JAK Z AMERICKÉHO FILMU. Nový služební vůz novoměstských strážníků prý budí respekt a má oproti běžně používaným škodovkám řadu výhod, které policistům usnadňují práci.

JAK Z AMERICKÉHO FILMU. Nový služební vůz novoměstských strážníků prý budí respekt a má oproti běžně používaným škodovkám řadu výhod, které policistům usnadňují práci. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Unikátní americký bourák pro městskou policii vyšel výhodněji než octavia

  • 496
Některým úředníkům radnice v Novém Městě nad Metují už několik týdnů vrtá hlavou, co si to tamní strážníci pořídili za služební vůz. Do ulic města totiž nedávno vyjeli v policejním hlídkovém voze - čistokrevné "americe" Dodge Charger.

"To si někdo jen splnil svůj sen, když si ho nemůže koupit za vlastní peníze," říká jedna z pracovnic úřadu, která si nepřeje být jmenována. 

Vrchní strážník městské policie Petr Čermák si prý rozhodně na Ameriku hrát nechce. "Oslovil jsem různé výrobce, jak domácí, tak dovozce zahraničních vozů. Ale bohužel jsem zjistil, že vozy dodávané pro policii jsou jen barevně upraveny a vybaveny výstražným zařízením a vysílačkou. To je absolutně nedostačující," tvrdí Čermák.

Servis auta by podle něj neměl být dražší než u běžné škodovky. Na vůz je záruka a pro pozdější dobu dodavatel garantoval, že technici značkového servisu budou při případné opravě automobilu pracovat za mnohem nižší sazby, než je obvyklé ve značkových servisech tuzemských aut. Totéž prý platí i o cenách náhradních dílů.

Vozy stejného výrobce mají i strážníci v Opatovicích nad Labem a v Lázních Bohdanči. V Novém Městě si však pořídili novější model než jejich kolegové na Pardubicku. Dosud využívali fabii jako policisté České republiky, ale se slabší verzí motoru. Tento typ vozu jim prý nevyhovoval.

"Trápil nás nedostatečný elektrosystém, který byl při vybavení, jako jsou výstražná světla, vysílačka, videokamera, laserové měřicí zařízení a další přístroje přetížený. Vozidlo při takovém zatížení mělo velkou poruchovost a vysoké náklady na opravy," vysvětluje Čermák.

Novoměstští zastupitelé proto v první polovině letošního roku rozhodli o nákupu nového auta. "Nikdo z nás dnes nepochybuje o potřebě speciálních vozidel pro hasiče či záchrannou službu, avšak není už tak samozřejmé, že plnění úkolů policie vyžaduje speciální vybavení, tedy i speciální vozidla," míní Čermák.

Novým vozem novoměstské policie je tedy vůz značky Dodge Charger vyrobený vloni ve speciální policejní verzi. Má reflexní barevné označení městské policie, výstražné světelné a zvukové zařízení, úpravu chlazení motoru, přídavný chladič oleje, výkonnější brzdy s přídavným chlazením, zesílené nápravy a disky kol, výkonnější alternátor a baterii či speciální středovou konzolu s vlastním elektrorozvodem k umístění a připojení elektropřístrojů. Na tento typ vozu prý v současnosti přechází řada policejních okrsků v USA.

Vůz má také bezpečnostní přepážku zamezující napadení strážníků při přepravě osob, omyvatelné potahy a plastovou vanu na podlaze celého vozu pro snadnou údržbu, přídavné pátrací světlomety a mnoho dalších úprav a vybavení ulehčujícího výkon služby strážníků.

"Samozřejmě hasicí přístroj, nadstandardní lékárnu, kyslíkový přístroj, vyprošťovací nářadí, odchytové vybavení a další věci využijeme z výbavy původního vozu městské policie," ujišťuje vrchní strážník.

Radnice poskytla na nákup amerického policejního vozu 760 tisíc korun, což podle Čermáka byla v době nákupu auta cena srovnatelná s cenou standardního vozu Škoda Octavia combi bez policejního vybavení.

"Na novém autě si ceníme především oddělení prostoru řidiče od zadní části auta. Už v prvních dnech jsme zjistili, že vůz má pro řidiče velký psychologický efekt. Když jedeme k nehodě, předpisově zastavují na krajnici, při kontrole se nepokoušejí ujíždět. Mají před ním respekt," říká Čermák.

Dodge Charger: unikát, kterých je v Česku málo

Dodge Charger

Charger je obrovský, neskromný, svalnatý. Je to typický potomek amerických "muscle-cars". Aut, ze kterých čiší síla a spotřeba je až to poslední, nač myslí.

Charger byl ve zlatých letech šedesátých a sedmdesátých let, kdy se soutěžilo o co nejdelší řízený smyk, největší množství spáleného benzinu a rychlost, s jakou ubývají zadní pneumatiky, velké kupé. Moderní charger je naopak nepřehlédnutelný sedan.

Je víc než pět metrů dlouhý, ani další míry nejsou zrovna kapesní (5082 mm délky x 1891 šířky a 1479 výšky, rozvor 3048 mm). Charger stojí na základech Chrysleru 300C a Dodge Magnum.

Základní motor je 3,5litrový šestiválcový benziňák s výkonem 186 kW. Druhou volbou je legendární benzinový osmiválec HEMI s objemem 5,7 liru, jehož nejvyšší výkon činí 254 kilowattů. Ve správné "americe" musí síla motoru proudit na zadní kola. V případě silnějšího osmiválce si musí zadní gumy poradit s 525 kroutícími newtonmetry.

Stojí za pozornost, že charger evropská zastoupení Dodge nenabízí. "Tento model není oficiálně dovážen do Evropy, není na něj oficiální evropská záruka. Vozy, které jsou v Česku v nabídce, jsou individuálně dovezené," říkají v pražském dealerství automobilky.

Na českém internetu jsme našli jeden roční, ojetý za 520 tisíc, a jeden nový ve vrcholové verzi SRT za 1 199 000.

,