Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mrtvých na silnicích ubývá, nejohroženější jsou mladí

  15:08aktualizováno  15:08
Vážných následků dopravních nehod ubývá. Mezi roky 2007 až 2013 počet nehod na silnicích klesl na polovinu, těžce zraněných při dopravních nehodách pak klesl o 30 procent. Spočítal to Český statistický úřad. Přesto se Česko stále drží mezi zeměmi s nejvyšší mírou silniční nehodovosti v EU.

Na českých silnicích zemřelo vloni 583 lidí. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Podle ČSÚ stojí za snížením počtu obětí automobilových nehod zlepšení automobilového parku, rozvoj dopravní infrastruktury a v neposlední řadě osvěta mezi řidiči. Tento příznivý trend se však během letošních prvních tří čtvrtletí zastavil a nehod opět přibylo zejména kvůli vysokému počtu obětí v červnu a v září, upozornil analytik ČSÚ Jiří Kamenický.

V posledních letech zaznamenává ČSÚ snižování následné úmrtnosti. Zatímco v roce 1995 bylo z celkového počtu obětí silničních nehod zaznamenáno 13 procent zemřelých v rozmezí jednoho až třiceti dnů po nehodě, v roce 2010 byl tento ukazatel jen poloviční.

V přepočtu úmrtí na počet obyvatel ovšem patří Česko stále mezi nejhorší ve střední Evropě. Na milion obyvatel připadalo v roce 2013 v České republice 62 úmrtí při silniční nehodě, což bylo o pětinu více než v zemích Evropské unie, doplnil Kamenický. Česko tak obsadilo předposlední pozici ve středoevropském regionu, poslední skončilo Polsko.

Mladí v ohrožení

Studie Allianz zjistila, že mladí lidé jsou ve světě nejčastěji oběťmi dopravních nehod, a to bez ohledu na ekonomickou vyspělost jednotlivých zemí. Neuvěřitelných 31 procent všech smrtelných havárií totiž statistiky připisují právě lidem ve věku od 15 do 29 let. Na silnicích v celém světě tak každoročně zemře 400 tisíc mladých lidí. „Až za haváriemi zůstávají jako příčiny úmrtí v této věkové kategorii nemoci, drogy, sebevraždy, násilnosti a války,“ uvádí Václav Bálek, mluvčí české pobočky pojišťovny Allianz.

Na základě údajů Světové zdravotnické organizace zahrnující řidiče aut, motorek, cyklisty i chodce je podle propočtů Allianz centra pro technologie Česká republika ve světovém žebříčku na 36. pozici v počtu úmrtí. Z okolních zemí jsou na tom lépe než my Německo a Rakousko. Nejlépe jezdí v Evropě motoristé ve Švédsku, Velké Británii a na Maltě. Celosvětově dopadla nejhůře Dominikánská republika před Thajskem a Venezuelou.

Každoročně zemře na silnicích ve světě 1,3 milionu lidí a více než 50 milionů se jich zraní. Na 100 tisíc obyvatel jich tak průměrně 18 přijde o život kvůli dopravním nehodám.

Na českých silnicích zemřelo vloni 583 lidí. Se 63 usmrcenými na milion obyvatel je naše země i nadále výrazně nad průměrem zemí EU.

Nejvíce automobilových nehod se zdravotními následky v Česku v přepočtu na obyvatele zaznamenal ČSÚ mezi lety 2010 až 2013 v Jihočeském kraji, kde množství nehod překročilo o čtvrtinu celorepublikový průměr. Nadprůměrná nehodovost byla i v Libereckém, Plzeňském a Pardubickém kraji. V Praze byly počty nehod s následky na zdraví proti relativní úrovni v ČR naopak o pětinu nižší.

Zatímco počet nehod na silnicích zaznamenal v posledních letech obecně zlepšující se trend, množství nehod na železnici spíše stagnovalo, uvedl ČSÚ. Mírný nárůst naopak úřad zaznamenal u autobusové nebo trolejbusové dopravy. Zhruba deset procent obětí na železnici tvoří střety na železničních přejezdech.

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.