Škoda 1100 OHC

Škoda 1100 OHC | foto: Škoda

Vzácná Škoda 1100 OHC vyráží na silnice. Unikát bude zase závodit

  • 28
Až ve čtvrtek 5. července padne startovní výstřel renomované veteránské rallye Silvretta Classic, bude u toho i jedna unikátní škodovka. Český výrobce pošle na trať Škodu 1100 OHC. Placatý spider vznikl jen ve dvou kusech.

Na cesty v rakouském alpském údolí Montafon vystartuje závodní vůz z konce 50. let minulého století. Čeká ho nádherné alpské panorama, razantní jízda v horách a startovní pole se skvělým obsazením. Silvretta Classic se letos jede už po patnácté.

Vzácná škodovka

"Závodní vůz s otevřenou karoserií je opravdovou raritou motoristického sportu, jedním z pouhých dvou modelů Škoda 1100 OHC s otevřenou karoserií postavených v 50. letech minulého století," popisuje Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí mladoboleslavské automobilky. Celkem byly vyrobeny čtyři exempláře tohoto závoďáku - dva s uzavřenou a dva s otevřenou karoserií typu spider. Spidery mají laminátovou karoserii, později vytvořená kupé hliníkovou.

Druhá je v Británii

Jeden spider opečovává ve svých sbírkách Škoda. Druhý je chloubou britského zastoupení Škody. Unikát s registrační značkou 395 UXU jezdí pravidelně třeba na festival rychlosti konaný v Goodwoodu koncem června. Škoda UK vůz koupila v aukci asi před deseti lety za 40 tisíc liber (tehdy asi 2 miliony korun).

Škoda vyvíjela závodní speciál 1100 OHC (typ 968) v letech 1956 a 1957 jako vůz, který nahradil model  1101 Sport. Český závodní jezdec Miroslav Fousek s ním vyjel poprvé na závodní dráhu v Mladé Boleslavi v roce 1958 a hned napoprvé závod vyhrál. Následovala další vítězství v lokálních soutěžích.

Škoda 1100 OHC

O pohon pouze 550kilového dvoumístného stroje se stará vodou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1089 cm³, osazený dvěma karburátory Weber. Motor vychází původně z modelu Škoda 440 (Spartak), je ale výrazně přepracovaný. "Agregát má výkon 92 koňských sil při 7700 ot/min, maximální rychlost se pohybuje kolem 200 km/h," uvádí Škoda. Motor je spřažen s pětistupňovou převodovkou, uloženou se spojkou a rozvodovkou v bloku u zadní nápravy, zadní brzdy má závodní vůz u rozvodovky a nikoli v kolech.

Karoserie s délkou 388 centimetrů spočívající na prostorovém trubkovém rámu je dílem Jaroslava Kindla. Spider měl původně vyklápěcí světla, která pak nahradily lampy v blatnících.

Zkušená závodnice

Vzácná Škoda 1100 OHC v uplynulých letech startovala na veteránských rallye, mimo jiné v roce 2008 na závodu Coppa d´Oro v italských Dolomitech.

Tentokrát vyráží na slavný závod Silvretta Classic Rallye v alpském údolí Montafon, jehož první ročník se jel v roce 1998. Na diváky i tentokrát čeká přehlídka automobilových krasavců. Na startu jsou luxusní kabriolety z 30. let minulého století, stejně jako legendární sportovní vozy, ale i relativně mladá auta ze 70. a 80. let 20. století.