Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ulovte další koně, nechte motor pořádně dýchat se sportovním filtrem

aktualizováno 
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo závislá na množství nasávaného vzduchu, a proto k určitému zvýšení výkonu postačí vyměnit běžný vzduchový filtr za sportovní.

Sportovní filtr molitanový

Pro zvýšení výkonu auta není nutné podstupovat úpravy, které mohou motoru spíše uškodit. Pár koní můžete zkusit nahnat pod kapotu lepším vzduchovým filtrem.

Sportovní vzduchové filtry umí nabídnout nejen zvýšení dosavadního výkonu motoru (zážehového i vznětového), ale také točivého momentu. Univerzální začínají na cenách kolem pěti set korun. Speciální, určené pro jednotlivé značky a modely, jsou dražší, na fabii je pořídíte přibližně od 1 500 korun.

Sportovní filtry

Dýchání je důležité

Režim spalování motoru je závislý na množství nasátého vzduchu, z něhož se odvíjí nastavení množství vstřikovaného paliva. Čím má motor více vzduchu, tím více paliva dostává, což se projeví na živějším chování.

Jednou z hlavních nevýhod tradičních papírových nebo syntetických vzduchových filtrů je jejich postupné zanášení v průběhu ježdění. Nečistoty zachycené na povrchu brání dalšímu průchodu vzduchu, protože se otvory postupem času ucpávají. Pomalu, ale jistě tak dochází k lineárnímu snižování objemu procházejícího vzduchu, který je tolik potřebný pro správný chod motoru. Výkonu motoru se potom vytrácí a naopak se zvyšuje spotřeba paliva.

Jednou z možností je tyto papírové filtry nahradit sportovními bavlněnými či molitanovými, které jsou takřka nesmrtelné. Jejich struktura totiž umožňuje nasát podstatně více vzduchu. Nemusíte přitom na sací soustavě dělat žádné náročné úpravy, protože se sportovní filtrační vložky vyrábějí v běžných rozměrech a jednoduše je vyměníte za ten obyčejný papírový. Stačí u některého z výrobců nebo prodejců zadat typ vozu.

Sportovní filtr

Sportovní vzduchový filtr je tvořen skládanou bavlnou a ocelovou mřížkou. Bavlna zaručuje lepší propustnost nasávaného vzduchu (až o 40 %) a pomocí oleje, který je vyvinut výrobcem, filtruje jemný prach. Ocelová mřížka zachycuje větší nečistoty např. hmyz, listí, kamínky a udržuje tvar sportovního vzduchového filtru. Mřížka je spolu s bavlnou zalisována do gumy, která zabezpečuje utěsnění sání. Filtrační schopnost je tak totožná se sériovým filtrem. Navíc bavlněný filtr po vyčištění vykazuje dokonce vyšší účinnost filtrace, než když je nový. Jeho čištěním se totiž třepí bavlna, čímž se zvyšuje počet mikrovláken.

Sportovní vzduchové filtry tak umožní vozu lepší akceleraci a pružnost motoru pomocí zvýšení dosavadního výkonu a točivého momentu (o 3 až 7 %), nižší spotřebu paliva (až o 8 %) a lepší vytáčení do vyšších otáček. Životnost filtru je stanovena výrobcem na 500 000 km při dodržení požadavků na údržbu filtru.

Nevyhazuje se, pouze čistí

Sportovní bavlněný filtr se totiž nemění, pouze se čistí po 15 000 km, aby zajišťoval stále stejnou průchodnost vzduchu. Celý postup je jednoduchý a zvládne ho každý. Filtr vyjmete z "air boxu" a mírným oklepáním, popřípadě štětcem očistíte hrubé nečistoty. Připravíte roztok (čisticí sada se dá koupit přibližně za čtyři stovky) určený výrobcem a rozředěný vodou do nádoby a filtr do ní ponoříte přibližně na 20 minut.

Potom ho očistěte pod proudem vody, nechte vyschnout a naneste na něj olej určený výrobcem (také bývá součástí čisticí sady), dokud filtr nezbarvíte dle barvy oleje. Filtr necháte zaschnout a asi po dvou hodinách opět namontujete. Je to opravdu jednoduché, ale musíte pamatovat na to, že se bavlněný filtr nikdy nesmí profukovat vzduchem.

Kromě filtrační vložky, která je již výrobcem přizpůsobena typu vozu, si můžete do vozu namontovat celý nasávací kit neboli kónický filtr. Ten je však většinou nabízen pouze na vybrané typy vozů, u kterých je z technického hlediska možné sportovní filtr namontovat zpravidla přímo na měřící jednotku množství nasávaného vzduchu. Celý kit pro škodovky vyjde na 3,5 (fabia) až šest tisíc (octavia).

Sportovní filtr pro Mitsubishi Lancer EVO X

Sportovní filtr pro Mitsubishi Lancer EVO X

Tímto se odstraní turbulence nasávaného vzduchu a zkrátí se cesta sání. Sportovní vzduchové filtry poskytují nárůst výkonu dle typu a obsahu motoru o 5 až 7 %. Zaniká tak nepříjemná prodleva na akcelerátoru a motor se lépe vytáčí do maximálních povolených otáček.

Sportovní vzduchový filtr se dodává včetně návodu a upevňovacích dílů (držák, pásky, matice, šrouby). Účinnost sportovních filtrů dokládají také provedená měření. Například u Mitsubishi Lancer Evo X stoupl pouze zabudováním sportovního nasávacího kitu výkon o 21,5 k. Na českém trhu lze zakoupit sportovní bavlněné filtry hned od několika firem, z nichž nejznámější jsou K&N, JR Filters, BMC, Green, HKS nebo Pipercross. Vybírat je opravdu z čeho.

Autoři:




Nejčtenější

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Další z rubriky

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.