Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mrtvých na silnicích ubývá, nejohroženější jsou mladí

  15:08aktualizováno  15:08
Vážných následků dopravních nehod ubývá. Mezi roky 2007 až 2013 počet nehod na silnicích klesl na polovinu, těžce zraněných při dopravních nehodách pak klesl o 30 procent. Spočítal to Český statistický úřad. Přesto se Česko stále drží mezi zeměmi s nejvyšší mírou silniční nehodovosti v EU.

Na českých silnicích zemřelo vloni 583 lidí. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Podle ČSÚ stojí za snížením počtu obětí automobilových nehod zlepšení automobilového parku, rozvoj dopravní infrastruktury a v neposlední řadě osvěta mezi řidiči. Tento příznivý trend se však během letošních prvních tří čtvrtletí zastavil a nehod opět přibylo zejména kvůli vysokému počtu obětí v červnu a v září, upozornil analytik ČSÚ Jiří Kamenický.

V posledních letech zaznamenává ČSÚ snižování následné úmrtnosti. Zatímco v roce 1995 bylo z celkového počtu obětí silničních nehod zaznamenáno 13 procent zemřelých v rozmezí jednoho až třiceti dnů po nehodě, v roce 2010 byl tento ukazatel jen poloviční.

V přepočtu úmrtí na počet obyvatel ovšem patří Česko stále mezi nejhorší ve střední Evropě. Na milion obyvatel připadalo v roce 2013 v České republice 62 úmrtí při silniční nehodě, což bylo o pětinu více než v zemích Evropské unie, doplnil Kamenický. Česko tak obsadilo předposlední pozici ve středoevropském regionu, poslední skončilo Polsko.

Mladí v ohrožení

Studie Allianz zjistila, že mladí lidé jsou ve světě nejčastěji oběťmi dopravních nehod, a to bez ohledu na ekonomickou vyspělost jednotlivých zemí. Neuvěřitelných 31 procent všech smrtelných havárií totiž statistiky připisují právě lidem ve věku od 15 do 29 let. Na silnicích v celém světě tak každoročně zemře 400 tisíc mladých lidí. „Až za haváriemi zůstávají jako příčiny úmrtí v této věkové kategorii nemoci, drogy, sebevraždy, násilnosti a války,“ uvádí Václav Bálek, mluvčí české pobočky pojišťovny Allianz.

Na základě údajů Světové zdravotnické organizace zahrnující řidiče aut, motorek, cyklisty i chodce je podle propočtů Allianz centra pro technologie Česká republika ve světovém žebříčku na 36. pozici v počtu úmrtí. Z okolních zemí jsou na tom lépe než my Německo a Rakousko. Nejlépe jezdí v Evropě motoristé ve Švédsku, Velké Británii a na Maltě. Celosvětově dopadla nejhůře Dominikánská republika před Thajskem a Venezuelou.

Každoročně zemře na silnicích ve světě 1,3 milionu lidí a více než 50 milionů se jich zraní. Na 100 tisíc obyvatel jich tak průměrně 18 přijde o život kvůli dopravním nehodám.

Na českých silnicích zemřelo vloni 583 lidí. Se 63 usmrcenými na milion obyvatel je naše země i nadále výrazně nad průměrem zemí EU.

Nejvíce automobilových nehod se zdravotními následky v Česku v přepočtu na obyvatele zaznamenal ČSÚ mezi lety 2010 až 2013 v Jihočeském kraji, kde množství nehod překročilo o čtvrtinu celorepublikový průměr. Nadprůměrná nehodovost byla i v Libereckém, Plzeňském a Pardubickém kraji. V Praze byly počty nehod s následky na zdraví proti relativní úrovni v ČR naopak o pětinu nižší.

Zatímco počet nehod na silnicích zaznamenal v posledních letech obecně zlepšující se trend, množství nehod na železnici spíše stagnovalo, uvedl ČSÚ. Mírný nárůst naopak úřad zaznamenal u autobusové nebo trolejbusové dopravy. Zhruba deset procent obětí na železnici tvoří střety na železničních přejezdech.

Autoři: ,






Nejčtenější

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.