Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní krásná fordka zase jezdí. A vypadá jako nová

aktualizováno 
V roce 1934 ji vyrobili pro samotného šéfa firmy. Edsel Ford si ale sporťák dlouho neužil. Auto střídalo majitele, strádalo pod nánosem nejrůznějších úprav, až se letos zase ukázalo v někdejší kráse. A opravdu mu to sluší.

Ford 40 Speedster | foto: Fordhouse.org

Ford 40 Speedster
Ford 40 Speedster
Ford 40 Speedster

Ford 40 Speedster je automobilový dědeček se zajímavou historií. Začala se psát v roce 1932, kdy se Edsel Ford, syn zakladatele Henryho Forda, vrátil z cest po Evropě. Styl evropských aut ho zaujal a požádal hlavního designéra své automobilky E.T. "Boba" Gregorieho, aby mu navrhl sporťák ve stylu evropských aut.

Může se hodit

Nové nebo ojeté auto zcela jistě vyberete na Automodul.cz

S prvními návrhy ale nebyl šéf spokojený. Chtěl auto nižší, sportovnější a atraktivnější. Gregorie přání vyslyšel a výsledkem byl v roce 1934 představený Ford 40 Speedster. Edsel Ford si ale auta příliš neužil, zemřel předčasně na rakovinu žaludku v roce 1943.

Ford 40 Speedster

Auto bylo postaveno na značně modifikovaném podvozku Ford 1934 (Ford 40) s téměř sériovým rozvorem necelých 2,9 metru. Oproti běžným roadsterům ford ale vypadal delší, protože byl výrazně nižší a sportovnější. Rám i panely karoserie vyrobili z hliníku a výroba byla svěřena továrně Lincoln a letecké divizi Fordu. 

Tmavě šedý nátěr karoserie doplňoval kožený, světle šedivý interiér. Přístroje na palubní desce pocházely ze sériových lincolnů, chyběly stupačky, chromovaných prvků bylo minimum, prostě účelový sportovní design. Dominantní byla dlouhá kapota s masivním chladičem a šípovitá záď. Oproti mnoha sportovním vozům té doby měl roadster zakrytované podvozky. Do těchto krytů pak designér zakomponoval přední i zadní světla.

Ford 40 Speedster
Ford 40 Speedster
Ford 40 Speedster

Původní motor byl sériový agregát se skromným výkonem 75 koní. Při hmotnosti auta pod 1 000 kilogramů  i takový motor dokázal auto solidně rozjet. V zimě 1940 ale blok motoru praskl, a tak ho nahradil vidlicový osmiválcový agregát Lincoln s výkonem 100 koní. Ve stejné době prodělala přestavbu i karoserie, především přední část a kapota. Auto dostalo rychloměr cejchovaný až do 160 mil za hodinu (257 kilometrů za hodinu) a nové přístroje Stewart-Warner.

Ford 40 Speedster

Další historie unikátního Fordu 40 Speedster dlouho nebyla tak zářivá. Auto měnilo majitele, v druhé polovině padesátých let bylo prodáno Johnu Pallaschovi za směšných 600 dolarů. Pak zmizelo v jeho garáži, Pallasch změnil barvu auta na červenou, přepracoval do stejné barvy i interiér a nechal opravit motor.  Auto se znovu objevilo až v roce 1999 na přehlídce v Amelia Island, kde ho vystavil nový vlastník Bill Warner. Auto koupil kompletní, chyběly jen disky kol. A na tachometru bylo jen 19 000 mil, které vůz pravděpodobně najel od rekonstrukce v roce 1940.

Ford 40 Speedster

Ve stejném roce si u Warnera auto prohlédl jedenadevadesátiletý designér Gregorie, který upřesnil některé původní specifikace, například barvu karoserie a interiéru. Speedster prošel částečnou rekonstrukcí a v roce 1999 ho koupil texaský sběratel John O'Quinn už za horentní sumu 1,79 milionu dolarů. Po předčasné smrti sběratele získal auto Edsel Ford II, syn Henryho Forda II, tedy pravnuk zakladatele značky.

Auto prošlo zásadní rekonstrukcí a vrátilo se do podoby z roku 1940. Restauraci provedla kanadská firma RM Restorations z kanadského Ontaria. Veřejnosti se znovuzrozený Ford 40 Speedster předvedl minulý týden na přehlídce elegance v kalifornském Pebble Beach. Vystaven pak bude v muzeu Edsela a Eleanor Fordových v Detroitu.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 2016 ·
Škoda Fabia 1.2 TSI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 562 km, benzín, 1. majitel
280 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.