Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ulovte další koně, nechte motor pořádně dýchat se sportovním filtrem

aktualizováno 
Stejně jako člověk potřebuje i motor k dosažení největšího výkonu dostatek kyslíku. Výkonnost pohonné jednotky je přímo závislá na množství nasávaného vzduchu, a proto k určitému zvýšení výkonu postačí vyměnit běžný vzduchový filtr za sportovní.

Sportovní filtr molitanový

Pro zvýšení výkonu auta není nutné podstupovat úpravy, které mohou motoru spíše uškodit. Pár koní můžete zkusit nahnat pod kapotu lepším vzduchovým filtrem.

Sportovní vzduchové filtry umí nabídnout nejen zvýšení dosavadního výkonu motoru (zážehového i vznětového), ale také točivého momentu. Univerzální začínají na cenách kolem pěti set korun. Speciální, určené pro jednotlivé značky a modely, jsou dražší, na fabii je pořídíte přibližně od 1 500 korun.

Sportovní filtry

Dýchání je důležité

Režim spalování motoru je závislý na množství nasátého vzduchu, z něhož se odvíjí nastavení množství vstřikovaného paliva. Čím má motor více vzduchu, tím více paliva dostává, což se projeví na živějším chování.

Jednou z hlavních nevýhod tradičních papírových nebo syntetických vzduchových filtrů je jejich postupné zanášení v průběhu ježdění. Nečistoty zachycené na povrchu brání dalšímu průchodu vzduchu, protože se otvory postupem času ucpávají. Pomalu, ale jistě tak dochází k lineárnímu snižování objemu procházejícího vzduchu, který je tolik potřebný pro správný chod motoru. Výkonu motoru se potom vytrácí a naopak se zvyšuje spotřeba paliva.

Jednou z možností je tyto papírové filtry nahradit sportovními bavlněnými či molitanovými, které jsou takřka nesmrtelné. Jejich struktura totiž umožňuje nasát podstatně více vzduchu. Nemusíte přitom na sací soustavě dělat žádné náročné úpravy, protože se sportovní filtrační vložky vyrábějí v běžných rozměrech a jednoduše je vyměníte za ten obyčejný papírový. Stačí u některého z výrobců nebo prodejců zadat typ vozu.

Sportovní filtr

Sportovní vzduchový filtr je tvořen skládanou bavlnou a ocelovou mřížkou. Bavlna zaručuje lepší propustnost nasávaného vzduchu (až o 40 %) a pomocí oleje, který je vyvinut výrobcem, filtruje jemný prach. Ocelová mřížka zachycuje větší nečistoty např. hmyz, listí, kamínky a udržuje tvar sportovního vzduchového filtru. Mřížka je spolu s bavlnou zalisována do gumy, která zabezpečuje utěsnění sání. Filtrační schopnost je tak totožná se sériovým filtrem. Navíc bavlněný filtr po vyčištění vykazuje dokonce vyšší účinnost filtrace, než když je nový. Jeho čištěním se totiž třepí bavlna, čímž se zvyšuje počet mikrovláken.

Sportovní vzduchové filtry tak umožní vozu lepší akceleraci a pružnost motoru pomocí zvýšení dosavadního výkonu a točivého momentu (o 3 až 7 %), nižší spotřebu paliva (až o 8 %) a lepší vytáčení do vyšších otáček. Životnost filtru je stanovena výrobcem na 500 000 km při dodržení požadavků na údržbu filtru.

Nevyhazuje se, pouze čistí

Sportovní bavlněný filtr se totiž nemění, pouze se čistí po 15 000 km, aby zajišťoval stále stejnou průchodnost vzduchu. Celý postup je jednoduchý a zvládne ho každý. Filtr vyjmete z "air boxu" a mírným oklepáním, popřípadě štětcem očistíte hrubé nečistoty. Připravíte roztok (čisticí sada se dá koupit přibližně za čtyři stovky) určený výrobcem a rozředěný vodou do nádoby a filtr do ní ponoříte přibližně na 20 minut.

Potom ho očistěte pod proudem vody, nechte vyschnout a naneste na něj olej určený výrobcem (také bývá součástí čisticí sady), dokud filtr nezbarvíte dle barvy oleje. Filtr necháte zaschnout a asi po dvou hodinách opět namontujete. Je to opravdu jednoduché, ale musíte pamatovat na to, že se bavlněný filtr nikdy nesmí profukovat vzduchem.

Kromě filtrační vložky, která je již výrobcem přizpůsobena typu vozu, si můžete do vozu namontovat celý nasávací kit neboli kónický filtr. Ten je však většinou nabízen pouze na vybrané typy vozů, u kterých je z technického hlediska možné sportovní filtr namontovat zpravidla přímo na měřící jednotku množství nasávaného vzduchu. Celý kit pro škodovky vyjde na 3,5 (fabia) až šest tisíc (octavia).

Sportovní filtr pro Mitsubishi Lancer EVO X

Sportovní filtr pro Mitsubishi Lancer EVO X

Tímto se odstraní turbulence nasávaného vzduchu a zkrátí se cesta sání. Sportovní vzduchové filtry poskytují nárůst výkonu dle typu a obsahu motoru o 5 až 7 %. Zaniká tak nepříjemná prodleva na akcelerátoru a motor se lépe vytáčí do maximálních povolených otáček.

Sportovní vzduchový filtr se dodává včetně návodu a upevňovacích dílů (držák, pásky, matice, šrouby). Účinnost sportovních filtrů dokládají také provedená měření. Například u Mitsubishi Lancer Evo X stoupl pouze zabudováním sportovního nasávacího kitu výkon o 21,5 k. Na českém trhu lze zakoupit sportovní bavlněné filtry hned od několika firem, z nichž nejznámější jsou K&N, JR Filters, BMC, Green, HKS nebo Pipercross. Vybírat je opravdu z čeho.

Autoři:




Nejčtenější

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.
Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.

r.v. 2015, naj. 72 683 km, diesel
559 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.