Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzácná Škoda 1100 OHC vyráží na silnice. Unikát bude zase závodit

aktualizováno 
Až ve čtvrtek 5. července padne startovní výstřel renomované veteránské rallye Silvretta Classic, bude u toho i jedna unikátní škodovka. Český výrobce pošle na trať Škodu 1100 OHC. Placatý spider vznikl jen ve dvou kusech.

Škoda 1100 OHC | foto: Škoda

Na cesty v rakouském alpském údolí Montafon vystartuje závodní vůz z konce 50. let minulého století. Čeká ho nádherné alpské panorama, razantní jízda v horách a startovní pole se skvělým obsazením. Silvretta Classic se letos jede už po patnácté.

Vzácná škodovka

"Závodní vůz s otevřenou karoserií je opravdovou raritou motoristického sportu, jedním z pouhých dvou modelů Škoda 1100 OHC s otevřenou karoserií postavených v 50. letech minulého století," popisuje Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí mladoboleslavské automobilky. Celkem byly vyrobeny čtyři exempláře tohoto závoďáku - dva s uzavřenou a dva s otevřenou karoserií typu spider. Spidery mají laminátovou karoserii, později vytvořená kupé hliníkovou.

Druhá je v Británii

Jeden spider opečovává ve svých sbírkách Škoda. Druhý je chloubou britského zastoupení Škody. Unikát s registrační značkou 395 UXU jezdí pravidelně třeba na festival rychlosti konaný v Goodwoodu koncem června. Škoda UK vůz koupila v aukci asi před deseti lety za 40 tisíc liber (tehdy asi 2 miliony korun).

Škoda vyvíjela závodní speciál 1100 OHC (typ 968) v letech 1956 a 1957 jako vůz, který nahradil model  1101 Sport. Český závodní jezdec Miroslav Fousek s ním vyjel poprvé na závodní dráhu v Mladé Boleslavi v roce 1958 a hned napoprvé závod vyhrál. Následovala další vítězství v lokálních soutěžích.

Škoda 1100 OHC

O pohon pouze 550kilového dvoumístného stroje se stará vodou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1089 cm³, osazený dvěma karburátory Weber. Motor vychází původně z modelu Škoda 440 (Spartak), je ale výrazně přepracovaný. "Agregát má výkon 92 koňských sil při 7700 ot/min, maximální rychlost se pohybuje kolem 200 km/h," uvádí Škoda. Motor je spřažen s pětistupňovou převodovkou, uloženou se spojkou a rozvodovkou v bloku u zadní nápravy, zadní brzdy má závodní vůz u rozvodovky a nikoli v kolech.

Karoserie s délkou 388 centimetrů spočívající na prostorovém trubkovém rámu je dílem Jaroslava Kindla. Spider měl původně vyklápěcí světla, která pak nahradily lampy v blatnících.

Zkušená závodnice

Vzácná Škoda 1100 OHC v uplynulých letech startovala na veteránských rallye, mimo jiné v roce 2008 na závodu Coppa d´Oro v italských Dolomitech.

Tentokrát vyráží na slavný závod Silvretta Classic Rallye v alpském údolí Montafon, jehož první ročník se jel v roce 1998. Na diváky i tentokrát čeká přehlídka automobilových krasavců. Na startu jsou luxusní kabriolety z 30. let minulého století, stejně jako legendární sportovní vozy, ale i relativně mladá auta ze 70. a 80. let 20. století.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.