cenu nesmím nikomu o něm říci. Pak mne pustil dovnitř, abych prý jednou mohla říct, že jsem v tom autě seděla,“ říká Slavíčková.

Vše se odehrálo krátce před tím, než do Benešova přijeli na konci války Sověti. Pan Švígler schovával prezidentskou limuzínu pod hromadami pneumatik celou válku, nepochybně tak riskoval svůj život.

"Hrozně mě zajímalo, proč v něm bylo sklo mezi sedadly řidiče a cestujících. V autě byl také kartáč na šaty. Můj otec si ho vzal na památku. Měli jsme ho dlouho doma vystavený,“ vzpomíná Slavíčková.

Gestapo naštěstí vozidlo neobjevilo. "Vím, že maminka asi dvakrát plakala a říkala mi: dneska zase byly na tom dvoře gestapáci a ty o tom autě víš, nesmíš to nikde říct. Tatínek tehdy musel dvůr otevřít. Ptali se, zda je to plné pneumatik. Spokojili se s kladnou odpovědí,“ líčí tehdejší dramatické okamžiky dcera zachránce legendárního automobilu.

Jak se auto do benešovské garáže dostalo, není jasné, stejně jak z ní zmizelo a kdo jej odvezl.

"Otec o tom přede mnou nikdy nemluvil,“ říká dnes Slavíčková, která se po studiu provdala do Kanady a do vlasti se vrátila až v roce 1984.

Jednu z verzí, proč nakonec auto skončilo u Švíglera, podporují jeho tehdejší styky s velkostatkářem Josefem Počepickým z nedalekých Uhlířských Janovic.

Jarmila Slavíčková jejíž otec skrýval v době okupace automobil prezidenta T. G. Masaryka

"Na jejich statek jsem jezdila se svou tetou. Jednou jsem tam spala na mosazných postelích a řekli mi, že je to postel pana prezidenta Beneše,“ vzpomíná Slavíčková. Mohlo jít tedy o úsilí českých agrárníků, spojených s politickými kruhy, ukrýt před nacisty vzácný exemplář české historie.

Přesná dokumentace osudu k vozidlu, vystavovanému dnes ve Vídni, existuje až od srpna 1957, kdy ho do této instituce předala Ludmila Kloudová, která se v rámci Masarykova ústavu starala o bývalý Masarykův majetek.

Životní příběh Soběslava Švíglera, zachránce Masarykova automobilu, je čítankovým příkladem šikanování drobného živnostníka. Začínal tím, že myl auta u pumpy, a pak se stal prodejním úředníkem automobilky Praga, dojíždějícím za prací do Prahy.

Později si v Benešově založil obchod s náhradními díly a zároveň prodával auta například okolním statkářům.

Po únoru 1948 mu obchod vzali komunisti. "Mě nenechali studovat v Praze, ale až v Plzni. Zdůvodnění znělo, abych se dostala z vlivu svých buržoazních rodičů, vzpomíná Slavíčková.

"My jsme byly tak buržoazní rodina s třemi dětmi, že já jsem musela každé prázdniny chodit na pole. Moje studium podmínili tím, že otec musí spravovat traktory,“ dodává.

Švígler se pak stal vedoucím autodopravy v benešovské mlékárně. "Jednou přišel domů a řekl - mám po práci. Že prý tam nemůže pracovat, protože prý při shánění náhradních dílů využívá svých buržoazních styků,“ líčí události z roku 1956 jeho dcera.

"Říkal, že doba mu zničila život, nenáviděl režim až do konce svého života,“ dodává. Nových časů se zachránce Masarykovy Tatry ale přeci jen dočkal, zemřel čtyři roky po sametové revoluci.

Slavný vůz patří k Chromovaným klenotům

Mimořádná výstava historických automobilů probíhá v Technickém muzeu Vídeň od minulého týdne.

Nejdražší výstava v historii muzea nabízí do 2. března příštího roku návštěvníkům celkem 36 unikátních vozů, včetně dvou ze sbírek pražského Národního technického muzea.

Česká vláda rozhodla, že na výstavu mohou být zapůjčeny Tatra 80 V12 Landaulet z roku 1935, vyrobená pro prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, a závodní osmiválec Bugatti 51 z roku 1931, na němž sbírali vítězné vavříny Jiří Kristián Lobkowicz a Zdeněk Pohl. Oba vozy byly prohlášeny za národní kulturní památku.

I ostatní ve Vídni vystavené exponáty jsou převážně z meziválečného období. Nejstarší vozidlo ale pochází už z roku 1908 a pro kontrast je na výstavě i několik vozidel poválečných a současných.

Navíc jsou všechny představované automobily výjimečné, ať už technicky nebo pokud jde o osobnosti, které je používaly nebo vlastnily. Naplňují tak název výstavy Chromované klenoty - auta s historií.

Jak zdůraznila ředitelka muzea Gabriele Zunová-Kratká, výstava je jedinečná nejen v Rakousku, ale v celoevropském měřítku.

"Exponáty jsou tak cenné, že jen jejich pojištění představuje zatím největší výdaj tohoto druhu v historii muzea,“ řekla Zunová-Kratká, ale odmítla sdělit konkrétní částky.

Na výstavu přispělo kromě pražského Národního technického muzea ještě sedm dalších zahraničních institucí - muzeí a významných automobilek - a několik soukromých sběratelů.

K vidění jsou auta takových značek jako Rolls-Royce, Bugatti, Packard, Bentley, Alfa Romeo, Cadillac, Austro-Daimler, MercedesBenz, Gräf&Stift, Steyr, Ferrari a další. Podmínkou zařazení do výstavy bylo také to, že musí jít o originály ve výborném technickém stavu.

Autoři: , ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...