Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní přehled: Kolik stála auta před rokem 1989

aktualizováno 
Dohledat ceny aut před rokem 1989 není jednoduché. Nejlepším zdrojem informací jsou pamětníci a dobové časopisy. K ceníkové částce ještě musíte připočítat pět až deset tisíc do kapsy vedoucího v Mototechně, aby vám auto vůbec prodal.

Ceník škodovek z roku 1988 | foto: Škoda

Auto rozhodně nebylo žádná láce. Když třeba přepočítáte cenu Peugeotu 309 v roce 1989 na úroveň dnešních cen, dostanete se na závratné dva miliony korun. Tak drahého osobního peugeota dnes ani neseženete.

Ceny škodovek 1985 12/1987 1989
Š 105 L 58 200 Kčs 56 810 Kčs 57 780 Kčs
Š 120 L (36,7 kW) 63 000 Kčs 63 870 Kčs
Š 120 LS (40,5 kW) 67 380 Kčs
Š 120 GL (36,7 kW) 68 380 Kčs
Š 120 LX 69 630 Kčs
Š 120 GLS (40,5 kW) 71 690 Kčs 71 930 Kčs
Š 130 L 69 980 Kčs 70 620 Kčs
Š Rapid 130 81 050 Kčs
Š 130 GL 73 320 Kčs
Š 130 R 81 260 Kčs 83 090 Kčs
Š 136 GL 76 260 Kčs
Š 136 R 84 500 Kčs
Š Favorit 136 L 84 600 Kčs
Š Favorit LS 89 100 Kčs

Konec 60. let: Fiat 850 - 28 000 Kčs

rok 1971 (průměrná mzda v ČSSR 1946 Kčs):
Citroen GS - 16 900 bonů
Simca 1301 - 16 500 bonů

rok 1972 (průměrná mzda v ČSSR 2020 Kčs):
Fiat 500 - 7 000 bonů
Fiat 127 - 11 300 bonů
Fiat 128 - 13 950 bonů
Škoda 100 - 10 000 bonů
Škoda 110 R - 15 500 bonů
Chrysler 180 - 20 500 bonů
Ford Cortina - 18 500 bonů
Saab 99 - 24 200 bonů

rok 1973 (průměrná mzda v ČSSR 2171 Kčs):
Fiat 127 - 12 650 bonů

BONY

Bony byly poukázky, kterými se platilo zahraniční nebo luxusní zboží ve speciálních prodejnách Tuzex. Bony bylo možné oficiálně získat pouze při povinné výměně za valuty. Bony nebyly zpětně směnitelné a platily pouze na území ČSSR.

Lidé, kteří neměli přístup k valutám, mohli koupit bony pouze na černém trhu od veksláků. Oficiálně měl jeden bon hodnotu jedné Kčs. Na černém trhu se 1 bon v osmdesátých letech 20. století prodával přibližně za 5 - 6 Kčs.

Zdroj: Wikipedia

rok 1974 (průměrná mzda v ČSSR 2243 Kčs):
Chrysler 180 - 24 500 bonů
Saab 99 - 30 000 bonů
Fiat 127 - 59 000 Kčs
Fiat 128 - 69 000 Kčs
Renault 16 - 91 000 Kčs

rok 1975 (průměrná mzda v ČSSR 2317 Kčs):
Škoda 100 - 45 000 Kčs
Škoda 110R coupé - 64 000 kčs
Zastava (F 128) - 58 000 Kčs
Lada 1200 - 58 000 Kčs
Austin Allegro - 105 000 kčs

rok 1976 (průměrná mzda v ČSSR 2381 Kčs):
Ford Cortina - 84 000 Kčs

mototechna

Kompletní ceník vozidel platný pro rok 1977 - 1978

Kolik stála babetta, moskvič, čajka, Tatra 613, náklaďák IFA a maďarský autobus Ikarus? Kompletní ceník najdete ZDE

rok 1989 (průměrná mzda v ČSSR 3170 Kčs):
Fiat Uno - 26 000 bonů (přepočteno na dnešní ceny: 962 000 Kč)
Ford Escort 3dv. - 26 000 bonů (přepočteno na dnešní ceny: 962 000 Kč)
Simca 1308 - 38 000 bonů (přepočteno na dnešní ceny: 1,4 mil. Kč)
Oltcit Club - 69 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 510 000 Kč)
Renault 5 - 164 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 1,21 mil. Kč)
Daewoo Racer - 189 900 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 1,4 mil. Kč)
Peugeot 309 - 55 000 bonů (přepočteno na dnešní ceny: 2 mil. Kč)
ARO 240 - 110 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 814 000 Kč)
Lada Niva - 107 500 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 796 000 Kč)
Dacia 1300 TX - 80 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 592 000 Kč)

Ceny ojetin

Inzeráty soukromníků v automobilovém magazínu Svět motorů:

rok 1987 (průměrná mzda v ČSSR 3026 Kčs):
Š Felicia po GO+2 střechy - 30 600 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 226 000 Kč)
Volvo 360 GLS, r. v. 1985, 25 tkm - 230 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 1,7 mil. Kč)
Š 110 R, r. v. 1978, 38 tkm - 45 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 333 000 Kč)
Š 120 L, r. v. 1983, 50 tkm - 40 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 296 000 Kč)
Fiat 127/3, 1973, pův. stav - 35 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 260 000 Kč)
Lada 1300, 1976, 100 tkm - 20 600 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 152 000 Kč)
Fiat 126p, 1977, 80 tkm - 25 600 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 189 000 Kč)

rok 1988 (průměrná mzda v ČSSR 3095 Kčs):
Fiat Ritmo 60 CL, 1979 - 71 600 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 530 000 Kč)
Wartburg 353 De luxe, po GO - 28 600 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 212 000 Kč)
Lada 1300, 1980, 33 tkm - 48 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 355 000 Kč)
Fiat 127, 1974, po GO - 35 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 259 000 Kč)
Dacia 1300, 1976 - 19 600 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 145 000 Kč)
VW Golf diesel 1981 - 123 600 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 915 000 Kč)
Audi 80 diesel 1981, 110 tkm - 135 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 999 000 Kč)
Renault 5 TL, 1976 - 49 600 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 367 000 Kč)
Ford Sierra, 1984 - 196 000 Kčs (přepočteno na dnešní ceny: 1,45 mil. Kč)

za kolik jste kupovali auto?

Pamatujete si ještě ceny dalších aut, které byly v Československu k mání před rokem 1989? Pište do diskuze pod článkem.


Autoři: ,




Nejčtenější

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Další z rubriky

Studebaker Avanti
Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.