Koncepty většinou známe jako roztodivné kreace, při jejichž tvorbě si mohou designéři dovolit fantazírovat. Vizionář jménem Giugiaro takto přivezl v roce 1988 na autosalon do Turína koncept Aztec.
Koncepty mají pod kapotou občas i motory a jsou schopny jezdit, mnohdy jim ale k pohybu musí dopomoci síla lidských svalů. Některé nemají motor, jiné dokonce vůbec žádné vnitřnosti.
Čtyři metry dvacet dlouhý aztec dostal přeplňovaný pětiválec z Audi, auto s ním umělo uhánět dvěstěčtyřicítkou.
Otevřený vůz, který střechu považuje za zbytečnost, měl pro řidiče a jednoho pasažéra připraveny dva oddělené kokpity. Každý zvlášť zapuštěný do hladkého a dynamického těla auta a každý s vlastním oblým čelním sklem. Posádka spolu mohla komunikovat jen pomocí vysílačky (interkomu) - jako na motorkách nebo v rallyeových speciálech.
Projekt Giugiarova studia Italdesign se před několika lety tak zalíbil japonské firmě Compakt, že si usmyslela vytvořit pár funkčních exemplářů pro japonské boháče.
Rám a karoserie byly vytvořeny z oceli, hliníku a uhlíkových vláken v Itálii. Poté je poslali do německé tuningové firmy MTM, kde měli za záda posádky nainstalovat napříč dvousetpadesátikoňový pětiválec z Audi. Třešničkou na dortu byl pohon všech kol z mytické Lancie Delta Integrale.
Podle různých zdrojů vzniklo 50, 25, a nebo pouze 16 exemplářů Aztecu. Jeden z nich právě teď prodávají jako lehce ojetý u MTM. Auto, které řídil Jena Alesi jako pace-car při závodě F1 v Monaku, má najeto 3 250 kilometrů a stojí 75 tisíc euro. Nový stál ve své době milion marek. U MTM však dodávají, že auto prodají nejvyšší nabídce.
Italdesign Aztec v číslech | |
karoserie | 2 místná |
délka x šířka x výška (mm) | 4250 x 1970 x 1150 |
rozvor x rozchod vpředu x rozchod vzadu (mm) | 2600 x 1670 x 166, |
přední/ zadní převis (mm) | 1010/660 |
motor | 5válec Audi umístěný napříč uprostřed |
objem | 2226 ccm |
výkon kW/k | 150 - 184/200 - 250 |
pneumatiky | 22/55 R16 |
maximální rychlost km/h | 240 |